De content op de website is actueel en speelt volledig in op de wensen van de bezoekers. Tenminste, dat is het doel. Daarom voer je periodiek een content cleanup uit.

Continue content

Ik ben een groot voorstander van continue content. Dat betekent dat het content-team op basis van gezond content verstand, UX-inzichten en websitestatistieken dagelijks content creëert, optimaliseert en opschoont. Problemen op de website komen zo snel aan het licht en het content-team lost ze op. De ene keer met een creatieve insteek, de andere keer met een heel rechttoe rechtaan oplossing. Op MOZ schreef Simon Penson al een prachtig pleidooi hiervoor. Hij noemt het constant content; het principe is hetzelfde.

The Ocean Cleanup voor je content

Naast continue content pleit ik voor een periodieke content cleanup. Hoe vaak per jaar ruim jij je content op? En dan bedoel ik echt goed opruimen: hele secties overboord, pagina’s uitzwaaien en afbeeldingen de prullenbak in? Een content cleanup is net zo belangrijk voor je website als The Ocean Cleanup voor de zee. Bij The Ocean Cleanup ontdoen we de zee van plastic (oude troep) om vissen, schildpadden en dolfijnen (gebruikers) een schone leefomgeving (gebruikersbehoefte) te geven. Vertaal dat naar content: je ontdoet je van verouderde en onjuiste content om je websitebezoekers te helpen hun taak op de website uit te voeren. Met een content cleanup neem je dus afscheid van content waar niemand behoefte aan heeft.

Het bestaansrecht van content

Laat het even op je inwerken: content waar niemand behoefte aan heeft. Met niemand bedoel ik externe mensen, niet interne mensen. Want uiteraard zullen er mensen binnen je organisatie opstaan die per se iets op de homepage willen hebben, of die vinden dat een lap tekst waarop iemand had kunnen afstuderen écht essentieel is. Maar deze mensen hebben pech. Want de website is er voor de bezoekers. Dat betekent dat alleen content die voorziet in een gebruikersbehoefte en actueel is, bestaansrecht heeft. Hoe bepaal je welke content dat is?

Stap 1: data verzamelen

Een content cleanup voer je uit door data te verzamelen en te interpreteren. Je hebt gebruikersonderzoek, websitestatistieken en gezond verstand nodig. Data die je kunt verzamelen zijn bijvoorbeeld het onsite zoekgedrag en bijbehorende zoektermen, pageviews, uitstappercentages en bouncepercentages van pagina’s, heatmaps en reacties verkregen met feedbacktools. Er zijn zoveel mogelijkheden dat je er goed aan doet van tevoren te bepalen welke data je wilt gebruiken om je content cleanup op te baseren. Anders verdwaal je in je data.

Stap 2: data interpreteren

Zodra je alle data hebt, komt je gezond verstand om de hoek kijken bij het interpreteren ervan. Een hoog bouncepercentage betekent niet per definitie dat de pagina slecht in de gebruikersbehoefte voorziet. Wie weet heeft de persoon gevonden wat hij of zij zocht en was het sitebezoek simpelweg succesvol. En veel bezoekers betekent ook niet automatisch dat het een goede pagina is. Check bijvoorbeeld deze blog van Citizens Advice. Zij haalden hun best bezochte pagina offline. Bestudeer de statistieken dus goed en kijk ook inhoudelijk naar de content. Is de tekst nog correct? Is de inhoud verouderd?

Stap 3: content beoordelen

Uiteindelijk verdeel je al je content over vier categorieën: houden, aanpassen, verplaatsen en verwijderen. Als je dit met een content-team doet, of misschien nog een aantal andere interne stakeholders met inhoudelijke kennis, zorg dan dat de criteria hiervoor bij iedereen goed duidelijk zijn. Zorg dat iedereen op dezelfde manier werkt en verzamel alle inzichten in bijvoorbeeld één grote excelsheet.

Go clean up your content!

Kort samengevat: met een content cleanup bepaal of je content actueel is en inspeelt op gebruikersbehoeften door data en gezond verstand te gebruiken. Je hebt nu een hele lijst (backlog) van to do’s voor de komende tijd én een goed onderbouwd verhaal richting je interne stakeholders. Succes!

0 Shares:
Dit artikel is 20.354 keer gelezen