Het is een content-doel dat bijna zonder uitzondering ter sprake komt: thought leadership. Niet gek, want content is bij uitstek een geschikt middel om te laten zien dat je weet waar je het over hebt. Toch zijn er maar weinig merken die er ook echt voor gaan. En dat is jammer.

Thought leadership klinkt zo gemakkelijk. Wie weet meer dan jij over je product of branche? Het moet dan dus simpel zijn om dat om te zetten in content waarmee je dat laat zien.

Dat is thought. Niet thought leadership.

Maar daar zit ook meteen de denkfout. Want dat is slechts het thought-deel. Natuurlijk ben je expert op je eigen producten. Daar mag een (potentiële) klant vanuit gaan. En uiteraard is dat kennis die je moet delen. Het zou raar zijn als je dat niet deed. Alleen al omdat je jouw doelgroep helpt om jouw producten te gebruiken.

Maar in thought leadership zit dus ook leiderschap en dat is iets heel anders dan simpelweg expertise.

Blijf niet binnen de lijntjes

Een leider is iemand die niet alleen weet waar zij het over heeft, maar die al haar kennis en ervaring omzet tot een visie. Dat klinkt logisch, maar toch gebeurt dat weinig. Een visie is een inzicht, invalshoek of idee dat origineel, nieuw en soms bijna verstorend is.

Laat dat nou iets zijn waar veel bedrijven en organisaties specifiek slecht in zijn. Een corporate communicatieafdeling is expliciet bezig met het managen van de wilde maar vruchtbare kracht van originele ideeën. Maar zelfs als je niet over zo’n afdeling beschikt, is de kans groot dat je gewend bent om binnen de lijntjes te kleuren, terwijl visie zich nu juist buiten die lijntjes bevindt.

Durf je?

Maar dat vraagt lef. Lef om ernaast te zitten, lef om je uit te spreken, lef om een duidelijke richting te kiezen. Lef om wat je weet en kunt op tafel te leggen en een uitspraak te doen over wat dat in de toekomst gaat betekenen.

Er was geen iphone, Google home of smart tv geweest  als de bedenkers ervan hetzelfde alleen maar goed waren blijven doen. Zij namen wat ze wisten bij elkaar en brachten dat naar een hoger niveau.

Overweeg dit

Visie dus. Niet alleen kennis. Niet alleen expertise. Maar visie. Maar hoe doe je dat? Leiderschap is een houding en geen set aan praktische tips. Toch helpen we je graag met een aantal zaken die je op je pad op weg naar oprechte thought leadership kunt overwegen.

  1. Just do it – Nike
    Je weet waar je het over hebt. Wees niet bang om dat ook echt te laten zien. Juist met jouw expertise zie jij wat de volgende stap is en daar moet je content over gaan. Die helicopterview die jij bij uitstek hebt en het bijzondere perspectief dat jou dat oplevert.
  2. Think different – Apple
    Visie is sexy. En visie is sexy omdat je met een visie een mogelijke realiteit schetst die inspireert. Ook wanneer die realiteit nog onmogelijk lijkt of zelfs contra-intuïtief. Vind dan ook de straatjes en paden die nog niet bewandeld zijn en die origineel en spannend zijn.
  3. Love.Samsung
    Een visie is vaak een groot(s) idee. Maar dat grootse idee moet wel begrijpelijk zijn voor een grote groep mensen. Dus ja, droom groots, maar maak de vertaalslag naar je doelgroep. Dromen is belangrijk, maar alleen als je droom ook begrepen wordt. Zorg dat je de taal blijft spreken van je doelgroep.

Wees eerlijk over jezelf

Ben je bezig met je contentstrategie en is thought leadership een richting die je overweegt? Wees dan ambitieus en stop niet bij alleen het thought-deel. Sterke merken maken sterke statements. Leiderschap vraagt om het nemen van gecalculeerde risico’s. Durf je dat niet aan? Dan is thought leadership niet voor jou. Zet je (altijd) beperkte middelen en mogelijkheden dan in op een andere strategische richting en verspil geen geld.

Mag ik dan geen kennis laten zien?

Uiteraard moet je je kennis blijven delen. Zoals gezegd, is dat het minste wat er van je verwacht mag worden. Als jij je kennis over je producten niet deelt, doet een ander het wel en heb jij geen invloed meer. En uiteraard is het belangrijk dat je je klanten optimaal helpt om je producten te gebruiken. Maar noem het geen thought leadership. Niet alleen is dat lui, maar het is expliciet niet waar. Het is kennisdeling, niet meer en niet minder. Het mist de ambitie die leiderschap vraagt.

Durf jij het aan om leidend te zijn? Of deel je liever wat je zeker weet? Het eerlijke antwoord vertelt je of thought leadership het pad is voor jou. Ik ben benieuwd!

 


Geschreven door