Mark Zuckerberg, 26 jaar, oprichter en grootaandeelhouder van Facebook en miljardair. Verdiende eind 2010 nog even het predikaat van TIME’s Person of the Year en kreeg in de eerste week van januari 2011 een flinke investering van Goldman Sachs cadeau waardoor zijn smoelenboek inmiddels op 50 miljard dollar wordt geschat.

Leuk begin van het nieuwe jaar, waarin Facebook ongetwijfeld zijn enorme groei ongegeneerd doorzet.  Een paar weken geleden zag ik op CNBC “The Facebook Obsession” een goede documentaire over de totstandkoming en de status-quo van Facebook. Hierin wordt ingegaan op verschillende aspecten van het fenomeen Facebook en worden vanuit diverse invalshoeken onderwerpen als privacy en gebruikersintenties belicht.

Zuck, de ster

En terwijl Mark Z. inmiddels de sterrenstatus heeft bereikt, wordt het er voor hem ook niet gemakkelijker op. “The Social Network“, de film over het ontstaan van Facebook, heeft ook niet geheel bijgedragen aan een topimago aangezien daar wordt gesuggereerd dat de Harvard-student met het idee van een paar studiegenoten aan de wandel is gegaan en vervolgens zelf de zakken heeft gevuld. Steeds meer mensen krabbelen zich achter de oren of deze knuffelcomputernerd wel het beste met de mens (en haar privacy) voor heeft. En dan wordt je uitgenodigd om te komen praten, interviews te doen, en dan gebeurt dit:

httpv://www.youtube.com/watch?v=o3hu3iG8B2g

Sweat(er) off

Zichtbaar is te zien hoe Mark zich zwetend en stotterend door de vragen privacy aangaande heenbokst en uiteindelijk bezwijkt door zijn kenmerkende ‘hoodie’ uit te doen. De interviewster noemt het heel lieflijk “A great moment in Internet history”, ik zie het meer als een behoorlijk pijnlijk moment. Daar zit hij dan, meneer Zuckerberg, die de persoonlijke data van bijna 10% van de wereldbevolking beheert, glazig om zich heen te kijken alsof hij nog nooit een televisiestudio van binnen heeft gezien. Deze man, die absoluut met een geweldig initatief is gekomen en die ik elke dag als ik mijn Facebook check toch indirect een beetje dankbaar ben, komt nou niet echt als een fijne waakhond over. Als hij al zo geïntimideerd is door een nogal voor de hand liggende vraag tijdens een televisie-interview, wat gebeurt er dan als iemand hem een goed aanbod doet voor -zeg- mijn emailadres en telefoonnummer? Mark heeft het, en Mark kan er eigenlijk mee doen wat hij wil (en ik ben niet eens vrienden met hem…)

Mediatraining

Nu zou een stevige mediatraining misschien geen slecht idee zijn voor Zuckerberg. Een beetje weten hoe je je hoofd koel houdt (misschien lekker een t-shirtje aan…?), voorbereid zijn op bepaalde vragen en rustig blijven. Een mediatraining zou niet alleen Zuckerberg een shotje zelfvertrouwen geven, maar ook ons als gebruikers het gevoel geven dat er iemand aan het roer staat van dit schip dat weet waar we heen gaan en wat de gevaren zijn. Het zou een absolute verbetering zijn, al pleit ik er eigenlijk voor dat Mark lekker zijn praatjes op grote technische, internet en social mediaconferenties blijft doen en Facebook blijft verbeteren (al hoef ik niet elke week een verandering in profiel, berichtgeving etc.). Voor de televisie-interviews en andere persaangelegenheden vind ik dat Zuckerberg een persvoorlichter of woordvoerder moet inschakelen. Dat heeft de Koningin ook, dat hebben diverse beroemdheden ook, dus waarom Mark niet. Budgettechnisch lijkt me het geen enkel probleem, toch?

0 Shares:
3 comments

Comments are closed.

Dit artikel is 2.880 keer gelezen