Online marketing: een begrip binnen het bedrijfsleven waar de laatste jaren niet meer omheen te draaien valt. De meeste van jullie zullen er geheid weleens van gehoord hebben, maar wat is online marketing nu eigenlijk precies?
Online marketing is een breed begrip dat alle vormen van marketing omvat die via het internet worden gedaan. Het is één van de belangrijkste manieren waarop bedrijven hun producten en diensten promoten of verkopen om zo hun doelstellingen te behalen. Vaak zetten bedrijven een online marketingbureau in om deze taak op zich te nemen. In dit artikel zullen wij verder ingaan op de basisprincipes van online marketing.
3 trends in online marketing
Sinds dat online marketing een onmisbaar onderdeel is van de moderne marketingstrategie, is het noodzakelijk voor bedrijven om goed in te spelen op de huidige online marketing trends.
Het is een krachtige manier om een bedrijf te helpen groeien, meer klanten aan te trekken en de merknaam te versterken. Om op te vallen in de steeds meer competitieve digitale markt, is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste trends binnen online marketing.
We bekijken in dit artikel de drie volgende trends in online marketing die bedrijven helpen hun doelen te bereiken.
- Het verbeteren van de SEO (zoekmachineoptimalisatie) die gericht is op het verbeteren van de online visibiliteit van een bedrijf in een bepaalde geografische regio
- Het schrijven van content met een juiste lengte waardoor pagina’s het beste worden gevonden én gelezen
- Het schrijven van content die meer de focus legt de gebruiker zelf en niet voor de zoekmachines wordt geschreven
Trend topic 1: Lokale SEO marketing
Lokale SEO is een essentieel onderdeel voor een succesvolle digitale marketingstrategie. Door lokale zoekwoorden toe te voegen aan de website-inhoud, kan een bedrijf zijn kansen vergroten om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen wanneer gebruikers op zoek zijn naar relevante producten of diensten in een specifieke regio.
Misschien heb jij altijd wel gedacht dat landelijk targetten efficiënter is, maar de cijfers bewijzen toch echt het tegendeel. Het blijkt dat 45% van alle zoekopdrachten in Google een lokale zoekintentie hebben, en daarom is het misschien toch wel het proberen waard! Geen ervaring in zoekmachine optimalisatie? Lokale SEO uitbesteden is hiervoor tegenwoordig de ideale oplossing.
Trend topic 2: Content lengte
We snappen natuurlijk allemaal wel dat teksten geschreven moeten worden op de juiste manier om uitstekende resultaten te behalen, maar hoe lang moet een SEO tekst zijn? Het is niet de bedoeling dat de lezer halverwege afhaakt omdat de tekst veel te veel overbodige inhoud bevat. Niemand wil meer lezen dan noodzakelijk is, dus wordt er aangeraden om voor organisch verkeer de lengte tussen de 1.000 en 2.000 woorden te houden.
De juiste SEO teksten laten schrijven is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat er informatieve content geschreven van kwaliteit, waarbij de tekst niet te lang is. Een SEO tekst laten schrijven wordt tegenwoordig aangeboden door veel bureaus.
Trend topic 3: UX in combinatie met SEO
UX en SEO zijn misschien twee begrippen die los van elkaar staan, maar toch is gebleken dat de combinatie verassend goed werkt. UX staat voor user experience en is de beste weg naar conversie terwijl dat SEO zich voornamelijk bezighoudt met zo hoog mogelijk scoren in de organische zoekresultaten.
Met de juiste SEO strategie kun je ervoor zorgen dat zoveel mogelijk relevante bezoekers jouw website bezoeken, maar deze website moet echter wel aantrekkelijk genoeg zijn om verder op in te duiken en over te gaan tot conversie (oftewel UX). Denk hierbij aan een gemakkelijke navigatie door het menu, een goede interne linkstructuur en een visueel aantrekkelijke website. Zowel SEO als UX zouden dus als uitgangspunt conversie moeten hebben.
Online marketing is een begrip dat zich constant aanpast aan de veranderende behoeften van gebruikers en zoekmachines. Het is daarom belangrijk om de basisprincipes van online marketing te begrijpen en om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen in de industrie.
Eén van de belangrijkste trends is de verschuiving naar lokale SEO marketing om zo de online visibiliteit te verbeteren. Een andere belangrijke trend is het schrijven van content met de juiste lengte, waardoor je beter scoort in de zoekresultaten.
Daarnaast is het combineren van SEO met de user experience belangrijk om zowel goed te scoren in de zoekresultaten als om meer conversie te genereren. Combineer deze trends, pas het toe in de praktijk en sta verteld van de verbluffende resultaten!