De media die zich mee laat sleuren in hypes met het doen van ongefundeerde, maar lekker klinkende uitspraken. Dat soort bull crap. Ik ben er behoorlijk klaar mee! Om die reden dit blog.

Een paar maanden geleden (te weten 16 juli) schreef ik deze blog. Ik verbaasde mij al langere tijd over de hoeveelheid onzin-berichten en de continu aanhoudende komkommertijd, zo leek het. Ik bereikte mijn kookpunt – Pokémon Go f*ck yourself! – toen ik alleen nog maar las en hoorde over de Pokémon Go-gekte. Die frustratie kwam niet door de game of de gekte van de gamers, maar door de media die zich liet meesleuren in een hype.

Vlak voor ik mijn blog wilde publiceren kwam echter het nieuws van de coup in Turkije en was mijn blog even niet gepast. De reden waarom ik nu toch weer aan mijn blog dacht, is de reclamespot van de Volkskrant. Helaas is de spot nergens te vinden maar de pagina m.b.t. het thema ‘Klopt dit wel‘ wel. Slimme mensen daar: zij zien in dat er een hoop rommel wordt geschreven en mensen geen snelle, vermakelijke content meer willen, maar inhoud en kwaliteit; échte journalistiek. Nu ik ben afgekoeld heb ik mijn tirade nogmaals gelezen en sta ik er nog altijd achter. Dus is hij hier alsnog!

Van hype naar rage en trend

Laat ik eerst dit uitleggen:

  • Een hype is een verschijnsel dat uit het niets verschijnt en bovenmatige media-aandacht krijgt. Dit is van tijdelijke aard en het lijkt daardoor belangrijker dan het in werkelijkheid is.
  • Een rage is ook van korte duur, maar weet zonder al te veel media aandacht zijn plek in ons leven te verwerven. Uiteindelijk verzwakt onze aandacht er voor, maar het is stukken minder kort en krachtig dan een hype.
  • Een trend is een lange termijn beweging. Het is dus iets wat langere tijd blijft. Uiteraard kan een trend wel beginnen als een hype, maar de rumoer rondom het onderwerp zwakt zeer snel af.

Nu je dit weet, wil ik even met je kijken naar Pokémon Go. Juistem, dat is een regelrechte hype! De verborgen trend hierin is het principe van gaming op basis van augmented reality in de echte wereld.

Het bovenstaande schreef ik in juli. Kijk er vandaag de dag eens naar en vraag je af onder welke Pokémon Go valt. Hype toch?

Media verliest kwaliteit

En dan nu het echte punt.
De media verliezen hun nieuwswaardigheid en geloofwaardigheid. De snelle, inhoudsloze berichten die zij dagelijks produceren zijn ongekend, naar mijn mening. De kwaliteit en geloofwaardigheid van velen is verschoven van nieuws naar een roddelblad voor tieners. Nu geldt dit niet alleen voor de kranten, maar zeker ook voor nieuws en opinie programma’s!

Mag je dan niet berichten over een hype? Ja, natuurlijk wel! Dat is je taak als media, maar… Ga alsjeblieft niet méé in die hype! Breng nieuws als nieuws: onderbouwd, leerzaam en van nut. En niet al een smeuïg roddelartikel vol met onzin. Laat dat maar aan blogs over, die zijn daar speciaal voor opgericht. Prima. En stop tevens met eindeloos herkauwen!

“Praat alleen wanneer het de stilte verrijkt.”
Buddha

Zonder nu alle media over een kam te scheren. Er zijn ook media die wel journalistiek werk blijven leveren – zoals NRC of Nieuwsuur – en natuurlijk kiest ieder bedrijf zijn eigen pad, doelgroep en gewenst imago. Dus als jij gemakkelijke, hip & happening-content met weinig inhoud wilt leveren, moet je dat doen. Het valt mij echter op, dat steeds meer media die vroeger serieuze journalistiek bedreven nu steeds vaker uitwijken. Dat vind ik zonde; er is al genoeg snelle, inhoudsloze content te vinden. Durf anders te zijn en blijf trouw aan je vak!

Media voor de jeugd

Ja, ik voel hem al aankomen: de ‘ja maar, we moeten ook jongeren bedienen en die willen snelle content’-redenering. Tuurlijk moet er media zijn voor de jeugd en richt je hier ook vooral op, maar positioneer je dan ook zo. Hang niet het journalistieke blad of nieuwsprogramma uit, als je dit niet meer bent. Daarbij komt dat ik geloof dat de jeugd helemaal niet alleen maar inhoudsloze content wil zien. Maar het moet wel snel en to the point zijn, inderdaad.

Je haalt je bestaansrecht niet uit het meewaaien met alle winden, maar door jezelf aan te passen zonder jezelf te verliezen.

Dus lieve, serieuze, getalenteerde, en slimme mensen van de redactie, doe je beroep en jezelf weer eer aan. Negeer het informatie vretende, thrill seaking-publiek en richt je op de mensen die kwaliteit waarderen, de trouwe consument. Geloof mij: we gaan weer terug van een tijdperk van kwantiteit, naar een tijdperk van kwaliteit.

0 Shares:
Dit artikel is 7.427 keer gelezen