Heb je een evenement op de planning staan dat wel wat (meer) aandacht kan gebruiken? Ik geef je 5 ideeën hoe je dit kunt doen.

Word jij soms ook zo moe van al die pusherige berichten wanneer er een evenement plaatsvindt? Of je je al hebt aangemeld… Euh, nou… Óf ik heb me al aangemeld, dus dan hoef ik het niet nog eens heel vaak te lezen. Óf ik ben niet geïnteresseerd en dan helpen zulke berichten ook niet. Nog mooier is als een bericht zo vaag is, dat ik niet eens weet om wat voor evenement het gaat. Ik klik daar niet op en ik denk dat de meeste mensen dat niet doen.

Wat veel beter werkt, is de aandacht te trekken vanuit de inhoud. Wat voor bijeenkomst is het, waarom mag je dit niet missen, wat ga je daar leren, doen of ontdekken? Hieronder een aantal manieren hoe je die boodschap onder de aandacht kunt brengen, zodat je eenvoudiger een volle zaal trekt.

1. Schrijf een persbericht

Als je evenement nog niet zo bekend is onder je doelgroep en je ook nog geen grote maillijst hebt, zoek dan vooral ook de aandacht op buiten je eigen netwerk. Met een persbericht kun je dit relatief eenvoudig doen.

Schrijf een persbericht dat objectief is (dus niet commercieel!) en nieuwswaarde heeft. Vermeld bijvoorbeeld feiten over hoeveel edities er al zijn geweest, of je een groei verwacht qua opkomst en welke bijzondere sprekers er komen.

Maak een lijst van (online) magazines die door jouw doelgroep gelezen worden en stuur de redacties jouw persbericht. Vergeet niet een goede (rechtenvrije) foto mee te sturen. Marca deelt op Ondernemen op Hakken meer tips voor het schrijven van een goed persbericht.

2. Nodig journalisten, bloggers en/of influencers uit

Geef enkele kaarten gratis weg aan journalisten (vermeld je uitnodiging in de noot voor de redactie onder je persbericht), bloggers of influencers. Zeker als je een terugkerend evenement of congres organiseert, dan is het de moeite waard hier aandacht aan te besteden. Door de aandacht die deze mensen aan jouw evenement geven, val je goed op. Dat is dan wel achteraf, maar daarmee zaai je alvast interesse voor de eventuele volgende editie. Je zet je evenement er goed mee op de kaart!

Zorg dat deze mensen goed ontvangen worden als het zover is, een mooi plekje krijgen in de zaal (dichtbij het stopcontact, als ze hun laptop mee willen nemen) en geef ze eventueel consumptiebonnen.

3. Interview de sprekers

Zorg dat je vanuit de inhoud aandacht trekt, door bijvoorbeeld een trigger te sturen over wat de sprekers gaan vertellen. Dit kun je simpelweg doen via een social media-bericht of in je nieuwsbrief. Je kunt ook de spreker(s) interviewen en er een blog over schrijven. Als je de mogelijkheid hebt om een video-interview te doen is dat nog interessanter. Zorg dan wel dat het een interessant verhaal is en het niet alleen maar een promotieverhaaltje wordt voor het evenement.

Als je een voorbeeld wilt zien van een interview met een spreker, lees dan mijn blog ‘Opvallen in de contentexplosie met formats‘. Ik interviewde Aart Lensink over zijn boek, waarover je met hem in gesprek kon tijdens Content Marketing Fast Forward.

4. Activeer de crew, sprekers en partners

nbc
Het team van het NBC Congrescentrum vlak voor de start van een evenement

Activeer iedereen die betrokken is bij het evenement om ook hun deelname of voorbereidingen waar ze mee bezig zijn, te delen. Zo maak en houd je (potentiële) bezoekers enthousiast en nieuwsgierig. Wat mij betreft is dit altijd vrijblijvend en laat je mensen zelf kiezen hoe ze dit delen. Als er enthousiasme in het bericht zit, dan komt het oprechter over en heeft het meer effect. Liever één goede, enthousiaste foto die ze zelf gemaakt hebben, dan dat ze 10 berichten van het bedrijfs- of eventaccount delen zonder enige context erbij. Tenminste, dat vind ik :).

Je kan een mail uitsturen of een meeting plannen waarin je mensen inspiratie geeft over wat ze zouden kunnen delen. Bijvoorbeeld foto’s van de voorbereidingen die je maakt; een locatiebezoek, een bestelling die binnenkomt van iets wat je gaat uitdelen, of een brainstormsessie met het team.

5. Zet social media slim in

Bovenstaande punten kun je goed combineren met social media. Maak daar dan ook goed en slim gebruik van. Stuur iets minder promotionele berichten uit naar de verkooppagina van je evenement en deel meer kennis waarbij je de link legt met je evenement. Als je mensen weet te boeien, dan interesseer je ze op een prettigere manier voor je evenement en is de kans groter dan ze zich ervoor aanmelden.

In deze infographic vind je 15 ideeën om je evenement voor, tijdens en erna onder de aandacht te brengen op social media.

 

0 Shares:
Dit artikel is 12.506 keer gelezen