Van een brede online communicatie-adviseur ben ik dit jaar overgestapt naar één specialisatie: SEO. Om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen in dit specifieke vakgebied heb ik een systeem voor contentcuratie voor mijzelf opgezet en dit wil ik graag met jullie delen.

Mijn systeem bestaat in zijn simpelste vorm uit: Binnenhalen > Scannen > Lezen > Delen

Binnenhalen

Elk vakgebied heeft een aantal grote blogs waar je van op aankunt als het gaat om kwalitatieve artikelen en ervaren professionals met interessante meningen. In de SEO-wereld is moz.com een goed voorbeeld hiervan. In plaats van alle blogs regelmatig te bezoeken heb ik mij ingeschreven op alle nieuwsbrieven. In mijn geval voeg ik daar de nieuwsbrieven van relevante Google blogs aan toe. Mijn mailbox stroomt dus dagelijks vol met overzichten van nieuwe publicaties.

Ik heb gekozen voor nieuwsbrieven via e-mail omdat ik hiervoor zelf geen actie hoef te ondernemen en ik weet welke informatie ik al heb gehad. Op de blogs zelf moet ik namelijk goed kijken welke artikelen ik al heb gehad. En via social media delen de blogs een artikel misschien vaker op verschillende tijdstippen waardoor je ook hier dubbelen kunt tegenkomen. Maar in sommige nieuwsbrieven komen ook wel eens dezelfde artikelen terug, bijvoorbeeld bij automatisch gegenereerde lijstjes. Er is dus niet helemaal aan te ontkomen.

Scannen

Elke dag werk ik die nieuwsbrieven heel oppervlakkig door op mijn mobiel. De titel en het intro moeten mij ervan overtuigen dat het artikel interessant is. En ik probeer mij zoveel mogelijk te focussen op mijn onderwerp: SEO. Er zitten genoeg andere onderwerpen tussen die mijn aandacht trekken maar ik moet streng zijn. Alleen artikelen over SEO of duidelijk gerelateerd aan SEO. Die verplaats ik direct naar Pocket, een hele handige ‘read it later’ tool.

Hele nieuwsbrief gescand? Meteen weggooien. Op deze manier heb ik alle artikelen die interessant lijken verzameld terwijl ik op de trein sta te wachten. Het is de hele dag door een paar keer een minuutje werk. Belangrijk in deze scanfase is het bijhouden: voor je het weet loopt je mailbox over van de ongelezen nieuwsbrieven.

Lezen

Er zijn een aantal momenten op de dag waarbij ik meer tijd heb om al die geselecteerde artikelen te lezen. Tijdens het ontbijt, in bus of trein, thuis als mijn lief nog staat te koken, voldoende momenten om mijn ipad mini erbij te pakken. Al is het openbaar vervoer mijn favoriet.

Ik open Pocket en scan eigenlijk nog een tweede keer: is het een lang of kort artikel? Is het nog steeds interessant na het lezen van de inleiding? Blogs schrijven natuurlijk ook over dezelfde onderwerpen, dus is een artikel over hetzelfde onderwerp aanvullend of voegt het niets meer toe? Dit is de curatie van de content: is wat ik lees interessant, relevant en het delen waard? Drie keer raak? Dan kopieer ik na het lezen direct de url van het artikel en ga ik naar Pages.

In Pages heb ik één document staan voor contentcuratie. Daarin plak ik de url en schrijf er een of meerdere zinnen boven. Deze tekst bevat het onderwerp, de conclusie, een vraag en/of mijn mening. Klaar om te delen! Maar eerst nog even verder lezen.

Delen

Na zo’n treinritje heb ik hopelijk weer een paar mooie urls met tekst verzameld in mijn contentcuratie-documentje. Omdat ik Pages via iCloud gebruik kan ik er via al mijn apparaten bij. Afhankelijk van mijn locatie en toegang tot wifi kan ik via mijn iPad of laptop de artikelen inplannen via Buffer.

Buffer is een tool waarmee je artikelen op verschillende social media kunt publiceren. Je kunt vooraf per kanaal instellen op welke tijdstippen een artikel gedeeld moet worden. Ik heb het zo ingericht dat er op elk kanaal twee keer per dag een artikel wordt gedeeld op de meest gunstige tijd van het betreffende kanaal.

Met een beetje geluk heb ik voor de komende twee of drie dagen weer voldoende berichten om te delen. In Pages zet ik een X voor elk bericht dat ik heb ingepland zodat ik weet welke ik heb verwerkt.

Als mijn buffer voor een bepaald kanaal leeg is krijg ik op mijn telefoon een melding van de buffer-app. Zo weet ik wanneer ik echt weer aan de slag moet om een constante flow van berichten vast te houden.

Haalbare en leerzame strategie

Dit is de basis van mijn systeem voor contentcuratie. Ik ben hiermee begonnen omdat dit een haalbare strategie is waar ik zelf heel veel van leer. Ik lees alles over mijn vakgebied, ik blijf dus op de hoogte. Daarnaast dwing ik mijzelf om de artikelen samen te vatten en er een mening over te vormen. Dit laatste zorgt er vooral voor dat de inhoud van de artikelen ook beter blijft hangen.

Ook niet onbelangrijk. Ik wil als Search Engine Optimizer laten zien wat ik lees en weet, ik wil mijn kennis etaleren. En dat moet natuurlijk een groter bereik én klanten opleveren!

Uitbreiding mogelijk

Als het bijhouden van bovenstaande een makkie is kun je het uitbreiden door in alle artikelen die je hebt gedeeld te zoeken naar overeenkomsten en hier zelf een blog over te schrijven. Daarin kun je de verschillende bronnen gebruiken om je eigen ideeën en conclusie over het onderwerp te delen.

Je kunt de links en tekst die je deelt ook aanvullen met eigen beeldmateriaal. Maak er bijvoorbeeld een grafische weergave van de inhoud bij, een afbeelding met een citaat of een grappige meme. Hier gebruik ik zelf Canva voor.

Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met contentcuratie. Welk systeem heb jij of welke tool vind jij onmisbaar in dit proces? Laat het me weten in de comments hieronder!

0 Shares:
1 comment

Comments are closed.

Dit artikel is 34.251 keer gelezen