Instagram is op dit moment bezig met het testen van bedrijfsprofielen en een in-app statistiekenprogramma. Dat maakte het social media platform onlangs bekend.

Begin mei kreeg de app al een volledig nieuwe look en werd het logo aangepast. In deze blog vertel ik je over de laatste ontwikkelingen van Instagram insights en andere manieren om meer inzicht te krijgen in je berichten en volgers op Instagram.

Eigen algoritme en bedrijfsprofiel

Sinds de overname door Facebook is er bij Instagram veel veranderd. Het is sinds eind vorig jaar mogelijk om te adverteren via het social medium. En sinds kort heeft Instagram ook een eigen algoritme waardoor de nieuwste foto’s niet langer bovenaan je tijdlijn staan. De volgorde wordt nu bepaald door je interesses en de mensen die je volgt. Daarnaast zijn bedrijfsprofielen aangekondigd waarmee je volgers eenvoudiger contact met je kunnen opnemen.

Maar wat betekent dat algoritme voor jouw bedrijf en de volgers van je Instagram-account? Hebben je berichten minder of juist meer bereik? Momenteel kun je dat lastig bepalen. Maar gelukkig komt het social medium met een oplossing: een in-app statistiekenprogramma.

Instagram insights

Facebook biedt al jaren de mogelijkheid om bedrijfspagina statistieken te bekijken. De page insights geven inzicht in het bereik van je berichten bieden je informatie over je volgers. Instagram test momenteel met een in-app statistiekenprogramma. En dat zal binnenkort zorgen voor zeer nuttige inzichten.

Instagram insights

In de statistieken kun je zien hoe oud je volgers gemiddeld zijn, wanneer ze actief zijn, waar ze vandaan komen, of je vooral mannen of juist vrouwen hebt als volgers en hoeveel nieuwe volgers je er per week of maand bij hebt gekregen. Daarnaast kun je in één oogopslag zien welke van je posts het best presteren.

Met Instagram insights krijg je inzicht in:

  • De kenmerken van je volgers
  • Het aantal volgers
  • In de berichten die je hebt geplaatst

Zo uitgebreid als de Facebook paginastatistieken is het in-app programma van Instagram niet. Maar met de nieuwe inzichten kun je je berichten al een stuk beter afstemmen op je doelgroep. De knop naar het statistiekenprogramma zal in het nieuwe bedrijfsprofiel zichtbaar worden naast je accountnaam.

(De afbeeldingen uit dit artikel zijn afkomstig uit de blog van Instagram.)

0 Shares:
1 comment

Comments are closed.

Dit artikel is 38.800 keer gelezen