Ben je gewend om te denken in een 5-daagse werkweek? En dan ‘WEEKEND!’ te roepen? Denk vanuit je marketing juist andersom en vind aansluiting bij consumenten die in het weekend anders actief zijn. 

De 24/7 mentaliteit zet onverstoord verder door en consumenten zijn er – bewust of onbewust – klaar voor dat bedrijven daarop inspelen. Dat komt vooral omdat we altijd online zijn, vooral mobiel. Dat wil niet zeggen dat je voor je marketing in het weekend precies hetzelfde moet doen als op die andere vijf dagen. Nee, het weekend vraagt om een aparte benadering in de customer journey. Dus gedraag je als bedrijf of marketeer eens niet als diegene die ‘Weekend!’ roept, maar verplaats jezelf erin.

Weekend!

Wat gebeurt er in het weekend? Hoe gedraagt iemand zich in het weekend? Zo’n drukke 5-daagse werk- of studieweek zorgt ervoor dat consumenten in het weekend willen ontspannen, leuke dingen doen, erop uit trekken. Maar ook verplichte dingen doen voor hun privéleven, zoals boodschappen, administratie en familiebezoek. Daar kun je als bedrijf met je marketing handig op inspringen. Daar ligt jouw potentiële nieuwe raakvlak met je – misschien ook nieuwe – klanten.

Weekendgedrag

Hoe ga je te werk? Allereerst ga je je verdiepen in het gedrag van je klant in het weekend: is dat anders dan doordeweeks? In veel gevallen: ja! Meestal is jouw klant een stuk informeler ingesteld en positiever, omdat hij of zij vrije tijd invult. Dat betekent dat je in de communicatie een iets andere toon, content of actie kunt brengen. Ook de behoefte kan anders zijn: de klant kan meer openstaan voor nieuwe prikkels en tijd hebben om je feedback te geven, jouw product in ontvangst te nemen of dienst te gebruiken. Daarom pleit ik voor aparte weekendmarketing.

Mobiel het weekend in

De smartphone is veruit het meest populaire online apparaat in het weekend: het kan overal mee naar toe! Desktops aan de kant. Dit betekent – ja, het is nog steeds nodig hier bedrijven op te wijzen – dat je website, webshop en klantenservice optimaal moeten werken in het weekend en ook via smartphones. Een responsive website is dus een must en een snelle responstijd in het weekend een vereiste. Huidige en toekomstige technologie bieden hier oplossingen voor: gebruik ze! Je mist kansen en je mist de boot als je daar niet op tijd op inspeelt.

Weekend customer

Soms lees je dat je maar beter niet kunt posten op social media in het weekend. Misschien geldt dat voor de gemiddelde actieve gebruiker, maar geldt dat ook voor jouw klanten? Of vind je het te lastig dat er in het weekend juist vragen en reacties komen? Deal with it! Als een klant juist in het weekend tijd en moeite neemt om de interactie met je aan te gaan, dan is dat goud waard. Zeker omdat hij meer ontspannen is, kun je een positieve beleving creëren. En wist je dat klanten in het weekend meer bereid zijn om aankopen of downloads via de smartphone of tablet te doen?

Creatief in het weekend

Creatief gaat er een wereld open in het weekend. Als je je inmiddels hebt verdiept in het gedrag van jouw klant in het weekend, dan kom je ongetwijfeld op behoeften uit waar je nog niet eerder met je marketing op inspeelde. Doe dat met de mogelijkheden die ‘mobile’ en ‘social’ bieden en je komt echt met nieuwe ideeën. Lanceer je app bijvoorbeeld in het weekend (strategieplanning) of doe aan location based marketing.

En durf ook te denken in nieuwe mogelijkheden, zoals live contact. Jaren geleden werd er door bedrijven wel eens een ‘vragenuurtje’ per telefoon georganiseerd, waarbij klanten allerlei inhoudelijke vragen konden stellen aan experts. Waarom dit niet opnieuw inzetten als ‘chat vragenuur’ waarbij een expert van jouw bedrijf antwoorden geeft op vragen die binnenkomen via bijvoorbeeld WhatsApp?

Voorbeelden ter inspiratie

Een mooi voorbeeld van weekendmarketing is Coolblue: zij bezorgen de bestellingen tegenwoordig GRATIS op zondag! Daar word je als klant toch blij van? Tenslotte ben je op zondag wellicht vaker thuis dan doordeweeks als je op kantoor zit. Daarmee neemt Coolblue een voorsprong op concurrenten door zich te verdiepen in de klant en door te durven anders te denken. In plaats van beren op de weg te zien.

Nog een goed voorbeeld, maar dan online en van een ander type bedrijf is Generali. Zij spelen juist in op het feit dat mensen in het weekend een auto kopen of met de administratie thuis bezig zijn. Zij benadrukken dat je in het weekend prima een autoverzekering af kunt sluiten. En daar adverteer je dus slim mee online en in het weekend!

Weekendpiek? Denk andersom!

Veel ‘offline’ bedrijven – vooral in de retail- en vrijetijdsbranche – denken nu misschien ver voor te lopen, als we denken in termen van weekendbusiness. Zij hebben tenslotte hun pieken met name in het weekend. Denk dan andersom! Zo merk ik bijvoorbeeld, dat er bijna geen koffietent of lunchcafé open is op maandag. Profileer je daarmee bij klanten die juist daar behoefte aan hebben! Wie weet wat het je brengt?

Ik hoop dat ik je genoeg geprikkeld heb om eens de proef op de som te nemen. Om te gaan brainstormen over je weekendklant en om eens te experimenteren met communicatie en diensten in het weekend. Ik ben benieuwd naar jouw uitkomsten of bestaande voorbeelden. Want ik geloof dat er een mooie voorsprong mogelijk is op concurrenten door weekend marketing slim en creatief te omarmen.
0 Shares:
Dit artikel is 31.961 keer gelezen