Van de juiste lengte tot timing. Om succesvol te zijn op Facebook probeer je het geheim te achterhalen van de perfecte post. Ik geef je 9 adviezen om de perfecte Facebook-post voor jouw merk te maken!

Het is een kunst om een Facebook-post te creëren die niet alleen jouw content deelt, maar er ook voor zorgt dat mensen het zien, liken, erover praten en het delen. Hoewel ik het viraal gaan van je volgende Facebook-post niet garandeer, kun je toch succes boeken met het verbeteren van je posts door middel van de volgende adviezen.

De juiste lengte

Vaak wordt geadviseerd om een kort bericht te posten. “Stop je post in 40 tekens en dan scoort ie het hoogst. Of maximaal 80.” Vergeet het. Zorg dat je de boodschap goed overbrengt, of dat nu in 10 of 200 woorden is. Vertel hem zo duidelijk en relevant mogelijk. Een goed geschreven lange post scoort beter dan een korte die niets vertelt. Dus durf het woorden tellen los te laten.

Stel vragen

Uiteraard: een vraag is een vorm van call-to-action, dus krijg je meer engagement. Dat wil niet zeggen dat elke post een vraag moet bevatten. Maar wel handig als je een mening deelt, om een mening terug te vragen. Tip: stel niet te moeilijke vragen; zodra mensen te lang moeten nadenken, haken ze af.

Gebruik beeld

Groter, beter en meer! Beeld blijft ongelooflijk belangrijk wanneer je publiek door de tijdlijn scrollt en screent. Val op en zorg dat mensen bij jouw post stil blijven staan en gaan kijken en/of lezen. En gebruik helder beeld zonder teveel kleine details en op het juiste Facebook-formaat: 940 x 788 pixels. Echter gebruik je een linkbeeld: 810 x 450 pixels. En een fotocarrousel vraagt om vierkante beelden. Video scoort vaak nóg beter! Upload deze in Facebook en gebruik geen link naar YouTube. Ook een video van verschillende foto’s doet het goed.

Verplaats je in je doelgroep

En wees relevant: waarom volgen mensen je? Verplaats je in je doelgroep. Klinkt simpel, maar is lastig als je druk bezig bent je business te verkopen. Als mensen je pagina al zijn gaan volgen, willen ze vast op de hoogte gehouden worden en betrokken worden met wat jij te bieden hebt voor ze. Geef ze dat!

Wees authentiek

Laat zien dat je merk een verhaal en persoonlijkheid heeft. Steeds meer mensen verwachten transparantie van de merken die ze volgen. Ze willen merken volgen, die ze vertrouwen. Door een positieve en eerlijke, open houding stijg je in waarde bij je volgers. De 80/20 (1 op de 5 posts bevat een commerciële boodschap) is niet heilig. Het gaat erom hóe je het brengt en of het relevant is.

Bijvoorbeeld: een webshop zal eerder geneigd zijn meer (commerciële) producten te laten zien om mensen te informeren daarover, dan een magazine dat vooral interessante artikelen brengt en daarnaast ook abonnementen verkoopt.

Engage!

Ga het gesprek aan! Mensen reageren, omdat ze gehoord willen worden. Dus zorg dat ze zich welkom voelen en bouw de relatie met je volgers op. Wees sociaal en reageer altijd en snel: met een like, maar liefst met een kort antwoord op een reactie. Juist ook op negatieve reacties: snel en correct antwoord kan zorgen dat een negatieve houding positief wordt!

Working on FacebookOK, DE POST IS KLAAR. EN NU?

Post op het juiste tijdstip

Gebruik je gezonde verstand: wanneer zitten mensen op Facebook? Niet als ze druk aan het werk zijn (meestal niet dan). Dus als ze wakker worden, aan het einde van de werkdag of begin van de avond en de hele avond lang. Test vooral verschillende tijdstippen en doe onderzoek. Bijvoorbeeld: heb je te maken met moeders met schoolgaande kinderen? Grote kans dat ze op woensdag(middag) ‘vrij’ zijn. Ook met de frequentie kun je spelen: een bericht is na 2-3 dagen uitgewerkt en verschijnt niet snel meer bovenaan een tijdlijn. Ik zie bij sommige grote accounts (= veel volgers) dat ze minstens 1x per dag posten. Dat lijkt meer op spammen dan posten. Mensen haken af en posts genereren geen betrokkenheid meer. Varieer eens met 2-4 keer per week.

Het weekend

Advies gekregen om niet in het weekend te posten? Test eens een post op zaterdag of vooral op zondag. Zorg dat je boodschap in ‘weekendstemming’ is: luchtig en positief. Benieuwd wat je conclusie is… Weet dat er minder door bedrijven wordt gepost in het weekend, dus dat betekent minder concurrentie en meer zichtbaarheid voor jou.

Boost je post

Hoe zorg je nou dat je alle volgers en ook nieuwe mensen bereikt met je post? Ga adverteren! Alleen zo bereik je snel en voor niet al te hoge kosten meer mensen. Zonder adverteren wordt het echt lastig om te groeien in bereik. Maak budget vrij en ook wat tijd (of meer budget als je het uitbesteedt) om uit te zoeken hoe je het beste adverteert.

WAARSCHUWING

Er bestaat niet zoiets als de ‘perfecte’ Facebook-post. Gebruik bovenstaande strategieën om af te wisselen, te testen en uiteindelijk je complete bereik en interactie te laten groeien. Daarmee boek je succes en je eigen waardevolle Facebook community. En wees geduldig en investeer in je merk op Facebook. Ik ben benieuwd welke verbeterpunten jij nu meteen wilt gaan toepassen!

0 Shares:
Dit artikel is 35.212 keer gelezen