Of je als onderneming nu wel of niet op diverse social media kanalen aanwezig bent, de kans dat er over je wordt gesproken is groot. Als je niet aanwezig bent, mis je de kans om te luisteren, te leren, te antwoorden en om je naam te zuiveren als dat nodig is. Gelukkig kun je de diverse online berichten monitoren.

Social-media-kanalen geven je de mogelijkheid om inzicht te krijgen wat er over jouw onderneming wordt verteld. En dat kan soms best eng zijn, vooral als het om negatieve reacties gaat. Maar niks van je laten horen online zorgt er ook voor dat je kansen simpelweg niet ziet. Om deze kansen in kaart te brengen, kun je een monitoringtool inzetten.

Krijg inzicht

Een social-media-monitoringtool geeft inzicht in:

  • Wat doen concurrenten in dezelfde markt op dit moment?
  • Wat doen de bedrijven waar je tegen opkijkt?
  • Wat wordt er over jouw eigen onderneming gezegd? En is dit positief of negatief? Welke woorden gebruikt men daarbij?
  • Wie praat er over jouw onderneming? En hoe kun je deze conversaties op een positieve manier beïnvloeden?

Alles overzichtelijk in één scherm

Intern helpt een monitoringtool je eveneens vooruit. In plaats van continue in te loggen op de diverse apps heb je alles netjes in een overzicht waardoor je effectiever en efficiënter werkt. Andere afdelingen profiteren ook van de verzamelde informatie. Het is dus niet alleen een dingetje van de marketingafdeling. Daarnaast kun je snel, en zelfs proactief, inspringen op een crisissituatie in plaats van dat er ‘damage control’ achteraf moet plaatsvinden.

Doelen om te monitoren

Waar kun je concreet op monitoren? Hier enkele voorbeelden:

  • Berichten waarin de naam van jouw onderneming wordt genoemd.
  • Bedrijven of belangrijke personen waar je kansen ziet om jouw diensten of product aan te verkopen.
  • Specifieke zoektermen in jouw werkveld.
  • In de gaten houden welke content van jouw onderneming veel wordt gedeeld.
  • In kaart brengen van online influencers in jouw branche.
  • Een specifieke hashtag die wordt ingezet tijdens een (advertentie)campagne.

Tools

Er zijn zeer veel verschillende tools op de markt. Hierbij een kleine opsomming van de mogelijkheden:

Bouw online relaties door te monitoren

De diverse social-media-kanalen geven je de mogelijkheid online relaties op te bouwen. Een monitoringtool helpt je deze mogelijke relaties in kaart te brengen en om ze aan te gaan. Het zorgt ervoor dat je weet wat er speelt. Je kunt snel inspelen op nieuwe situaties en je bent op de juiste tijd op de juiste plaats. Zonder dat inzicht loop je enorm veel online kansen mis!

0 Shares:
8 comments
  1. Hi Peter,

    Dank voor je reactie en aanvulling! Mijn lijstje was zeker niet uitputtend/compleet :-)

    Groeten,

    Richard

    1. Dank voor je reactie Chrisje! Bij sommige tools heb je ook gratis versies, dus dat is wel handig. De functionaliteit is dan wel beperkt. Groeten, Richard

    1. Hi Andrea,

      Gratis versies zijn altijd fijn :-) Maar je hebt wel twee tools nodig waar de anderen (betaalde versies) een alles-in-1 oplossing bieden.

      Groeten,

      Richard

  2. Rectificatie: geinspireerd door jouw artikel spoedde ik me naar SumAll.com, om mijn instellingen te checken. Wie schetst mijn verbazing wanneer blijkt dat ik tegen een bedrag van $ 99 per maand (!) weer verder mag met mijn account. Jammer. Dan houd ik het toch bij Hootsuite Pro (waar ik per maand een heel stuk minder voor hoef te betalen) en mijn gratis Buffer account.

Comments are closed.

Dit artikel is 52.675 keer gelezen