Naast Instagram, Hipstamatic en Camera+ is het ook de Finse app bouwer P2S Media Group Ltd. gelukt om een succesvolle app te maken waarin de camerafunctie van je telefoon centraal staat: Scoopshot. Deze app kost helemaal niets. Sterker, het levert je iets op, namelijk keiharde knaken.

ScoopWhat?

Tenminste als je geluk hebt. Scoopshot is een portaal die huis-, tuin- en keukenfotografen verbindt met redacties van diverse media. De app werkt als volgt: je fotografeert een bijzondere gebeurtenis, bijvoorbeeld prinses Máxima die onverwachts (dus zonder aanwezige pers) een bommetje maakt in één van de Amsterdamse grachten. Het uploaden van deze unieke foto is een fluitje van een cent (en hopelijk meer centen waard). Je selecteert de foto, bepaalt de vraagprijs en voegt nadere informatie over de foto toe. Vervolgens is het een kwestie van verzenden, cashen en innen. Is het zo makkelijk? Ja, als een redactie jouw unieke foto uitkiest en hier de rechten van koopt, is cashen zó makkelijk.

App maakt van de burger een journalist

Andersom kun je als redactie via Scoopshot foto-opdrachten verspreiden. De gebruiker fotografeert dan wat de redactie wenst te zien. Het Algemeen Dagblad werkt tegenwoordig op deze manier om journalistiek materiaal te verzamelen.

Door middel van de locatievoorzieningen op je mobiele telefoon wordt een opdracht toegewezen; bijvoorbeeld wanneer je een school in Zoetermeer nadert. Leg de foto vast, zend deze in, cash en in. De Amerikaan Arto Mäkelä deed mee aan verschillende opdrachten voor redacties en bedrijven, en verzamelde op deze wijze een krappe 20.000 dollar!

Hollanders zijn te nuchter voor scoopshot, toch?

Eric Siereveld, de huidige vice-president van Scoopshot (en tevens Nederlander), licht in zijn pitch presentatie toe dat Scoopshot dagelijks +3000 gebruikers verwelkomt. Zo had de app op 16 mei 2012 75.000 gebruikers over de gehele wereld, waarvan 17.000 afkomstig waren uit Nederland. Dit maakt dat Nederland de grootse afzetmarkt vormt van Scoopshot. En dat is opvallend. Blijkbaar schuilt in de Nederlander een gepassioneerde paparazzofotograaf of amateurjournalist.

Journalistieke uitkomst of een gevaar voor de privacy?

Om eerlijk te zijn, weet ik niet wat ik van deze app moet vinden. Voor de journalist in mij is het een uitkomst, maar ik vind het betreurenswaardig te noemen dat met het fotograferen en filmen van achterklapmateriaal makkelijk geld is te verdienen. Georgina Verbaan is jaren geleden – met grote gevolgen – slachtoffer geworden van een amateurpaparazzo. Zij werd al zoenend gefilmd in een café, terwijl (toenmalige) vriendlief Jort Kelder daar niets van wist. Helaas komt deze vorm van paparazzifotografie vaker voor. De vraag is, of het wenselijk is dat Scoopshot hiervan een lucratieve ‘business’ maakt.

 

0 Shares:
Dit artikel is 3.108 keer gelezen