Webkennis

Les 4: Maak slim gebruik van MS Office

Ooit begonnen vanuit de liefde voor taal, werken webredacteuren nu in een technische omgeving. De meesten hebben er een nieuwe liefde in gevonden. Maar echt de tijd nemen om de eigen werkwijze onder de loep te nemen? Dat schiet er vaak bij in. Zelfs ervaren redacteuren schelden nog altijd op de Caps Lock-toets in Word, of raken gefrustreerd door verborgen opmaak. En dat is toch echt nergens voor nodig!

Formulieren maandag H&M

Vandaag gaan we online shoppen bij H&M. Bij uitstek een winkel die in aanmerking komt voor een webwinkel. Niet omdat het zo vreselijk leuk is om kleding online te kopen, maar vooral omdat het zo grenzeloos afschuwelijk is om kleding in de H&M winkel zelf te kopen.
article placeholder

Les 3: weet wie je wilt bereiken

In theorie wil iedere contentspecialist de doelgroep voor ogen houden. In praktijk komt het er zelden echt van. Veel sites bedienen graag een breeeeede doelgroep. Het definieren van de doelgroep kan dan voelen als het beperken van mogelijkheden. Niet intrappen. Het is wel degelijk slim om je te verdiepen in die ene persoon aan de andere kant van het beeldscherm.

Weg met de webredacteur

Ja, weg met de webredacteur. Want wat doet de webredacteur nou eigenlijk? Dat teksten compact en helder moeten zijn, dat er met tussenkopjes moet worden gewerkt en opsommingen, dat de lezer moet worden geboeid en verleid tot een bepaalde actie (het kopen van een product, het afnemen van een dienst), staat vast. Maar geldt dat feitelijk niet voor elk soort tekst en voor elk type medium?

Cursus webredactie

Voor de meeste contentgirls is webschrijven al geen kunst meer. Maar een échte contentgirl deelt haar kennis met anderen. Zoals het hoort in het web 2.0 tijdperk. Daarom starten we met deze intro de webcursus Webredactie. Het doel van de cursus is beginners aan de gang krijgen en gevorderden een stapje verder helpen.

Deel 2: doelgroep

Okay, je hebt nu bepaald waar je je site voor wil gaan inzetten. Dat is fijn. Maar als je site er straks staat wil je ook dat mensen je site komen bezoeken. Er is een waslijst aan manieren om bezoekers naar je site te halen, maar daar gaan we het over hebben zodra we de site gaan bouwen. Zo ver zijn we nog niet. We gebruiken nu alleen nog (eventueel digitaal) papier.

Deel 1: Wat wil je met je site bereiken?

In de wereld van 2008 heeft iedereen een website. Uit een meting van juli 2008 blijkt dat er op dit moment 175,480,931 sites actief zijn en dat aantal groeit dagelijks. Geen website hebben is achterblijven. Maar voordat je mee gaat bouwen aan het wereldwijde web moet je jezelf toch een paar vragen stellen.