Blended reality is hot: de online wereld overlapt steeds meer met ons offline leven. Social media spelen al een enorme rol in onze werkelijkheid en virtual reality rukt op. Hoe ziet de toekomst van blended reality eruit?

Misschien denk je nu: weer een nieuwe term? Ik kies deze, omdat ‘blended reality’ precies weergeeft wat er nu gebeurt: de werkelijkheid wordt gemengd met online technologie. Waar virtual reality nogal science fiction klinkt en augemented reality een onduidelijke term is, legt blended reality duidelijk uit dat het een mix is van het digitale met het fysieke. De voorbeelden zijn nu al zichtbaar in ons dagelijkse leven en de techniek ontwikkelt snel.

Blended Games

Op straat is blended reality dagelijkse kost. Hup, daar gaan weer twee jongens – starend naar hun smartphone – zonder te kijken dwars over straat. Levensgevaarlijk! Wat ze doen? PokémonGo. Dit is een heel duidelijk voorbeeld van een blended reality-game. En het gaat verder dan het spel zelf: lokale bedrijven spelen in op deze hype en trekken PokémonGo-spelers naar zich toe door deel te nemen als Pokéstops, zoals HEMA-winkels en horecazaken. Het sprookjesbos van De Efteling krijgt een compleet nieuwe dimensie!

Blended Location

Vanuit (andere) augmented reality apps kun je bijvoorbeeld architectuur scannen: je krijgt direct meer informatie over het gebouw te zien op je smartphone. Location based marketing – het aanbieden van digitale content gebaseerd op iemands locatie – komt enorm op. En dan niet alleen via een game, maar juist informatief en inspirerend. Neem de Bijenkorf-app: je scant er niet alleen producten mee voor (voorraad)informatie, maar je ontvangt tijdens het shoppen in de winkels de huidige aanbiedingen via meldingen op je smartphone.

Blended sociaal leven

De nieuwe Generatie Z groeit op met online techniek als dagelijkse behoefte. Social media zorgden ervoor dat er een interactief medialandschap is ontstaan. We doen dagelijks verslag van ons leven en chatten de hele dag door. De live-chats op Twitter, reality video’s op YouTube en uitzendingen via Periscope of Facebook Live: het zijn voorbeelden van hoe snel we van online naar offline schakelen. Eigenlijk leven we al in twee werelden tegelijk; social media is de meest geïntegreerde ‘blended reality’ die we door en door kennen.

Blijft social media een rol spelen in blended reality?

Om de rol van social media in de toekomst van blended reality in te schatten, stel ik eerst de vraag: waarom is social media zo’n succes? Omdat we als mens sociale wezens zijn. Natuurlijk is gamen, virtual reality of zelfs film kijken cool, maar we willen het toch niet alléén ervaren? We willen het delen en erover chatten. Toch zal social media zich vernieuwen. Dat blijkt al uit de opkomst van Snapchat; spelen met filters, ondertussen chatten met vrienden. Gewoon rauw jezelf zijn met 10 seconden filmpjes die slecht 24 uur te zien zijn. Absoluut ‘real live made digital’. En het volgende – nog meer blended reality – social media platform komt eraan.

Facebook blends in

Niet alleen nieuwe platformen ontstaan, de aanwezige reuzen op social media gebied spelen steeds meer in op het hier en nu. Facebook – grootste en meest in ontwikkeling zijnde platform – reageert op de lokale trend vanuit haar social media platform met Facebook Services – zoekmachine ranking van lokale bedrijven. Met Facebook Live is het leven van de Facebook gebruiker letterlijk ook een digitale kopie en komt blended reality dichterbij. En Facebook wil mogelijk met Quick Updates nog meer inspelen op het ‘hier en nu’.

Augmented reality

Zojuist lanceerde de NS de NS KidsApp: met augmented reality is er een nieuwe hype in apps geboren. Nu is het resultaat van de apps (bijv. filmpjes) nog te delen via de social media-kanalen die we kennen. Later ontstaat er een nieuwe generatie ‘social AR apps’. Voorlopig hebben we voor deze apps een smartphone voor nodig, maar als ik ‘blended’ zeg, bedoel ik ook dat apps en smartphone gaan verdwijnen. Digitaal gaat compleet mixen met realiteit.

De toekomst van blended reality

Binnen 10 jaar krijgen we een technische doorbraak in WiFi: een ‘online on demand’ waardoor we altijd met elkaar in contact kunnen treden. Data wordt ontsloten met vingerafdruk en irisscan, een techniek die nu al op smartphones werkt. Ik zie visualisaties van hologrammen in plaats van smartphone of Google Glasses en dus ook meer online overleg, vergaderen, netwerken. Realtime. Zonder oplader of inloggen, maar vanuit mijn DNA altijd online. De techniek van Minority Report – beschikbaar voor iedereen!

Hoe ziet jouw blended reality er later uit?

Blended_reality_art

0 Shares:
Dit artikel is 39.278 keer gelezen