Business

article placeholder

Een korte cursus kantoortaal

'Zullen we een bila doen?' mailde ik een vriendin die actrice is. 'Waar ligt dat?' mailde ze terug. In het theater gelden weer heel andere codes dan in het bedrijfsleven. Na een paar jaar op verschillende webredacties meegedraaid te hebben, spreek ik een aardig woordje kantoortaal.

Meetweters

"Cijfers zeggen alles", zei laatst een verdwaald schaap tegen mij. Het was tijdens een workshop voor een multivariatietest, waarbij we met z'n allen moesten bedenken welke variaties we gingen testen.

Webwinkelier (2)

Zoals gezegd zijn klanten tegenwoordig goed geïnformeerd. Op fora en vergelijkingssites kunnen zij zowel inhoudelijke informatie als informatie over bedrijven uitwisselen. Bij het zakendoen via internet is het belangrijk om daar rekening mee te houden. Een aantal zaken zorgen ervoor dat je niet direct op je smoel gaat en in week 1 al bij Kassa zit:

Webwinkelier (1)

Je kent dat wel; de verkoper die nog voordat je een voet over de drempel van zijn winkel hebt gezet de vraag: "Kan ik u ergens mee helpen?" In je oor tettert. Die als je moeilijk kijkt wanneer hij product A of B aan je probeert te slijten, de hele rest van het alfabet de revue laat passeren. En die zich voor lijkt te hebben genomen om je niet zonder een van zijn producten de winkel te laten verlaten.

Webredacteuren- en marketeerkloof

De kloof tussen marketeers en webredacteuren is in mijn ervaring vaak groot. Webredacteuren zien zichzelf (in algemene termen) als contentspecialisten. Marketeers beschouwen zichzelf als verkoopspecialisten. Dat verschil in accent leidt tot vele botsingen. Jammer wat mij betreft, want beide streven – als het goed is hetzelfde doel na.