Dat gebruikersgedrag van invloed is op search rankings, mag onderhand duidelijk zijn. Het is voor Google uiteindelijk een prima graadmeter om te bepalen of zij de juiste site aan de zoeker hebben voorgeschoteld. Maar hoe kun je dat bezoekersgedrag beïnvloeden?

Het precieze effect van gebruikersgedrag op de rankings is nog enigszins in nevelen gehuld. Google helpt ook niet mee, want zij hebben hun exacte beleid nog niet naar de markt gecommuniceerd. Wat we weten, komt voort uit experimenten van derden en patentaanvragen van Google waarin ‘biometric parameters‘ en ‘implicit user feedback‘ worden genoemd als (toekomstige) ranking factoren.

Ondanks de geringe info van Google kunnen we drie gebruikersfactoren onderscheiden die invloed hebben op de search rankings.

1. Populariteit in de zoekresultaten

Google houdt rekening met het aantal clicks dat jouw site krijgt vergeleken met je concurrenten. Als jouw site bovenmatig presteert in de zoekresultaten en een onevenredig aantal clicks aantrekt, dan leidt Google hieruit af dat jouw site goed aansluit met de zoekterm en dus een hogere ranking verdient. De titel van je pagina en de omschrijving spelen hier een belangrijke rol in; het zijn deze twee factoren die een zoeker over de streep kunnen trekken om toch jouw site te verkiezen boven de andere sites in de lijst met zoekresultaten. We noemen de populariteit in de zoekresultaten daarom ook de click-through-rate (CTR).

2. Bezoekduur

Bezoekduur wordt ook wel ‘dwell time’ genoemd. Hoeveel tijd brengen bezoekers op je site door nadat zij je hebben gevonden via een zoekopdracht? Google houdt de duur tussen een klik naar de pagina en de eventuele terugkeer naar de zoekresultaten bij. Zit daar nogal wat tijd tussen, dan vat Google dat op als een succesvolle zoekactie, de zoeker heeft waarschijnlijk gevonden wat hij of zij zocht en de desbetreffende site komt eventueel in aanmerking voor een betere ranking.

3. Pogo sticking

Bezoekduur staat in relatie met ‘pogo sticking’, oftewel het overdadig gebruik maken van de back knop op je browser. Wellicht ken je het wel: je zoekt op een bepaalde term en loopt één voor één alle sites in de zoekresultaten af, waarbij je meestal maar een hele korte tijd doorbrengt op de sites tot het moment dat je wel precies dat vindt waar je naar op zoek was. Google registreert dit en zal, als het maar vaak genoeg precies zo gebeurt, voorkeur geven aan de site die uiteindelijk wel de gewenste informatie leverde voor die zoekterm.

Met deze drie factoren in het achterhoofd is het nu zaak om je site te optimaliseren, zodat je je positief onderscheidt van de concurrentie.

Optimaliseer je pagina titels en omschrijvingen

Je krijgt maar één kans op een goede eerste indruk, luidt het gezegde. Eigenlijk werkt het in de zoekresultaten net zo. Die eerste goede indruk kun je maken door de titel, de URL en de omschrijving (meta description) te perfectioneren. Ze moeten aansluiten bij de zoekterm en tegelijkertijd uitnodigen om de klikken. Krijg je deze balans helemaal goed, dan zal de verhouding tussen vertoningen en daadwerkelijk clicks (CTR) in orde zijn en zullen meer zoekers ook daadwerkelijk op jouw pagina klikken. Houd trouwens altijd je specifieke doelgroep in je achterhoofd als je de titels, URL’s en omschrijvingen schrijft. Stel jezelf de vraag: wat jij zou willen zien in de zoekresultaten?

Google Analytics is een uitstekende tool om je titels en omschrijvingen te finetunen. Exporteer in eerste instantie een lijst van al je pagina’s en hun CTR’s door Bestemmingspagina’s in het Google Analytics Dashboard te selecteren onder Acquisitie en Zoekmachine Optimalisatie. Je zou ervoor kunnen kiezen om eerst je slecht presterende pagina’s te optimaliseren. Slecht presterend betekent in dit geval lage CTR’s gecombineerd met hoge aantallen vertoningen. Daarna is het een kwestie van titels en omschrijvingen aanpassen. Een goede zoekspecialist zal tevens de resultaten benchmarken om zodoende toekomstige fluctuaties te kunnen registreren en duiden, al is het maar door bijvoorbeeld een screenshot te maken.

Maak gebruik van ‘rich snippets’

Geef je pagina’s een visuele boost door van ‘rich snippets’ gebruik te maken. Je ziet dit in het volgende voorbeeld.

rich-snippets-nodigen-uit-tot-klikken

De meeste mensen zijn visueel ingesteld en het oog verkiest veelal een visuele representatie over een boel tekst. Rich snippets worden eventueel door Google vertoond in de zoekresultaten als je je pagina’s voorziet van ‘structured data markup’.

Voor meer informatie omtrent rich snippets en structured data verwijs ik je graag naar deze gids.

Dode links kunnen je bezoekers ontzettend in de weg zitten en moeten daarom ten allen tijde vermeden worden. Komt je bezoeker een 404-foutmelding tegen, dan is de kans groot dat daarmee ook het websitebezoek eindigt. Er is eigenlijk geen excuus, middels Google Analytics en Search Console wordt je site immers gescand op foutmeldingen en gebroken links. Heb je ze eenmaal opgespoord, dan is het slechts een kwestie van repareren door in je CMS de juiste aanpassingen te maken. Er zijn ook gratis online tools beschikbaar, waarmee je dode links kunt ontdekken.

ketting

Geef je site een boost

Niemand heeft behoefte aan flashbacks aan het internet anno 1992. Slome sites irriteren. Slechts een seconde laadtijd te veel en je potentiële bezoeker en heeft de back knop alweer gevonden. Zorg er daarom voor dat je site razendsnel is. Dit begint bij de techniek. Zorg dat je website netjes is gecodeerd en dat je beeldwerk geoptimaliseerd is, met andere woorden, houd de bestandsgrootte per plaatje binnen de perken.

Pagina’s met hoge laadtijden kunnen wederom met Google Analytics worden opgespoord. Check hiervoor Paginatiming onder Gedrag > Sitesnelheid. Kom je pagina’s tegen met een te lage laadsnelheid, dan kan je deze optimaliseren nadat je het rapport ‘Suggesties voor snelheid’ hebt gelezen.

Maak je site gebruiksvriendelijk

Een lage dwell time en pogo-sticking vermijd je door een gebruiksvriendelijke site aan te bieden. Vinden jouw bezoekers niet in een oogopslag wat zij zoeken, dan riskeer je een afgeketst bezoek met alle negatieve gevolgen van dien. Een slecht georganiseerde en chaotische website schrikt af.

Er zijn tools beschikbaar om je te helpen je site goed te organiseren zoals Crazy Egg. Visualisatie van gebruikersgedrag speelt hier een rol, je moet immers eerst inzicht krijgen in het gebruiksgedrag. Waar kijkt men? Waar klikt men op? Hoe beweegt het oog zich over de pagina? Hoe beweegt de cursor zich over het scherm? Deze informatie is cruciaal.

Hierna kun je gaan experimenteren. Je weet namelijk nooit helemaal hoe je bezoekers reageren op je websitewijzigingen. Wat voor jou een verbetering lijkt, pakt misschien in de werkelijkheid anders uit. Daarom is het van belang om je website wijzigingen te toetsen middels A/B split testing. Even kort door de bocht betekent dit dat je je nieuwe website-opzet toetst tegen eerder behaalde resultaten met de website oude stijl. Alleen indien er een verbetering optreedt in gebruiksgemak (usability) breng je de veranderingen daadwerkelijk in de praktijk. Er zijn gelukkig tools in omloop die je assisteren met het A/B split testen van websites, bijvoorbeeld Optimizely en VWO.

Al met al, zijn er genoeg mogelijkheden om de bezoekersgedrag te beïnvloeden. Hier tijd in investeren zal niet alleen je Google ranking verbeteren, maar bezoekers van de website zullen ook een betere gebruikerservaring kennen, wat direct helpt met het bereiken van de doelen die je hebt met de website. Reden genoeg dus om snel in de weer te gaan met de tools en technieken besproken in dit artikel.

 

0 Shares:
Dit artikel is 35.651 keer gelezen