Hij is neergestort. Met een klap op de grond zijn kleine nekkie gebroken. Hij probeerde het nog net te voorkomen. Flapperde druk met zijn vleugeltjes en probeerde nog op te stijgen. Maar het is voorbij …

In Memoriam

In de zomer van 2006 werd Twitter gelanceerd. De microblog om binnen 140 tekens een boodschap de wereld in te zenden was baanbrekend. Zo simpel en eenvoudig dat het waar ook ter wereld snel werd omarmd. Beroemde artiesten begonnen te twitteren over hun dagelijkse beslommeringen, maar ook de gewone man/vrouw kreeg een digitale stem! Lang leve Twitter!

Revoluties en tsunami’s

Twitter was revolutionair. Want ook jij kreeg nu de mogelijkheid om in potentie je geluid over de hele wereld te laten horen. Met grote gevolgen. Zo had de Arabische lente zonder Twitter zeer waarschijnlijk nooit kunnen beginnen. Maar ook in tijden van rampen heeft het vogeltje zijn nut gehad. De tweets tijdens de tsunami in Japan verspreidde het nieuws terwijl het gebeurde maar bracht ook mensen die elkaar zoek geraakt waren weer samen.

#TVOH en de Rijdende rechter

Zelfs de TV werd leuker door Twitter. Lekker van de bank commentaar geven op de deelnemers of opmerkingen plaatsen over de regenlaarzen van Mr. Frank Visser. Domme TV werd interactief en jij kon lekker mee kletsen. Een beetje programma had een eigen #hashtag en een 2e rangs BN’r in een Social Media Redroom om jou thuis erbij te houden.

Minder en minder

Maar je doet het steeds minder. Twitter is al begin dit jaar uit de Nederlandse top 5 van gebruikte social media-platforms gevallen. Na een piek in 2014 is het met het aantal gebruikers alleen maar minder geworden. Ik heb bovendien ook het gevoel dat het aantal tweets steeds minder wordt. Wereldwijd is die trend ook neerwaarts. Begin 2017 waren er nog slechts 317 miljoen gebruikers over en nam het de 9e plaats in op de ranglijst. Maar ook de Trending Topics zijn niet meer zo Trending als ze waren. Met 1000 Tweets over één onderwerp zit je al in de top 10. Ter vergelijking, in de finale van #TVOH in 2012 werden er meer dan 2000 tweets per minuut eruit gegooid!

Vluchtig

Commercieel gezien is Twitter altijd een lastig platform gebleken. Je tweet is in een vloek en een zucht en binnen luttele seconden verdwenen. Daarom is het voor de meeste bedrijven onzinnig om te twitteren vanuit een commercieel oogpunt. Niemand luistert en niemand is geïnteresseerd. Tenzij ze een klacht over je hebben, slaan al die volgers van je bedrijfsaccount nergens op. Lees maar in “Stop, je bedrijfstwitter is 3 x niks

Waar ging het mis?

Buiten dat jij ook bent overgestapt op andere platformen zitten er voor mij een x aantal hindernissen in Twitter die meegeholpen hebben aan de dood van het vogeltje

1) RT’s en likes
Als je een tweet leuk vond, dan deelde je deze in den beginne met je netwerk door hem te retweeten. Door RT voor de originele tweet te zetten, of op de retweet knop te drukken, deelde je de tweet met je eigen netwerk. Voor de oorspronkelijke twitteraar betekende dit een groter verspreidingspubliek. Zo haalde ik destijds een bereik van rond de 300.000 accounts in 28 dagen. Maar vandaag de dag kan je ook een tweet van iemand anders “liken” met een hartje op z’n Facebook’s. Heel lief zo’n hartje maar de tweet gaat niet verder jouw netwerk in. Daardoor haal ik vandaag de dag nog maar een fractie qua bereik. Mijn en jouw tweets blijven in hartjes hangen dus …

2) 280 tekens
Twitter is snel en direct .. 140 tekens en daarin moest de boodschap gepropt worden. Wat mij betreft de kracht van Twitter. To the point en snedig en anders niet.
Maar voor de meeste mensen blijkbaar te lastig. Dus sinds kort krijg je het dubbele aantal tekens per tweet tot je beschikking. Ik moet dus 2 keer zo lang lezen om jouw tweet tot mij te nemen. En dat irriteert. Ik merk dat ik minder lees en de snelheid weg is. De ziel van Twitter is weg met 280 tekens

3) De inhoud
Ok. De meeste tweets van je gingen sowieso nergens over maar over het algemeen was het wel grappig. Maar steeds meer is Twitter een plek geworden waar men al scheldend over elkaar heen probeert te schreeuwen. Last van een mening? Laat je niet tegenhouden en gooi hem eruit. Wat kan jou het schelen. Feiten zijn niet belangrijk en normen en waarden nog minder. Politieke correctheid is een scheldwoord geworden. En als zelfs de president van de USA dagelijks zijn gal spuwt over zijn tegenstanders en vijanden uitdaagt met namen als Little Rocket Man … tsja wat zou jij dan doen? Daarmee heeft dit platform alle glans verloren en verliest het die mensen die het wel leuk willen houden.

Zit er nog leven in?

Heel eerlijk. Ik denk van niet. Je zou het weer terug kunnen draaien en weer naar 140 tekens gaan. Maar dat gaat het platform niet meer helpen vrees ik. Iedereen is al vertrokken naar een ander feestje. De enige reden dat ik nog op Twitter kijk, is vanwege Donald Trump. Door zijn berichten hoef ik geen House of Cards meer te kijken. Maar zodra hij niet meer dagelijks zijn gekkigheid over de wereld heen stort, zal ook ik het licht uitdoen en de deur op slot draaien. Dan is Twitter echt dood voor mij.

0 Shares:
5 comments

Comments are closed.

Dit artikel is 15.078 keer gelezen