Laat ik maar met de deur in huis vallen. Ik maak me zorgen. Grote zorgen zelfs. Want de waarheid en feiten doen er niet meer toe. De waarheid is ingeruild voor Facebook. En ook jij doet daar aan mee.

Napoleon

Meer dan 7 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook. Dagelijks delen ruim 1,5 miljoen mensen met elkaar foto’s van hun avondeten, de kat, de zwemdiploma’s van hun kinderen, de kerstboom en idiote domme testjes. Allemaal erg leuk en onschuldig. Tot het op het nieuws aankomt. In de tijd van de slag bij Waterloo duurde het een week voordat je in dit land wist dat Napoleon verslagen was. De eerste beelden kwamen pas na maanden vrij. De aanwezige schilder moest namelijk eerst zijn schetsen uitwerken en in verf omzetten voordat een heroïsche voorstelling van de oorlog kon worden gepresenteerd. Waarschijnlijk allemaal gebaseerd op fictie, maar toch mooi voor aan de muur.

Fictief nieuws

In de afgelopen decennia werd het nieuws ons gebracht door de kranten en de tv. Allemaal gekleurd met hun eigen opinie, politieke duiding en kleur. Maar één ding wist je zeker: de bron was redelijk betrouwbaar en er zat een behoorlijke kern van waarheid in. Hoe anders is dat vandaag de dag. Iedereen verslaat zijn eigen nieuws. En als er geen nieuws is? Dan plak en knip je het toch lekker zelf in elkaar? Dat merkt niemand en levert lekker veel likes op.

 

Geert Wilders

Het bedachte nieuws neemt een steeds belangrijkere plaats in opiniemakerij in dit land. Iedereen is boos, niemand vertrouwt de overheid en het zijn allemaal oplichters. Maar als het op Facebook staat is het waar. En als iemand je erop wijst dat het niet waar is? Dan is de reactie vaak: “Maar het had wel waar kunnen zijn…”
Ook Geert Wilders pakte deze week uit. Een oud filmpje van een opstootje in een AZC met de juiste tekst eronder plaatste hij zonder schroom. En in een reactie stelt Geert Wilders dat hij niet wist dat het om een oud filmpje gaat. “Ik wist het niet, inmiddels wel. Maar maakt ook niet uit want het is gebeurd en heb het vandaag pas van medewerker AZC gekregen en deze beelden zijn nog niet eerder naar buiten gekomen.”

schermafbeelding-2016-12-06-om-13-14-25

De Amerikaanse leugen

Bedacht nieuws speelde een grote rol in de Amerikaanse verkiezingen. Het wordt gezien als één van de redenen waarom Donald Trump tot president is verkozen. Zo is er een hele lijst met nepverhalen op Facebook, zoals de hoax dat Paus Franciscus en Denzel Washington een Trump-aanhanger zouden zijn. Hoe zal dat straks bij onze verkiezingen verlopen? Of zijn wij wijzer dan die domme Amerikanen? Want als je zelfs gelooft dat Steven Spielberg de laatste dinosaurus heeft vermoord …

Speilberg killed a Dino

Er vallen doden

Het plaatsen van nieuws dat niet waar is, is levensgevaarlijk. Letterlijk. In de eerste week van december 2016 werd door een medewerker uit het team van Donald Trump een nepbericht verspreid. Pizzarestaurant Comet Ping Pong in de hoofdstad Washington zou het hoofdkwartier van een pedofielenbende zijn, met Hillary Clinton aan het hoofd. Het verhaal dook al tijdens de verkiezingscampagne op, maar volgens de politie is er geen enkel bewijs voor.

schermafbeelding-2016-12-07-om-08-00-58

Maar dit bericht waar de Trump-medewerker over bleef berichten was genoeg reden voor een gewapende man om een schietpartij te beginnen bij deze pizzeria. Wonder boven wonder raakte niemand gewond. De adviseur is wel door Trump ontslagen bericht de New York Times.

schermafbeelding-2016-12-07-om-08-04-50

Facebook grijpt in

Facebook is begonnen met het laten beoordelen van nieuwskoppen door haar gebruikers. Amerikaanse Facebookers wordt nu gevraagd of een nieuwskop misleidend is, en zij mogen dan hun mening geven. Het is één van de manieren die worden gebruikt om nepnieuws te bestrijden. Facebook is begonnen met een test waarin het gebruikers vraagt om een nieuwskop te beoordelen op ‘misleidende informatie’. Er zijn vijf keuzes, variërend van ‘totaal niet misleidend’ tot ‘compleet misleidend’. Hopelijk krijgen wij die mogelijkheid ook binnenkort. Zeker nu onze eigen verkiezingen eraan komen.

Bij twijfel niet delen

Maar laten wij alvast de afspraak met elkaar maken dat jij en ik niet meedoen aan nepnieuws. Wij denken eerst even na voor wij iets delen. Komt het van een betrouwbare nieuwsbron? Wat gebeurt er als ik het Google? Wat zeggen de bekende nieuwssites? En als het te erg is om waar te zijn, dan is het dat ook meestal. Want als social media van iedereen is dan heeft ook iedereen de plicht om het zuiver en eerlijk te houden. Of ben ik dan te goedgelovig?

Bewaren

Bewaren


56.181 keer gelezen Geschreven door