Een eigen blog hebben is leuk. Een eigen succesvolle blog hebben is echter lastig. Het concept voor een succesvolle blog is natuurlijk altijd net wat anders, maar om toch wat overzicht te scheppen zal ik hier de basis geven die vaak opgaat. Met dit lijstje in de hand is al een hele stap te zetten!

1) Bij een succesvol blog is de potentiële lezer koning. Een blogschrijver moet niet uit gaan van de eigen smaak, of van de smaak van familie en vrienden, maar van die smaak van de massa. Beter gezegd: de smaak van de doelgroep. Heel concreet hoef je hier niet over te zijn, zeker niet bij een beginnend blog, maar wel is het belangrijk om te weten dat het uitgangspunt ‘meer lezers’ is. En dus moet het dagjesmensen gemakkelijk gemaakt worden, zodat ze nog een keer komen. Veel lezers hebben betekent namelijk succes.

2) De basis van de blog zelf is zonder twijfel de lay-out. Een mooie lay-out is een pré, maar overzichtelijkheid ervan is nog belangrijker. De posts kunnen namelijk nog zo scherpzinnig en pakkend zijn, zonder navigeergemak worden ze niet gelezen. Zorg dus voor een overzichtelijke indeling, bijvoorbeeld door middel van labels.

Een ander,in het begin zelfs nog belangrijker, punt is het lettertype. Een onduidelijk handschrift is vervelend, maar een onduidelijk lettertype ook. Slingerig en sierlijk is voor jezelf misschien leuk, maar jij weet al wat er staat. De lezer moet niet afgeschrokken woorden door de eerste paar woorden, omdat ze amper leesbaar zijn. Kies bij twijfel dus gewoon voor ‘Arial’ of ‘Calibri’, die zijn beide duidelijk en leesbaar.

3) De posts zelf zijn ook belangrijk, ze moeten namelijk dagjesmensenvriendelijk zijn. Dit doe je door een redelijk omvat onderwerp, thema of perspectief te kiezen. Wat het dan precies is, maakt niet veel uit. Voor elk verzinbaar onderwerp zijn geïnteresseerden. Het gaat er namelijk om dat een lezer niet één, maar tenminste de helft van de posts interessant vindt. Als je de ene keer over bloemetjes en de volgende keer over auto’s post, komt een in bloemetjes geïnteresseerde lezer niet of weinig terug, evenals de in auto’s geïnteresseerde lezer. Maak dus een keuze, en hou je er (globaal) aan.

4) Een blog moet klikbaar zijn. Een site kan namelijk niet succesvol zijn als deze op zichzelf staat, zonder links ernaartoe en links ervanaf. Zorg dus voor reclame voor jouw blog op andere sites (Facebook,  Twitter, LinkedIn en blogs van kennissen), maar zorg op je eigen blog ook voor links terug én verder. Ook dat laatste is erg belangrijk, omdat de prioriteit van je blog door Google onder andere wordt gemeten aan de mogelijkheid tot doorklikken. Dit is dus een vorm van optimalisatie.

5) Deze gaat verder op punt 4: ook een doorklikker moet je binnenhouden. Dit doe je door de tekst <TARGET=”_blank”>, wat zorgt dat de link opent in een nieuw tabblad, in plaats van op de huidige pagina. Dan komt de gehele html-code er dus zo uit te zien: <A HREF=”www.anderesite.nl” TARGET=”_blank”>Klikbare link</A>.

6) En als je dan een blog hebt die is gericht op je lezer, een fijne lay-out heeft, een omvat onderwerp, klikbaar is én gebruik maakt van nieuwe tabbladen, mag je de terugkomende lezer niet teleurstellen. Regelmatig posten beloont de trouwe internetter, dus vergeet dit zeker niet. Hou je bijvoorbeeld aan een schema van maandag-woensdag-vrijdag, of desnoods van één per week. Geef de geïnteresseerde terugkomer nieuwe posts, dan komt ‘ie de volgende keer wéér. En dan neemt ‘ie zijn vrienden wellicht mee!

 

0 Shares:
Dit artikel is 3.467 keer gelezen