Zie je ook zo op tegen het exposeren op een beurs, waar je de hele dag bij je standje staat in de hoop dat mensen interesse tonen en een praatje maken? Dat kan ook anders!

Onlangs sprak ik Björn Bouwmeester van Heembouw naar aanleiding van hun succesvolle inzet van een Twitterwall tijdens de vakbeurs Logistica. Hoewel je steeds vaker social walls ziet op evenementen, wordt het nog te vaak amper gebruikt door de bezoekers. Hoe kreeg Heembouw het dan wel voor elkaar? Het begint met een uitgebreide voorbereiding ruim voor de beurs plaatsvindt (nadat je de juiste beurs hebt gekozen, waar je doelgroep rondloopt en die aansluit op jouw bedrijf). Björn deelde een aantal goede ideëen!

Nodig bestaande relaties uit

Deelname aan een beurs is niet alleen goed om nieuwe contacten op te doen, maar ook om weer even bij te praten met bestaande relaties. Vaak kun je relaties met korting uitnodigen voor een evenement of beurs. Je zou zelfs nog enkele belangrijke relaties een gratis kaartje kunnen geven door zelf de kosten te betalen. Zo heeft Heembouw een speciale nieuwsbrief verstuurd naar haar relaties om de beurs te bezoeken. Via een speciale landingspagina konden relaties zich gratis registeren.

Zorg dan wel dat je relaties een reden hebben om even bij je stand langs te komen. Bijvoorbeeld door iets gratis weg te geven of bijvoorbeeld een koffie- of lunchafspraak te maken. Of door een lunchsessie of een lezing te organiseren op de beursvloer waar je ingaat op vragen die er spelen bij (potentiële) klanten. Zorg ook dat er collega’s aanwezig zijn van diverse disciplines om vragen te beantwoorden.

Plan belangrijke momenten of afspraken tijdens de beurs

Ga je een samenwerking aan met een partner? Zorg voor een tekenmoment op de beurs! Dat is een goede reden voor de relatie om langs te komen en je hebt gelijk wat leuks te vieren. Maak een foto, regel champagne en het feest is compleet. Je hebt dan gelijk een mooi persmomentje en het geeft een goed signaal aan andere beursbezoekers.

heembouw_champagnemoment

Of als je een nieuw product hebt, lanceer dat dan tijdens de beurs. Zo kunnen mensen er kennis mee maken, het uitproberen en misschien een demo of vervolggesprek aanvragen. Als je een product in samenwerking met een partner maakt, zorg je dat deze ook (prominent) aanwezig zijn.

Creëer content

Zorg dat je rondom de beurs content creëert. Dat kan vooraf door al kennis te delen of te vertellen wat er tijdens de beurs te ontdekken valt. Tijdens de dag zelf kun je verslag doen. Zo maakte Björn een live verslag tijdens de 5 beursdagen en maakten ze een aftermovie die ze op Youtube deelden. Daarnaast zorgden ze dat er foto’s gemaakt werden en dat belangrijke momenten op social media gedeeld werden. Door het enthousiasme van de bezoekers, gingen steeds meer mensen meedoen met berichten delen op social media. Zowel de medewerkers en klanten van Heembouw, maar ook andere bezoekers en standhouders op de beursvloer!

Als je bovenstaande acties uitvoert, dan versterk je je huidige relaties en trek je nieuwe bezoekers. Ik heb zelf jaren op beurzen gestaan en besefte na het gesprek met Björn dat we het soms zelf te kleinschalig aanpakten en hoopten dat mensen uit zichzelf naar een stand zouden komen om meer informatie te vragen. Maar als ze je niet kennen is die kans erg klein. Zorg dus dat je het goed aanpakt en voorbereidt en maak van je beursdag geen saaie dag aan de statafel, maar een dag vol waardevolle gesprekken met interessante mensen!

0 Shares:
3 comments

Comments are closed.

Dit artikel is 22.200 keer gelezen