Webkennis

article placeholder

Per abuis-mail

Mijn CV staat al jaren op Monsterboard. Het maakt niet uit wat voor fantastische functie ik bekleed, als iemand mij de baan van Koningin van Internet (mail naar contentgirls@gmail.com) aan wil bieden

Les 5: Content Management Systemen

Moderne websites worden gemaakt door een groot aantal disciplines. Om over het grote aantal pagina's dat zo'n site kan bevatten de consistentie te bewaren en om het mogelijk te maken voor non-techneuten om die sites tekstueel te onderhouden wordt meestal gebruik gemaakt van een Content Management Systeem (CMS).

Reviewen doe je zo

Als contentspecialist weet je meestal weinig van de materie waar je over schrijft. Je hebt je omgeving dus keihard nodig om je inhoudelijk te voeden. Maar hoe krijg je die omgeving zo ver dat ze meewerken?
article placeholder

Formulieren maandag: de Postbank

Ja er is een kredietcrisis. Maar daar laat ik me niet door tegenhouden: ik ga een huis kopen. Het is nu zondagavond laat en ik ben mij in eerste instantie aan het oriënteren. Ik begin bij een bank die ik tot nu toe in relatie tot de crisis nog niet heb horen noemen: de Postbank. Ondanks hun irritante reclames, nu samengevoegd met de irritante reclame van de ING, weet ik dat de Postbank goeie hypotheken afgeeft. Op naar www.postbank.nl dus.

Les 4: Maak slim gebruik van MS Office

Ooit begonnen vanuit de liefde voor taal, werken webredacteuren nu in een technische omgeving. De meesten hebben er een nieuwe liefde in gevonden. Maar echt de tijd nemen om de eigen werkwijze onder de loep te nemen? Dat schiet er vaak bij in. Zelfs ervaren redacteuren schelden nog altijd op de Caps Lock-toets in Word, of raken gefrustreerd door verborgen opmaak. En dat is toch echt nergens voor nodig!

Formulieren maandag H&M

Vandaag gaan we online shoppen bij H&M. Bij uitstek een winkel die in aanmerking komt voor een webwinkel. Niet omdat het zo vreselijk leuk is om kleding online te kopen, maar vooral omdat het zo grenzeloos afschuwelijk is om kleding in de H&M winkel zelf te kopen.
article placeholder

Les 3: weet wie je wilt bereiken

In theorie wil iedere contentspecialist de doelgroep voor ogen houden. In praktijk komt het er zelden echt van. Veel sites bedienen graag een breeeeede doelgroep. Het definieren van de doelgroep kan dan voelen als het beperken van mogelijkheden. Niet intrappen. Het is wel degelijk slim om je te verdiepen in die ene persoon aan de andere kant van het beeldscherm.

Weg met de webredacteur

Ja, weg met de webredacteur. Want wat doet de webredacteur nou eigenlijk? Dat teksten compact en helder moeten zijn, dat er met tussenkopjes moet worden gewerkt en opsommingen, dat de lezer moet worden geboeid en verleid tot een bepaalde actie (het kopen van een product, het afnemen van een dienst), staat vast. Maar geldt dat feitelijk niet voor elk soort tekst en voor elk type medium?