Dit is een gastblog van Denis Doeland. Denis is al vanaf 1993 actief in de muziek-industrie (Dance). Hij startte bij platenwinkel Bad Vibes en hij heeft gewerkt bij ID&T waar hij zich bezig hield met compilaties, het uitbrengen van vinyl en CD-singles en het uitlicenseren van repertoire.

De laatste 3 jaar bij ID&T heeft Denis zich bezig gehouden met de exploitatie van intellectueel eigendom en de online activiteiten van ID&T, Q-Dance en Sensation. Vanaf 2002 geeft hij regelmatig en met veel passie advies aan diverse beginnende (online) muziek-projecten en artiesten. Sinds Mei 2011 richt hij zich volledig op zijn eigen bedrijf DDMCA om als zelfstandig professional te werken in de vele deelgebieden binnen het Intellectueel Eigendom en Technologie spectrum.

Dit artikel is herschreven voor Contentgirls.nl en geplaatst met toestemming van de auteur (uiteraard).

Ook een keer een gastblog schrijven? Neem dan contact met ons op!

Waarheid als een koe

Het Nederlandse spreekwoordenboek zegt het volgende:

  1. Dat is een waarheid als een koe (=dat is overduidelijk waar)
  2. Een waarheid als een koe (=iets totaal vanzelfsprekends)

Regelmatig vertel ik bedrijven, organisaties, individuen of verenigingen hoe het online mechanisme werkt. Een veel gebruikt principe dat dan aan de orde komt is het ‘Relevantie-Consistentie-Discipline’:

Zet uiteen welke content relevant is om online te publiceren, niet alleen via je eigen kanaal, maar ook via social media kanalen. Voorbeelden van deze content zijn: nieuws-items, columns, analyses, muziek, podcast, vodcast en a/v-streaming (Relevantie). Bepaal hoe vaak je deze aspecten wilt openbaren (Consistentie) en houdt dat dan vervolgens vol (Discipline) want daar zit de echte uitdaging. Immers ‘de aanhouder wint’.’

(Een korte uitleg van dit principe vind je in een column op #D2W)

Spelregels

Wanneer je meedoet in het online domein, moet je de basics (spelregels) in het achterhoofd houden. Websites, blogs en alle opgezette sociale pagina’s krijgen niet vanzelf bezoekers. Nee, om die binnen te halen moet je mensen via de diverse kanalen – binnen of buiten- het net zelf benaderen .

Ouderwetse promotie

Content die je gecreëerd hebt, promoot je dus ouderwets via ‘influencers’ en je eigen netwerk. Zij zijn tenslotte jouw ‘tastemakers’. Dit kunnen allerlei bekende en onbekenden zijn en worden ook wel ‘influencials’ genoemd. Zij zijn degenen die je volgt en eventueel verzoekt of zij via hun netwerken zoals hun Twitter-, Facebook-,HyvesMySpace– pagina’s e.d. jouw content verder willen posten of retweeten. Dat doen ze trouwens alleen als zij raakvlakken zien of interesse hebben in de content die jij biedt.

Meten is weten

Het is niet alleen belangrijk om je content te promoten, maar daarbij wil je ook graag weten wat de effecten van deze promotie zijn. Daarom is business intelligence (of analytics) zeer belangrijk, want daarmee meet je de effecten van de performance in het online domein. Voor het meten van deze effecten zijn diverse tools en platformen beschikbaar. Het consistent en gedisciplineerd publiceren van relevante content leidt tot vergroting van invloed en bereik op het web. De gevolgen hiervan zijn direct merk- en meetbaar, maar dit wordt zelden visueel inzichtelijk gemaakt. Dat is echter wel slim om te doen. Plaatjes bieden soms het inzicht dat gesprekken niet kunnen creëren.

Hieronder een aantal statistics (figuur 1: Engagement Activiteit – is het openbaren en benaderen, figuur 2: De invloedsfeer binnen Twitter, Facebook en LinkedIn, en figuur 3: Het aantal views van het blog) die laten zien wat het effect op jouw blog en de invloed binnen de sociale sfeer is als je even op vakantie gaat van 8 tot en met 25 juni en niet meer volgens de bovenstaande principes meespeelt in het online domein.

Figuur 1
Figuur 2
Figuur 3

Je ziet aan de bovenstaande statistieken dat wanneer de online activiteiten stil liggen, je dit direct terugziet in de resultaten. De invloed binnen de social media kanalen neemt af en het gemiddelde bezoek in het eigen domein daalt ook met rasse schreden. Op het moment dat je het ‘Relevantie-Consistentie-Discipline’ principe niet hanteert vallen er klappen! Pak je het principe weer op (wacht hier niet te lang mee) dan neemt  de invloed binnen de social media kanalen weer toe en gaan je bezoekersaantallen ook weer omhoog.

Ik mag dus wel concluderen – uit de cijfers! – dat het ’Relevantie-Consistentie-Discipline’ principe ‘ een waarheid als een koe’ is. Geen twijfel mogelijk!

0 Shares:
Dit artikel is 2.948 keer gelezen