Uber, krijgt mogelijk toch een plek op de taximarkt. UberPop blijft een illegaal alternatief. Dat werd gisteren bekend na een debat in de Tweede Kamer. Via Social Media #VOORuberPOP proberen de oprichters deze dienst toch in de lucht te houden.

Uber, een internetonderneming biedt taxivervoer aan in verschillende landen. Via een mobiele app verbindt zij klanten met professionele én privé chauffeurs. Via de app kun je snel en eenvoudig betrouwbaar vervoer bestellen, aldus de informatie op de website. Op de kaart zie je jouw chauffeur aan komen rijden en je krijgt een sms zodra je chauffeur arriveert. In de app verschijnen de naam en het telefoonnummer van de chauffeur, handig want je kunt bellen als dat nodig is.

Ridesharing of illegaal vervoer

Uber biedt diensten aan in verschillende prijsklassen en vooral UberPop, het goedkoopste kindje van het bedrijf, ligt onder vuur. Consumenten zonder vergunning kunnen zich aanmelden als chauffeur. Zij worden wel gecontroleerd op leeftijd, rijbewijs en rijgeschiedenis en beoordeeld via de app. Zij hebben in tegenstelling tot de pro’s geen licentie. Na goedkeuring kunnen zij bijvoorbeeld na hun werk of in hun vrije tijd passagiers oppikken. Zonder vergunning echter wel een goedkoop alternatief; ridesharing. Taxibedrijven klagen over oneerlijke concurrentie en UberPop werd in april 2014 verboden in Europa tot grote woede van Neelie Kroes. Sinds juli 2014 wordt in Amsterdam getest met UberPop. Door het verbod riskeren chauffeurs een boete als zij toch hun diensten aanbieden via deze app. Hoewel Uber mogelijk een plek krijgt op de taximarkt hoeft UberPop daar niet op te rekenen. Deze dienst blijft een illegale activiteit en de komende periode wordt hier harder tegen opgetreden.

Deeleconomie of niet?

Meer bedrijven claimen dat zij onderdeel uitmaken van de deeleconomie. Die economie waar consumenten gebruik maken van elkaars onbenutte consumptiegoederen al dan niet tegen betaling. Is UberPop vergelijkbaar met initiatieven als Airbnb, Snappcar en Peerby? Of is UberPop niets meer of minder dan een regulier taxibedrijf? Ook bij Airbnb is verwarring ontstaan. Verhuur van tijdelijk onbenutbare woonruimte, bijvoorbeeld ingeval van vakantie versus het illegaal runnen van een hotel omdat je permanent ergens anders woont. Nu er wederom discussie is over een sharingdienst lijkt de tijd rijp voor een heldere definitie van de deeleconomie met duidelijke regelgeving.

Wat vind jij van het initiatief UberPop?  Hebben we inderdaad duidelijkere regels nodig over de deeleconomie? En wie heeft hier uiteindelijk baat bij?

0 Shares:
1 comment
  1. Ik vindt persoonlijk Uberpop, is oneerlijke concurentie, zij hebben geen verplichtingen, geen vergunningen niets nodig, scheelt behoorlijk in de kosten om te rijden dus goedkoper, geen verplichte controle en kilometers controle en noem maar op waar een taxi zich aan moet conformeren

Comments are closed.

Dit artikel is 6.528 keer gelezen