Met grote verbazing heb ik moeten waarnemen hoe weinig werving & selectie bureaus eigenlijk (goed) gebruik maken van Social Media (en dan met name Twitter) om kandidaten te werven voor hun openstaande vacatures. Hebben ze de kracht nog niet ontdekt? Hebben ze er geen tijd voor? Of spenderen ze liever hun geld aan de verschrikkelijk dure jobboards? Of weten ze gewoon niet hoe het werkt?

Mijn nieuwsgierigheid overwon mijn gezonde verstand en ik ben eens serieus gaan kijken naar werving & selectie bureaus op Twitter. Het begon al goed, want op mijn #durftevragen naar werving & selectiebureaus op Twitter, kwam maar liefst één reactie! Dan maar even op de ouderwetse manier via Google. Omdat ik niet duizenden bij langs wilde gaan heb ik voor het gemak maar even gekozen voor de werving & selectiebureaus in retailland. Mijn loopbaan begon ooit (jaren geleden) in de retail en ook mijn partner is een ‘retailprofessional’; in zijn zoektocht naar een passende baan zijn alle werving & selectiebureaus in retailland de revue gepasseerd. Mijn lijstje was dus binnen no time compleet.

Twitter account(s) aangemaakt, en dan?

To twitter or not to twitter

Als voorbeeld neem ik even Werving & Selectie bureau X – alle recruiters zitten op Twitter.  Enorm pluspunt. Allemaal een zakelijk account. Alleen weinig tot geen zakelijke tweets. Als je geen zakelijke tweets gaat versturen, neem dan gewoon een privé account (waarom zou ik een Werving & Selectie bureau gaan volgen die alleen twittert over de inrichting van het huis?)

Nu vraag ik mij allereerst af waarom 1 organisatie (met relatief weinig personeel in dienst) maar liefst 20 Twitteraccounts moet hebben – waar vervolgens weinig tot niets mee wordt gedaan (ja onderling met elkaar Twitteren, maar hebben ze daar niet gewoon email voor?) Daarnaast worden de accounts veelal gebruikt om te zenden (lees: vacatures plaatsen en af en toe een tweet van de recruiter over het aantal kandidaten dat op gesprek gaat – “Kijk eens hoe succesvol we zijn!”) Of – naar mijn mening Twitter Don’t nummer 1 – klagen over zakelijke contacten.

Let’s get Social!

Is Twitter niet een Social Medium? Met de nadruk op Social? Gaat het er dan niet om dat je met elkaar in contact treedt? (en dan bedoel ik niet alleen met je collega’s, maar ook met de rest van je volgers?) Om zo een netwerk op te bouwen? Is het in het echt ook niet zo dat als je alleen maar over jezelf praat dat dan je gesprekspartner afhaakt? En dan nog noemen dat het aantal volgers niet belangrijk is, maar de relevantie van het aantal volgers (valt me trouwens op dat alleen mensen die weinig volgers hebben dit zeggen). Vanuit zakelijk oogpunt lijkt mij, hoe meer volgers, hoe meer bereik. Heb je veel volgers, dan ben je interessant om te volgen, heb je iets te melden wat je doelgroep graag leest.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik niet een al te hoge pet op heb van Werving & Selectie bureau X. Omdat ze zich via Social Media (dat dan weer wel!) negatief uitlaten over andere Werving & Selectie bureaus, terwijl ze zelf net zo slecht omgaan met sollicitanten (wederom praktijkervaring).  Ingeschreven, gesprek gehad, voorgesteld bij opdrachtgever, vervolgens een jaar niets gehoord en dan doodleuk bellen of je nog beschikbaar bent. Een jaar!!  “Eh, ik wacht nog op terugkoppeling van jullie opdrachtgever van een jaar geleden. Dus nee, ik heb geen interesse in een leuke functie via jullie bureau!”  Dank u vriendelijk! Maar dat terzijde.

Let’s innovate!

Om nog even terug te komen op het twitteren in werving & selectieland; nog weinig bureaus hebben de kracht ontdekt van Twitter. En degene die het wel ontdekt hebben, dat zijn toch meestal de ZZP ‘ers. De Werving & Selectie bureaus die wel op Twitter zitten lijken het te doen omdat het nou eenmaal moet, als je een beetje met je tijd mee wilt gaan. Innoveren, weet je wel? Kijk! We zitten ook op Twitter (gezellig zo communiceren met het hele team), en Facebook (persoonlijke pagina van de directeur – wat moet ik hier doen, hem uitnodigen om mijn vriend te worden?), en Hyves (content van meer dan een jaar oud), en oh ja, we bloggen ook nog! Kunnen we laten zien hoe goed wij zijn ten opzichte van de concurrentie!

Ik roep altijd heel hard dat Social Media werkt! Maar dan moet je het wel goed doen…

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 2.910 keer gelezen