Het kost wat tijd, maar dan heb je ook wat. Met bloed, zweet, tranen en wat welgekozen vervloekingen heb je je lege Word-document veranderd in een goedgeschreven, zeer doorwrocht, perfect opgebouwd blog. Yes. 

Maar voordat je op publiceren klikt, heb je nog één hele belangrijke taak: je superartikel, heeft nog een superkop nodig. Want dat is hoe je werk z’n lezers gaat vinden. En dat is dan weer waar je het voor doet.

Klik! Kijk! Koop mij! Lees mij!

Met wel 100 kilometer per uur raast je Twitter-timeline voorbij. Iets – maar niet veel – langzamer akkert je Facebook-timeline door je gezichtsveld. Mailnotificaties en appjes vliegen je links en rechts om de oren. Jij wilt aandacht voor je artikel en dat is logisch. Maar je bent niet alleen. Om die aandacht te krijgen moet je op zien te vallen in de brij die een individu tegenwoordig over zich heen gestort krijgt.

De kop is natuurlijk niet de enige manier, maar wel een belangrijke. Hij moet verleiden, interesseren, prikkelen en zo onweerstaanbaar zijn dat hij in het contentgeweld voldoende opvalt om te worden geklikt.

Tips voor een goede kop

Wees helder en exact

Niet begrepen is niet gelezen. Jouw (potentiële) publiek heeft ongeveer 5 seconden om te besluiten of ze wel of niet op een link klikken. Of dat nou op social media is of in de zoekresultaten van Google. Vergeet niet dat jouw publiek nog helemaal niet weet dat ze op jouw fantastische artikel zitten te wachten. Maar ook dat je met een hele hoop anderen vecht om die klik. Een kop die onbegrijpelijk is, prikkelt niet maar wordt gewoon gediskwalificeerd: NEXT! Zorg dus dat je dat publiek voldoende informatie geeft in je kop om een split second beslissing op te kunnen baseren.

  • Wel oké: Zo maak je een appeltaart
  • Niet oké: Appeltaart (titels van één woord zijn zelden oké)

Prikkel een beetje

Maar zelfs als je dan best duidelijk bent in je kop, ben je weer niet de enige die dat doet. Duidelijkheid alleen is niet voldoende. Je kop moet ook een beetje prikkelen. Iets raken bij dat potentiële publiek waardoor het erg moeilijk wordt om de link te versmaden. Het liefst moet het een emotie oproepen. Dat hoeft geen dramatische emotie te zijn, nieuwsgierigheid is genoeg.

  • Wel oké: Vergeet alles wat je weet over appeltaarten en probeer dit recept
  • Niet oké: Maak een appeltaart

Overdrijf een beetje

In het verlengde van het vorige punt, maar het waard om extra te benadrukken, je mag best wat overdrijven. Bladen als de Story en Privé varen er al jaren wel bij en daar kun je wat van opsteken. Waarmee ik overigens niet zeg dat je – zoals zij – moet liegen. “Is Maxima 50 kilo afgevallen?”, leest een kop in één van die vodjes. Haastig blader je (bij de tandarts) door het blaadje, want ondanks dat het je eigenlijk niet echt interesseert, hebben ze je nieuwsgierig gemaakt. “Nee, dat is ze niet!” blijkt het antwoord. Nu voel je je een beetje vies: je bent erin getrapt. Dat is niet het beoogde effect. Maar voor een fantastisch artikel mag je best een fantastische titel maken.

  • Wel oké: Hét recept voor de lekkerste appeltaart. Zelfs je oma maakte het niet zo.
  • Niet oké: Recept voor een lekkere appeltaart

Houd rekening met de context (of gebrek daaraan)

Dit is er eentje die ook bloggers (op wat voor platform dan ook) héél vaak vergeten. Jouw artikel gaat het web over, buiten de context van je site. Of iemand het nou vindt in de resultaten op een Google-search, in z’n Twitter-stream, op Pinterest of op Facebook, de kans is groter dat ze jouw site en jou niet kennen, dan wel. Een titel die op de voorpagina van 42Bis goed te plaatsen is omdat het daar te zien is binnen de context van deze site, is onbegrijpelijk wanneer hij los van de site staat. Ga er dus niet vanuit dat wie moet beslissen of hij klikt op jouw link, de context kent of ziet. Stel dat dit recept voor een appeltaart op een receptensite staat, dan zou je kunnen denken dat het voldoende is om alleen de naam van het gerecht als titel te hebben, maar buiten de context van je receptensite, snapt niemand dat het een recept betreft.

  • Wel oké: [Recept] Overheerlijke appeltaart met slagroom
  • Niet oké: De appeltaart

Houd rekening met social en Google

Sociale netwerken hebben vaak beperkte ruimte voor tekst naast een link, net zoals Google dat trouwens heeft. Houd daar bij het schrijven van die kop rekening mee. Als je kop zo lang is dat op Twitter je link wegvalt of op de Google-resultatenpagina de kern niet meer zichtbaar is, dan heb je voor niks zo hard zitten werken. Zorg dat je weet wat de limieten zijn en houd je daaraan.

  • Wel oké: Recept voor de appeltaart waar iedereen het over heeft
  • Niet oké: Deze appeltaart lusten zelfs kinderen die normaal helemaal niks lekker vinden. En wij hebben het voor je opgeschreven.

Extra hints en tips

Er is niet echt een formule voor de perfecte kop (al denkt Buzzfeed ‘m wel te hebben gevonden overigens). Maar met de tips hierboven kom je al een heel eind. Heb je een titel bedacht en zie je op social dat mensen die je artikel delen er érg veel eigen duiding bij moeten zetten, dan is het goed om je titel te heroverwegen. Een goede kop maken, is een kwestie van hard nadenken, bijschaven, falen en opnieuw proberen. Maar het is het waard, want een goede kop haalt je lezer binnen. Besteed dus gewoon tijd aan het maken van die kop, want het is zonde als je perfecte artikel door geen mens gezien wordt.

Ik heb trouwens opeens onwijze trek in appeltaart. Maar dat terzijde.


10.114 keer gelezen Geschreven door