Je kan er de klok op gelijkzetten. Google komt met een update en zie de paniek die uitbreekt bij sommigen in ons wereldje. Webmasters en zoekspecialisten die dalende rankings proberen te repareren met paniekvoetbal.

Het snel aanpassen van de website, het indienen van (vaak ongefundeerde) reconsideration requests en het disavowen van links die wellicht niet helemaal aan de eisen voldoen (maar misschien ook wel?). Zo onnodig! Iemand die een beetje oplet, weet de koers die Google vaart nu wel te duiden en daar naar te handelen. Een algoritme update zou nooit tot enige paniek moeten leiden. Sterker nog, als zoekspecialist zie ik het ook als een kans om de eigen positie te versterken. Als er weer eens flink aan de boom wordt gerammeld door het Google Webspam Team vallen er ook weer een paar rotte appels uit de boom. Jouw concurrenten?

Toch kan het geen kwaad om te inventariseren welke SEO activiteiten je beter kan laten voor wat ze zijn, wil je je rankings niet in gevaar brengen. Ik noem er hier 4.

1 Clickbait

Hengelen naar clicks? We zijn er klaar mee toch? Artikelen met titels zoals ‘what happens next will surprise you’ of ‘lose weight with one silly little trick’ mogen wat mij betreft rechtstreeks in de prullenbak. Het ligt in de lijn der verwachting dat dat van Google binnenkort ook mag. De inhoud van de artikelen is immers in 99% van de gevallen erg teleurstellend en het gaat eigenlijk maar om een ding: sales. Heeft de gebruiker daadwerkelijk iets aan de content, de inhoud? Waarschijnlijk niet.

Clickbait-Content

 

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Google’s organische zoekresultatenteam zich nog niet over clickbait heeft uitgelaten. Facebook trouwens wel, dus misschien neemt Mark Zuckerberg hier het voortouw. We hadden het er eerder over in dit artikel dat het van belang is om de grote lijn van Google te proberen te destilleren. Het moge duidelijk zijn dat een toekomstbestendige SEO strategie clickbait terugschroeft of zelfs helemaal uitbant. Er zit geen toekomst in.

2 Bounce rate

Je zou een hoge bounce rate kunnen zien als een grote groep mensen die teleurgesteld afdruipt nadat ze je content hebben gezien. Google houdt hier niet van, zij willen immers tevreden zoekers die precies voorgeschoteld krijgen waar ze voor kwamen. Hoge bounce rates en goede rankings gaan dus niet samen.

Hoge bounce rates moeten principieel worden tegengegaan door de content aantrekkelijker te maken. Bovendien moeten de titel en het artikel goed bij elkaar passen. Je moet de bezoeker geven waarvoor hij of zij dacht te komen.

Toch zie je dat er weer allerlei trucs uit de kast worden gehaald om hoge bounce rates te vermijden. Trucs die ik ten stelligste zou willen afraden.

Wat je nu al merkt, is dat vele websites – en dit zijn niet zelden de websites die zich bedienen van clickbait titels- hun content uitsmeren over vele pagina’s. Vaak wordt er dan ook nog een landing page voorgezet die moet worden overwonnen om daadwerkelijk bij het artikel te komen.

Okay prima, de hoge bounce rates worden hiermee vermeden maar wat te denken van de ‘user experience (UX)’. Deze lijdt hieronder want: irritant. En de UX is nou net waar Google-medewerkers de mond vol van hebben. Het lijkt mij persoonlijk zeer waarschijnlijk dat vermelde methoden ooit aan banden zullen worden gelegd.

3 Broodje aap verhalen

Het kan snel gaan online. Voor je het weet is er weer een celebrity overleden, totdat deze op een miraculeuze manier een wederopstanding ondergaat en de volgende dag weer in de spotlight staat. Het is treurig gesteld met de journalistieke kernwaarde ‘fact checking’ op het internet en dingen worden klakkeloos overgenomen, volledig onder tijdsdruk, bang om de boot te missen en niets mee te pakken van het virale karakter van een dergelijk (fictief) nieuwsfeit.

Carlos-Santana-Tweet-Fictief-Nieuws

 

Men maakt hier gebruik van. Het is voor sommigen aanlokkelijk om een vals bericht de wereld in te slingeren, in de hoop dat deze viraal gaat. Lukt dit, dan kan dit miljoenen pageviews opleveren. Met advertentieopbrengsten in het achterhoofd kan het best rendabel zijn om zo de boel bij elkaar te hoaxen.

Toch zou ik het niet aanraden. Het gaat bij Google steeds meer om de autoriteit van de auteur en de website waarop de content wordt aangeboden. Het is niet ondenkbaar dat Google je in de toekomst een toontje lager laat zingen als je website een constante bron van hoaxes is. Wees dus zorgvuldig met de informatie die je verspreidt. Check je verhaal en vermeld je bronnen en bouw autoriteit op. Laat de broodje aap verhalen maar aan je concurrent over.

4 Artikelkwaliteit

Waar haal jij je content vandaan? En hoeveel budget heb je? Waarschijnlijk is je budget beperkt en daarom is er altijd de neiging om shortcuts te nemen. Voorbeeld: er is een schat aan informatie beschikbaar in andere talen.  Een snelle vertaling van dit materiaal kan kwalitatief hoogwaardige content opleveren in je eigen taal. Een potentiële goudmijn dus! Hier gaat het vaak mis; het vertalen van een artikel is meer dan alleen woord voor woord de tekst overzetten, je moet ook rekening houden met de algehele strekking van het verhaal en culturele verschillen correct interpreteren en vertalen.

Kortom, er niks mis met het creatief omspringen met bestaande content maar er komt onherroepelijk een moment waarop Google middels Google Translate slechte vertalingen gaat herkennen. Het is vragen om problemen.

Inspelen op de koers van Google

Of we het nou willen of niet, we hebben het te doen met Google en de grillen met betrekking tot algoritme updates. Met de trucs die ik beschreven heb in dit artikel, zijn zeker goede resultaten te behalen, maar het zijn nooit duurzame resultaten. Het risico op een tik van Google is gewoon te groot.

Uiteindelijk moet je uit de vele algoritme updates en uitingen van Google hun koers weten te destilleren en hier op inspelen. Op dit moment is dat een duidelijk verhaal: creëer je content met de lezer in gedachte en niemand anders. Op deze manier zie je de onherroepelijke veranderingen die Google aanbrengt in het zoeklandschap met vertrouwen tegemoet, sterker nog, je zal het gaan zien als een kans op betere rankings. Wat dat betreft zie ik stressloze SEO echt als de toekomst.

0 Shares:
Dit artikel is 10.387 keer gelezen