Maak je met webshop tót 4 miljoen euro omzet, dan kom je in aanmerking voor de Thuiswinkel Awards Publieksprijzen XS. Een mooie eer om te winnen en bovendien levert het vervolgens nog meer klandizie op: je bent immers een webshop waar klanten zeer tevreden over zijn.

De uitreiking van deze Awards vond plaats op 10 maart 2016 bij Inn Style in Maarssen. Het bleek een mooi gebouw met een terras aan de Maarssenveense Plassen, waar een aantal deelnemers zenuwen wegpafte en van het zonnetje genoot. Veel van de aanwezige webwinkeliers zullen de ambitie hebben om terecht te komen op het gala voor de XL-prijzen, voor webshops met meer dan 4 miljoen euro omzet. Ik ontmoette op deze uitreiking in elk geval zeer overtuigde en ambitieuze webwinkeliers met wie het erg goed gaat. Het optimisme spatte ervan af. Met hen komt het wel goed.

thuiswinkel-awards-2016Afwisselende uitreiking

Het was vechten voor een zitplek in de overvolle “Innspiratie”-zaal. En presentator Jan Joost van Gangelen ging met een moordend tempo door de 16 categorieën heen. Dat moest ook wel, want je merkte naar het einde toe dat iedereen behoorlijk verzadigd raakte. Voor elk blok awards was een andere aanpak bedacht, om de aandacht van het publiek erbij te houden. Zo moesten genomineerden gaan staan en toelichten wat ze deden en vielen er later pakjes uit de lucht met daarin de namen van de winnaars (Jan Joost ving ze allemaal). Tussen de blokken met awards door was er een presentatie van Raymond Landegent van Mascolori en een interview met Alexander Wijninga van Watermelon.

“We zijn saai in Nederland”

“Er moet meer kleur komen in Nederland,” aldus Raymond Landegent van Mascolori. Hij doelde op het mannelijk schoeisel dat overwegend zwart of bruin is. Met zijn bedrijf verkoopt hij Spaanse herenschoenen in verrassende kleurencombinaties. Het bedrijf begon online (in de huiskamer, zoals zovelen) maar heeft nu ook een fysieke winkel, niet geheel toevallig naast het ook wel artistieke Schorem. Mooie plaatjes van mooie schoenen doen het goed op social media en Marscolori heeft dan ook veel fans en volgers. Waar ze ook weer sales uit halen. Een inspirerend voorbeeld voor het publiek lijkt me zo!

“Iedereen wil snel, snel, snel”

Alexander Wijninga heeft er met zijn bedrijf Watermelon mede voor gezorgd dat er nu software is om je online klantenservice via WhatsApp te laten verlopen. Zo heb je niet meer tig mobiele telefoons op tafel nodig. Klanten zijn kritischer geworden en willen snel een concreet antwoord op hun vraag. Wijninga vindt daarnaast dat veel webwinkeliers te weinig gebruikmaken van Facebook en Twitter, waardoor ze omzet mislopen. Hij geeft nog een tip mee, zowel voor Facebook en Twitter als voor WhatsApp: “Benader je klanten niet zelf, maar wacht tot ze jou benaderen. Dan ervaren je klanten het contact als prettig.” Ook iets om rekening mee te houden: jongeren maakt het veelal niet uit wáár ze kopen, als het contact en de service maar goed zijn.

thuiswinkel-awards-2016-jubileum16 awards: wat viel op?

Nu kan ik je natuurlijk een opsomming geven van alle 16 winnaars in al die productcategorieën. Maar dat doe ik niet, want jij kent de meeste winnaars waarschijnlijk net zo min als ik. Laat ik dan wel iets zeggen over wat me opviel. Veel van de winnaars stonden werkelijk te stralen van trots bij het ophalen van de award en het beantwoorden van de soms ongemakkelijke vragen van Jan Joost. En velen willen het volgend jaar nóg beter doen, nog meer blije klanten hebben en een nog hoger cijfer halen. Ook al betekent dat veelal het verder optimaliseren van de distributie, want klanten willen snel, snel, snel. Instant satisfaction.

Er was één award waar de winnaar (50plusmatch.nl) verrassend genoeg niet was komen opdagen. En er was een winnaar bij die haar webshop in haar eentje nog vanuit de zolderkamer runde (VonVaVoom.nl), “maar dat gaat nu echt niet meer, we gaan dit jaar naar een pand.” De aanwezige Belgische winnaars (Klium.nl) konden de directheid van hun Hollandse klanten wel waarderen, aangezien ze niet hoeven door te vragen wat nu eigenlijk het probleem is. Op de site boxers.nl (winnaar categorie lingerie en ondermode) is 50% van de klanten vrouw, wat natuurlijk eindeloos ouderwets is (kom op, mannen!).

Na de vereeuwiging van de winnaars met een groepsfoto was het tijd voor de borrel. Tijd voor de winnaars om alle felicitaties in ontvangst te nemen en tijd voor de verliezers om een strijdplan voor volgend jaar te bedenken.

thuiswinkel-awards-2016-groepsfotoDe genomineerden van de Publieksprijzen XL en Thuiswinkel Awards Vakprijzen zijn inmiddels ook bekend. Zij horen op 24 maart 2016 of ze gewonnen hebben.

0 Shares:
Dit artikel is 27.931 keer gelezen