De laatste tijd word ik door een bedrijf lastiggevallen dat aan ‘koude acquisitie’ doet. Dat houdt in dat je een belletje krijgt. Een medewerkster zegt dan dat ze iets in de aanbieding voor mij heeft. Eigenlijk heb je helemaal geen behoefte aan dat product, maar je krijgt het aangesmeerd.

Nee zeggen

Ik ben veel te beleefd en kan niet gelijk ‘nee’ tegen dergelijke telefoontjes zeggen. Het levert me vaak een trits vervolgtelefoontjes op waarbij ik dezelfde vraag steeds opnieuw krijg voorgelegd. Ik geef dan telkens hetzelfde ontwijkende antwoord.

Het gebeurt bijvoorbeeld omdat je geabonneerd bent op een nieuwsbrief. Of omdat je iets gratis gedownload hebt. Het leek of de informatie nuttig was, maar vrijwel meteen na het downloaden merk je dat je er niks aan hent. Vervolgens krijg je eindeloze telefoontjes.

Laatst had ik een e-book gratis gedownload waarbij ik mijn gegevens moest achterlaten. Ook kon ik mij gratis abonneren op de nieuwsbrief. Dingen die ik keurig deed. Het e-book bleek een nutteloos papertje te zijn over social media.

Alleen telefonisch benaderd

Het bedrijf dat me benaderde, zegt gespecialiseerd te zijn in ‘marketing 2.0’. Tot nog toe ben ik alleen telefonisch benaderd. De vrouw probeert me een bijeenkomst aan te smeren van 12 uur waarin ik alles krijg voorgeschoteld rond marketing 2.0. Een seminar dat 1200 euro kost en waar ik helemaal word bijgespijkerd over de inzet van nieuwe media in de marketing.

Het verbaast mij dat de vrouw mij altijd telefonisch benadert. Ze zou me beter kunnen opzoeken via internet. Daar kan ze zien dat het bedrijf mij misschien best kan helpen, maar niet aan een 12-urige cursus met informatie waar ik weinig aan heb.

Nuttige tips

Ook kan ze mij nuttige tips geven, inspelen op mijn vragen en mij terloops te wijzen op een bijeenkomst. Als ze zich duidelijk als deskundige presenteert en profiteert, krijgt ze snel genoeg van mij het vertrouwen. Bovendien komt ze dan achter mijn echte behoefte.

Ik geloof niet in koude acquisitie. Het komt op mij over dat je behoefte wilt creëren. Terwijl behoefte meestal niet gecreërd hoeft te worden. Behoefte is er meestal al. Inspelen op die behoefte kun je door social media te gebruiken om de behoefte te meten en te vinden. Bovendien is een tip van essentieel belang. Hierbij hoef je niet eens altijd naar je eigen producten te verwijzen. Als je iemand kent die beter aansluit bij de wensen van iemand, zou ik hem daar naar verwijzen.

Niet verkopen, maar binden

Social media draait niet om verkopen, maar om binden. Dat media als twitter en facebook meer en meer veroverd worden door bedrijven en mensen met een commerciële inslag werkt juist negatief op die media. Het aantal bedrijven dat mij volgt op twitter is ongekend groot. Ze hebben me nog maar zelden geholpen, terwijl ik veel via twitter communiceer. Ik denk dat ze me ook heel erg goed  kunnen helpen. Alleen bieden ze zich niet aan. Jammergenoeg.

Binnenkort begin ik mijn eigen project. Ik zal eens kijken of ik de wereld kan laten zien dat het met wat bloed, zweet en tranen best zou moeten lukken.

0 Shares:
5 comments
  1. Volgens mij moet zo'n bedrijf je wijzen op het Bel-Me-Niet-register. Er is ook nog zoiets als Infofilter. Even tijd insteken en je bent ervan af. Mochten ze dan alsnog bellen, dan kun je terecht verontwaardigd zijn. Soms een goeie uitlaatklep voor frustraties… ;-)

  2. Één van de reden waarom ik nooit mijn gegevens achterlaat. Als ik eerst ergens verplicht mijn adres op moet geven haak ik meestal meteen af. Om aan de telefoon meteen 'nee' te zeggen moest ik ook eerst even leren, maar het bespaard je een een hoop tijd en gezeur ;-)

  3. En toch raad iedereen mij aan om met koude acquisitie aan de slag te gaan. Ik vind het zelf ook ontzettend irritant als ik gebeld word en daarom wilde ik het ook niet gaan doen. Jouw blog bevestigt mijn idee. Dat ga ik dus niet doen.

Comments are closed.

Dit artikel is 3.821 keer gelezen