Iedereen heeft het er over. Bij de bushalte, op de markt, bij de kassa, in het café… Zelfs in de bejaardensoos legden ze er het klaverjassen voor stil: de nieuwe reactiemogelijkheden van Facebook

Jammer, geen dislike knop

Het is echt een aardverschuiving geworden, vind je niet? Voor het eind van deze week kan niemand meer zonder.

Natuurlijk wisten we dat er geen ‘dislike’ knop zou komen. Vanuit neuromarketingoogpunt zou Facebook daarmee z’n eigen ruiten ingooien. De ‘like’ knop werkt namelijk als een soort van trigger voor ons om blij te worden. Weet je nog dat fijne, warme gevoel dat je kreeg bij dat ene bericht wat zoveel meer likes had gekregen dan normaal? Nou, dat dus. Daar gaat Facebook echt geen verandering in brengen, hoor.

Ik vind alle ophef ietwat overdreven. Overal poppen blogs op over ‘hoe’ je de reacties kunt zien (hover met je muis of ingedrukt houden op je smartphone) en hoe je straks (nog beter) het sentiment kunt meten van je Facebookpagina. Het meten van het sentiment kan allang met goede social monitoringtools. Waarbij je emoties zoals ‘sarcasme’ gewoon netjes kunt aanpassen in de tool. Want dat is nog wel een dingetje.

What’s next?

Ik krijg een beetje het gevoel dat de hype is opgebouwd, simpelweg omdat Facebook wat nieuw ‘elan’ nodig had. Zodat mensen weer een reden hebben om Facebook meer te gaan gebruiken. Door de nieuwe reacties hoef je je niet te ergeren aan de vele (slechte) reclame-uitingen die voorbij komen. En let je minder op de nietszeggende berichten in je tijdlijn. Iemand toevallig nog een sommetje op social opgelost de laatste tijd?

Love = echte fan

Een klein stemmetje van binnen zegt me dat er echter nog een tweede stap gaat komen met deze nieuwe reacties. Iets met reclame en advertenties of zo. Dat je straks kunt targetten op de mensen die op ‘love’ hebben gedrukt in plaats van op ‘like’ (dat zijn tenslotte je ECHTE fans). Of dat je de mensen die ‘angry’ zijn op je concurrent tegen betaling direct kunt benaderen. Lijkt mij trouwens wel fantastisch om dat te kunnen doen.

Kom, we gaan verder

Al met al denk ik dat we gewoon verder moeten gaan waar we al mee bezig waren. Zorg voor goede content die van belang is voor je doelgroep. Deel je kennis op een manier die past bij je klanten. Help je klant met respect en los zijn of haar probleem op. Dan gaat iedereen op ‘love’ klikken.

Wat denk jij, gaan deze nieuwe reacties echt toegevoegde waarde hebben? Laat het me hieronder weten!

 

0 Shares:
4 comments
  1. Volgens mij heeft het voorlopig weinig toegevoegde waarde: de like-knop zit gemakshalve gewoon links en als ik kijk in tijdlijnen drukt 80-90% op de oude knop.
    Het is wat je zegt: even aandachtstrekker van Facebook, maar uiteindelijk draait om goede en relevante content.

  2. Hi Ilse, Dank voor je reactie! Ik denk dat die 80/90% nog voortkomt uit gewoonte. Benieuwd of dat gaat veranderen!

  3. De nieuwe Facebook ‘ reacties ‘ zijn interessant vanuit een oogpunt van marketing . Meten volger feedback zal worden verbeterd als ze een snellere indicatie van hun gevoelens ten opzichte van een post kan bieden.

    1. Hi Sammy, dank voor je feedback. Ik hoop dat die inzichten er snel komen. Tot nu wordt in de statistieken alles nog onder de ‘likes’ geplaatst.

Comments are closed.

Dit artikel is 10.499 keer gelezen