De kick-off van Social Media Week Rotterdam is een feit. Voor de eerste keer in de Benelux omdat Amerika en andere landen ons voor gingen. En wat een kick-off was dat zeg! Al mijn ervaringen en bevindingen van de dag op een rijtje.

Voor deze gelegenheid trok ik mijn pak aan. Vol verwachting klopte mijn hart want ik ging naar het Lantaren Venster in Rotterdam voor het VSP opening event. Eenmaal door de deur snel een selfie maken met een selfie-booth om de hele wereld te laten weten, ich bin dabei!

Opening

Gemeentesecretaris, Philippe Raets opent officieel de week. Hij juicht het gebruik van social media toe en roept op om promotor van de stad te worden door meer over het mooie Rotterdam te delen.

IMG_3031

Flame, flow and flood

Dan komt Rijn Vogelaar op het podium, samen met James Whelligan, lead gitarist en zanger van de Britse band Whelligan. Rijn en James praten en zingen over de drie momenten van enthousiasme. Een muzikant ervaart enthousiasme op verschillende niveaus. Hij is geïnspireerd, is aan het jammen met zijn collega-muzikanten en wil op een bepaald punt dat de menigte he-le-maal los gaat. Rijn heeft de drie verschillende niveaus een naam gegeven. The Flame (Inspiratie), de Flow (Jammen) en de Flood (de menigte die los gaat) en vertaalt dit naar het bedrijfsleven en het gebruik van social media. “Door te kijken naar de wereld door de ogen van een muzikant bekijk je het bedrijfsleven vanuit een nieuw perspectief”, zegt Rijn.

Flame – door de focus te leggen op enthousiaste klanten en je door hun positieve feedback te laten inspireren (en er ook gehoor aan geven), zul je ervaren dat het niet alleen maar gaat over klachten en deze oplossen.
Flow – door met je promotors samen te werken, krijgt je merk meer waardering van je fans en een positieve lading.
Flood – door samenwerking met je klanten, bouw je een fanbase op die je boodschap wil verspreiden. Een betere manier van marketing bestaat niet!

Het volgende klinkt als een cliché, maar dat maakt het niet minder waar … Ik kwam namelijk vol energie en inspiratie, over het eerste deel van het event, uit de zaal! Tijdens het drinken van een wijntje in de pauze maak ik een koppeling tussen de presentatie en waar ik zelf in geloof.

ByJuygnIMAIvyGeBekijk de livestream

Exponentieel groeiende technologieën

Het tweede deel van SMWRdam begint. Yuri van Geest trapt af.

“De Singularity University werd gezamenlijk opgericht door Dr. Peter H. Diamandis en Dr. Ray Kurzweil. Het concept van de universiteit is dat de kracht van exponentiële technologieën kunnen worden gebruikt om de grote uitdagingen van de mensheid op te lossen.”

Yuri geeft voorbeelden van een aantal exponentieel groeiende technologieën. Denk hierbij aan drones die steeds zwaardere ladingen kunnen vervoeren, online samenwerkingsverbanden die bedrijven uitschakelen, het gebruik van 3D printers en robots die met simpelheid – zoals het installeren van een app op een iPhone – geprogrammeerd kunnen worden. Volgens Yuri zullen de enorm snelle toename en de mogelijkheden van technologie, mensen in de toekomst fundamenteel veranderen. Een nieuwe generatie leiders zal streven deze exponentiële voortschrijdende technologieën te begrijpen en de mensheid te ontzorgen van de grote uitdagingen die dit met zich meebrengt. De Singularity University creëert met steun van een breed scala aan specialisten in de academische wereld, het bedrijfsleven en de overheid een wereldwijd netwerk van gelijkgestemde ondernemers, technologen en jonge leiders. Op deze manier bedenken ze oplossingen en toepassingen met deze technologieën ten behoeve van de mensheid.

ByKEqw0CIAA2ybIBekijk de livestream

Naborrelen

Ik voelde mij als een kind in een snoepwinkel. Heb enorm genoten van de gesprekken die ik heb gevoerd met de mensen die ik heb ontmoet tijdens de eerste dag van SMWRdam. – weer een cliché, maar toch waar. Het verhaal van Yuri geeft mij een dubbel gevoel. Ik vind het super dat we technologische sprongen maken, maar mis af en toe het menselijke aspect hierin. Hoe gaan wij straks om met mensen die niet mee kunnen gaan in deze wereld en waar waarschijnlijk geen werkgelegenheid meer voor is?

Hoe sta jij hier eigenlijk in?

0 Shares:
Dit artikel is 5.795 keer gelezen