Al eeuwenlang is de mens gefascineerd door verhalen. Sterke, mooie of schokkende vertellingen: zolang er een goede structuur in zit, is er een publiek voor te vinden.

Eigenlijk was het een kwestie van tijd voordat het bedrijfsleven de kracht van het verhaal zou ontdekken. En nu storytelling dan eindelijk een hardnekkige trend is, kan het op zijn zachtst gezegd geen kwaad om de basisprincipes ervan te begrijpen.

Over het concept van storytelling kun je een vijfdelige boekserie schrijven, maar het is veel interessanter om een methode uit te lichten die doorgaans erg goed werkt: het menselijke verhaal. Bij deze drie praktische tips waarmee je de basisbeginselen van mensgeoriënteerde storytelling onder de knie krijgt.

1. De boodschap: zoek naar de kern van je bedrijf.

Toegegeven: dit is eigenlijk een schrijversformulering voor ‘definieer je USP’. Met een kleine twist, welteverstaan. De marketingwolf in je wil nu waarschijnlijk driftig gaan typen over kwaliteit, klantgerichtheid en expertise. Probeer het beestje te bedwingen, want dat is nu juist niet de bedoeling. Laat die verkooptermen uit het boekje eens los om je echte missie en visie te formuleren. Oftewel: ga op zoek naar het hart van je bedrijf. Waarmee maak jij het verschil? Wat beteken je voor je klanten? Waarom sta je elke ochtend op?

Heb je een antwoord gegeven op dergelijke vragen? Mooi. Pak een rode pen en ga schrappen. Net zolang totdat je één à twee zinnen overhoudt. De beschrijving die uit dit streepproces rolt, is de kern van je bedrijf. De boodschap die je wilt overbrengen. Het hart van je verhaal. Daar voeg je gemakkelijker personages bij dan bij een USP.

2. De hoofdpersoon: wie is het gezicht van je onderneming?

Castingtijd! Je hebt een boodschap geformuleerd. Nu moet je een hoofdrolspeler selecteren. Wie kan je boodschap het best overdragen?

Bij deze stap is het belangrijk om ego’s buiten beschouwing te laten. Je kersverse manager met vlotte babbel wil zijn naam dolgraag terugzien in jouw ‘story’, maar wellicht biedt de hoogbejaarde oprichter van het bedrijf een veel interessantere invalshoek. Of misschien zijn er wel twee of drie afdelingsmedewerkers die veel zinnigs te zeggen hebben.

Houd het hart van je verhaal continu in gedachten. Wiens stem(men) wil je hieraan koppelen?

3. De lezer: hoe word je ontvangen?

Sommigen willen het nog weleens vergeten, maar de lezer is een mens. Eentje met een mening en gevoelens. Het storytellingproces doorloop je niet voor jezelf, maar voor je lezer. Want uiteindelijk wil je een publiek raken met je verhaal.

Probeer de lezer eens te beschrijven. Zet zijn of haar karaktereigenschappen, leeftijd, werkveld en hobby’s op papier. Ben je nu een romanschrijver die een fictief persoon aan het creëren is? Integendeel. Je bent een verhalenverteller die contact legt met zijn of haar gewenste publiek. Een band creëren met je doelgroep voordat je deze daadwerkelijk hebt bereikt, is zeer effectief. Want als jij in staat bent om een connectie te voelen, is je lezer dat straks ook.

Is dat alles?

Het antwoord op deze vraag is even kort als bondig: nee. De hierboven beschreven stappen vormen een mooi begin en bieden houvast, maar je bent er natuurlijk nog lang niet. Een ijzersterke structuur, grondige research, goede interviews en een sterke mediumstrategie zijn bijvoorbeeld onmisbare onderdelen van een storytellingproject. Maar voordat deze zaken aan bod komen, is het verstandig om een basis te leggen met een mensgeoriënteerde aanpak.

Hoe pak jij storytelling aan? Vind je het belangrijk om op de mens te focussen of lijkt dit je secundair?


4.827 keer gelezen Geschreven door en