Ik denk zelf dat er aardig veel gorilla’s op Linkedin zitten. Ontelbaar zelfs. Met z’n allen staan we op onze achterste benen (of zijn het poten?) en trommelen we als primaten op onze borstkas. De vraag die ik me daarbij stel, is: wat heb ik er aan?

Linkedin = Facebook?

Sinds geruime tijd groeien Linkedin en Facebook naar elkaar toe. Alhoewel Linkedin bekend staat als het grootste zakelijke netwerk, worden steeds meer berichten geplaatst over leuke, geinige dingen. En net als op Facebook is het (bedrijfs)leven daarbij één grote jungleparty met Mowgli als gastheer. Alleen maar volle zalen tijdens het netwerken, bakken met geld die binnenkomen en success-stories die worden ervaren. Tuurlijk. Zeker. Maar als je me een lekkere banaan voorhoudt, zorg er dan in ieder geval voor dat ik geen beurse plekken zie.

Help anderen verder

Linkedin is een zakelijk socialmediaplatform. Alleen lijken velen dat woord ‘social’ nog steeds niet echt te begrijpen. Het is natuurlijk ook Engels. Niks mis mee om te vertellen hoe goed je bent. Doe ik zelf ook. Lekker voor je ego. Maar liever gebruik je, net als een gorilla, je sterke armen voor het buigen van een tak. Waardoor de ander bij de bladeren kan en het voedsel tot zich kan nemen. Oftewel: help anderen verder met jouw bijdrage.

Deel bruikbare en nuttige informatie. Zoals een videotutorial over hoe ouderen jouw product kunnen gebruiken. In plaats van een kort statement dat je een nieuw product op de markt hebt gezet.

Noem anderen in je bericht in plaats van jezelf. Dat jouw evenement door jouw presentatie fantastisch was, dat konden we al raden. Maar hoe zit het met al die anderen die jouw dag fantastisch hebben gemaakt? Geef hen liever social proof en versterk jullie beider netwerk.

Denk jij als ondernemer mee bij de volgende stap van mensen die een baan zoeken op Linkedin? Geef dan aan HOE jullie een kandidaat daadwerkelijk verder helpen. Zoals met een infographic. En stop niet bij ‘Wij denken met je mee!’ want dat klinkt niet echt als een USP.

Kunnen we een deal maken?

Kunnen we het volgende afspreken? Van de tien berichten die je plaatst gaat er eentje over jezelf en in die andere negen zet je anderen in het voetlicht of deel je nuttige info. Want hoogstwaarschijnlijk zit er dan een bericht tussen waar ikzelf ook wat aan heb. Dat ik van jou leer dat ik via lianen mezelf sneller door het oerwoud kan verplaatsen in plaats van te voet. Want dat is toch wat je wilt op een platform? Dat JIJ anderen helpt? Waardoor je top-of-mind wordt. En waardoor ze direct aan jou denken wanneer jouw expertise of werkveld ter sprake komt.

Klim van je skyscraper King Kong!

O ja, wist je dat het op de achterpoten staan geen standaardhouding is van een gorilla? En dat het vreedzame, rustige dieren zijn die in familiegroepen leven? Films zoals King Kong en Tarzan schetsen helaas een ander beeld waardoor iedereen denkt dat die houding normaal is. Op Linkedin geldt hetzelfde: kopieer niet zonder nadenken het soort berichten dat je op je tijdlijn voorbij ziet komen. Maak je eigen content. En denk na over de inhoud.


Geschreven door