Als je een industrie kunt noemen die een ‘early adopter’ is op het gebied van influencer marketing, dan is het wel de mode-industrie. Ik dook in deze wondere wereld. 

De rol van social media verandert, zeker voor merken. Door allerlei algoritmes is het voor organisaties steeds lastiger om organisch te scoren. Tenzij je gebruikmaakt van mensen als ambassadeur voor je merk. Zo ontstaat influencer marketing: een manier van marketing waarbij invloedrijke en relevante personen worden ingezet om invloed uit te oefenen op het gedrag van de doelgroep van het merk of product. Menig influencer op Instagram is een voorbeeld voor de jeugd; toegankelijk, succesvol en ‘on fleek’.

Influencer marketing: waarom werkt het?

We leven in een tijdperk waarin de consument liever eigen beslissingen neemt. Tegelijkertijd beïnvloeden mensen om ons heen deze beslissingen sterk. Zij delen hun ervaringen met merken en producten via social media. Influencer marketing heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Met een voorzichtige opkomst in 2014 kunnen we de trend sinds 2017 echt niet meer ontkennen. De ontwikkeling van Influencer marketing OBI4wanInfluencer marketing in beeld: het aantal Nederlandse berichten rondom influencers en influencer marketing van 2014 tot nu (Bron: OBI Brand Monitor)

Mensen vertrouwen mensen, geen merken. Dat is waarom influencer marketing een krachtig marketinginstrument is, zeker ook voor de fashionindustrie. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat word-of-mouth twee keer meer sales genereert dan betaalde advertenties. Daarnaast hebben consumenten die via word-of-mouth bij jouw organisatie kopen een 37% hogere retentiegraad. Influencer marketing past ook precies binnen het principe ‘social proof’ van Cialdini, waarin we voorafgaand aan onze aankoop bevestiging zoeken of de keuze juist of verkeerd is.

Fashion loves Instagram: de successen

Uit data van OBI4wan blijkt: #fashion is een van de meest gebruikte hashtags op Instagram. Instagram, fashion en influencers lijken daarmee dus een match made in heaven. OBI4wan instagram hashtagsInstagram hashtagcloud van 1 juni 2018 tot nu: fashion meest gebruikte hashtag op Instagram

Een campagne waar we trots op kunnen zijn en die we niet snel vergeten is die van Dolce & Gabbana en Nederlandse hijab-model, vlogger en Instagramster Ruba Zai, die jonge meiden over de hele wereld inspireert.

De 25-jarige Ruba werd bekend op Instagram door haar account @hijabhills. Ze bleef niet onopgemerkt bij het Italiaanse modemerk en werd gevraagd om hét gezicht te zijn van de abaya-campagne, die gelanceerd werd rondom de Ramadan. Een typisch voorbeeld waarbij de boodschap van het merk precies aansluit bij de kernwaarden van de influencer. En het resultaat mag er zijn!

Ruba Zai (hijabhills) en D&G campagne OBI4wan

Niet alleen behaalden D&G en Ruba Zai met hun samenwerking een groot bereik via hun kanalen, ook werd deze spraakmakende campagne wereldwijd in de media besproken. In Nederland werd de campagne breed uitgemeten door onder andere Metro, NOS, NU.nl, Cosmopolitan, LINDAnieuws en RTL Nieuws. Internationaal was er aandacht vanuit platformen als Vogue, The Guardian, CNN, StepFeed, The National en Emirates Woman. Hiermee werd een miljardenpubliek bereikt.

Andere succesvolle samenwerkingen zien we met influencers Linda Tol, Anna Nooshin, Yara Michels en Nikkie Tutorials, die hun naam verbinden aan merken als Roberto Cavalli, Loewe, NA-KD, Clinique, Hudson’s Bay, L’Oréal, Marc Jacobs en meer.

Is influencer marketing here to stay?

Hate it or love it, influencer marketing heeft haar kracht bewezen. Toch zijn er wel enkele voorwaarden waaraan het moet voldoen. Zo moet de connectie tussen de influencer en jouw merk oprecht en eerlijk zijn, anders is het niet meer dan betaald adverteren en verliest het kracht. Geef de influencer de ruimte om nog steeds zichzelf te zijn in de post die geplaatst wordt rondom jouw merk en kijk verder dan alleen het aantal volgers van jouw (potentiële) influencer. Het is vaak veel effectiever en waardevoller om meerdere micro-influencers in te zetten dan één hele grote. Deze micro-influencers bereiken namelijk vaak precies de doelgroep die jij als merk ook wil aanspreken.

“Als merken te veel in de schijnwerpers komen te staan met te veel bloggers, zullen beide partijen eronder lijden. Als de geloofwaardigheid van de blogger afneemt, is de effectiviteit van hun inzet gedoemd”, aldus Mark Schaefer, marketingstrateeg en eigenaar van de populaire blog ‘Grow’.

Gaat influencer marketing je nog een stap te ver? Vergeet dan vooral niet dat je ook klein kunt beginnen. Kijk naar je eigen tevreden klanten en maak van hen een merkambassadeur of nano-influencers. Bekijk bijvoorbeeld eens de Instagram feed van HEMA, die slim gebruikmaakt van user generated content van haar fans. Houd in ieder geval altijd de impact van je marketing en PR-inspanningen in de gaten met een goede media monitoringstool en meet de impact en het bereik van je campagnes en marketinguitingen!

 

0 Shares:
Dit artikel is 16.571 keer gelezen