Hoe kun je het beste een gerichte aanval uitoefenen op je droomklanten? Wanneer moet je precies toeslaan? Hoe ontregel je je concurrenten? Probeer het eens met guerrillamarketing!

Voor wie niet sterk is, maar wel slim

Alles is geoorloofd in de strijd om klanten. Zeker als je een kleine ZZP’er bent en het in je eentje op moet nemen tegen grote gevestigde bedrijven met hun legers aan hoogopgeleide mankrachten en gigantische budgetten.

De tactiek van de Guerrilla Marketing

Belangrijk voor een succesvolle guerrilla-actie is dat je je actie uitvoert op een geschikt terrein, een gebied vol potentiële klanten die zich nergens kunnen verschuilen. Daarnaast moet je aanval uit het niets komen. Het verrassingselement is een belangrijk punt in guerrillamarketing. Een betere manier om de ander uit zijn evenwicht te brengen is er niet. Verder kun je je actie zo klein of groot maken als je zelf wilt. Een goede guerrilla-aanval hoeft niet veel te kosten!

Verhoog je gunfactor

Je toekomstige klanten zijn het doelwit van de aanval, maar anders dan bij een gewone oorlog hoef je met guerrillamarketing alleen hun hart te veroveren. Dat doe je het beste met een sympathieke, humoristische actie die bij iedereen een glimlach op de lippen brengt. Een grappig dansje, een onverwachte bloem of een gratis kopje koffie. Dat soort dingen vindt iedereen leuk.

Enkele tips ter inspiratie…

GuerrillaMarketingB
Gebruik de openbare ruimte

Denk aan lantaarnpalen, bomen, zebrapaden, trottoirs. Zolang je niets vernielt, is alles geoorloofd.

Laat eens wat leuks achter op een onverwachte plek

Laat vrolijke flyers of grappige gadgets achter op plekken waar veel potentiële klanten van je komen. Een voorbeeld? Maak een leuke sticker, sluip stilletjes een Bruna-winkel binnen en plak hem op boeken waarin je doelgroep geïnteresseerd is.

Verzin je eigen ice-bucket-challenge

Het mag ook gewoon een schrijfwedstrijd, een mini-hackaton of uitverkiezing zijn. Zet hierbij bij voorkeur wat schattige puppies of kittens in. Loof er een prijs bij uit (1 uur gratis consult) en zet het op Facebook: grote kans dat je viral gaat.

Laat je inspireren door de actualiteit

Het is bijna zomer, vakantie, komkommertijd, vrije tijd, festivals… Wat kun je met jouw product hieraan bijdragen? Laat het zien! Doe het!

Organiseer een flash mob

Sommige bedrijven pakken een flashmob groots aan, maar dat hoeft natuurlijk niet. In principe heb je er niet veel voor nodig. Als schrijver kun je al voor extra publiciteit zorgen door in de metro te gaan zitten lezen in een boek met jezelf prominent op de cover.

Pak je het liever meteen wat groter aan? Nodig dan wat vrienden uit, rijd naar een drukke plek in de stad en doe een dansje. Je kunt natuurlijk ook iets originelers bedenken. Als je in de mode zit, kun je bijvoorbeeld een rode loper uitrollen en wat modellen laten optreden die iets uit je laatste collectie tonen. Waar het om gaat is dat je gezien wordt en snel weer weg kunt komen. Een echte guerillastrijder vraagt natuurlijk geen evenementenvergunning aan!

De overwinning binnen handbereik

Natuurlijk, guerillamarketing vereist wat durf en creativiteit. Het kan even zoeken zijn naar een leuke vorm en het juiste moment.

Misschien schiet je niet meteen raak en duurt het even voor je je droomklanten te pakken hebt, maar houd altijd de moed erin. Lees er de boeken maar op na: “Op den duur zullen aanhoudende guerrilla-acties de tegenstander uitputten, diens moreel ondermijnen en uiteindelijk, zoals de geschiedenis aantoont, de overwinning binnen bereik brengen!”  Ook al ben je maar een klein bedrijf, hou de woorden van guerrillero Che Guevara in gedachten: Let’s be realistic. Let’s do the impossible.


11.880 keer gelezen Geschreven door