Als je dit artikeltje leest is de kans groot dat het Internet voor jou behoort tot de dingen van de dag. Je leest je nieuws op je telefoon bij het ontbijt, je verstuurt vast wat mailtjes voor je naar je werk gaat en je tweet wat je eet en naar welke kroeg je gaat. Internet is voor jou een vanzelfsprekend iets.

minderheid

De vanzelfsprekendheid doet ons geeks soms vergeten dat we behoren tot een minderheid. Van de ongeveer 6,8 miljard mensen op aarde heeft slechts zo’n 1,7 miljard mensen toegang tot het Internet (schatting volgens Internet World Stats). Dat betekent dat er 5,1 miljard mensen niet kunnen lezen wat wij eten en naar welke kroeg wij gaan, en dat is natuurlijk heel jammer. Als ik het kringetje wat kleiner maak dan de hele wereldbevolking, bijvoorbeeld alleen kijk naar de mensen in mijn eigen omgeving, dan zie ik er best veel die het Internet nog beschouwen als iets wat je zo een of twee keer in de week ‘even aanzet’ om de mail te controleren. Aansluiting wil nog niet zeggen dat gebruik ook vanzelfsprekend en veelomvattend is.

waarom?

Dit roept voor iedereen die iets wil verkopen op het Internet een belangrijke vraag op: hoe bereik ik al die mensen voor wie Internet niet vanzelfsprekend is of die geen Internet hebben? Een tweede vraag, die hand in hand komt met de eerste is: waarom zou je ze willen bereiken? 1,7 miljard is toch al een behoorlijke potentiële markt.

bedrieglijk

Maar dat aantal van 1,7 miljard is bedrieglijk. Van die 1,7 miljard is niet iedereen geïnteresseerd in jouw product. Sterker nog er is een kans dat de meeste geïnteresseerden zich in het andere kamp bevinden.

worstelen

Uitgevers van boeken worstelen op dit moment enorm met deze vraag. De boekenindustrie is dezelfde weg aan het gaan als de muziekindustrie. En zoals mensen eigen is, wil men het wiel weer opnieuw uitvinden. Er wordt dus hard gestreden in de uitgeverswereld. Amazon, Google en Apple strijden onder elkaar op het digitale strijdperk terwijl de traditionele uitgevers als knuppel in het hoenderhok proberen hun papieren belangen te verdedigen. Hoewel de uitgevers in theorie nog prima hun boeken kunnen verkopen via de traditionele verkooppunten merken zij toch dat veel mensen de deur niet meer uitgaan voor een boek. Bovendien ligt het omslagpunt waarbij het niet meer rendabel is om een boek te drukken veel hoger dan je zou denken, ook gezien de milieubelastende aspecten van boeken drukken. Met andere woorden, er zullen nog veel mensen zijn die boeken willen kopen maar uitgevers kunnen ze gewoon niet meer uitgeven omdat het ondanks de ogenschijnlijk grote markt niet meer winstgevend is.

doe-het-zelvers

Daarbij gaan steeds meer schrijvers het zelf proberen. Scott Sigler is hier een goed voorbeeld van. Door het slim gebruiken van Internet en het opbouwen van een enorme schare fans via sociale netwerken kreeg hij het voor elkaar een bedrijf om zijn schrijverschap heen te bouwen. In deze video verteld hij daar meer over, let vooral op zijn opmerkingen over uitgevers (het is maar een korte video): Scott Sigler sprekend op TOC 2010.

enorme klus

Traditionele uitgevers lopen het risico steeds meer buitenspel te raken. Zij moeten opboksen tegen Amazon, Apple en Google die zich als inmiddels gevestigde, grote Internet-machten allemaal op de boekenmarkt hebben gestort en schrijvers ook zelf de mogelijkheid geven voor uitgever te spelen. Scott Sigler raadt de traditionele uitgevers dan ook aan hun dienstenpakket te wijzigen als ze willen overleven. Alleen dan kunnen zij een rol van betekenis blijven spelen voor schrijvers. En daar ben ik het mee eens. Het helemaal zelf doen is een enorme klus, zo vond Scott Sigler uit en daar heeft niet iedere schrijver zin in, de capaciteiten voor of de tijd voor.

diensten

Er zijn dus diensten die ook de online schrijver nodig heeft, die een uitgever kan leveren. Promotie is er één, en die werkt op het Internet anders dan de uitgevers gewend zijn, maar ook services als tekst omzetten naar de verschillende e-book formaten of het bieden van computer en Internet ondersteuning, want dat is voor de schrijver van nu heel belangrijk geworden en niet iedere schrijver heeft verstand van al die enen en nullen. Websites opzetten voor schrijvers is ook een service die de uitgever zou kunnen bieden. En zo is er nog van alles te bedenken wat een uitgever zou kunnen gaan doen voor de schrijver die de revolutie van het e-book heeft omarmd.

alomtegenwoordig

Maar er is nog iets wat de grote uitgevers zouden kunnen doen aan de andere kant van de medaille. De grote spelers in dit veld zouden hun krachten kunnen bundelen om hun markt enorm te vergroten door één ‘simpele’ stap te zetten: maak Internet gratis en voor iedereen, overal beschikbaar. Ga in overleg met de grote telecom-bedrijven en lobby voor gratis, overal verkrijgbare WiFi of 3g. Schaf de idioot hoge roaming-kosten af (ja, ook nu de EC daarin heeft ingegrepen is roaming nog belachelijk duur). Maak het Internet alomtegenwoordig voor iedereen, altijd. Dit in combinatie met de Kindle’s en iPad’s zou een enorme e-book markt openen.

toegangsprijs

Boeken, muziek en films zijn nu juist de media die via het Internet makkelijk te verkopen en te distribueren zijn. Maar dan moet de winkel wel voor iedereen makkelijk toegankelijk zijn. Immers: wanneer heb je voor het laatst moeten betalen om de Selexyz binnen te mogen?

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 2.810 keer gelezen