De website socialmedia examiner heeft net als andere websites aan het begin van dit jaar een onderzoek gedaan over de ontwikkelingen van 2015 en 2016. In dit blog een overzicht van de content waar komend jaar in wordt geïnvesteerd volgens dit onderzoek.

Welke content is hot?

Los van de precieze invulling per social media-platform, vind ik het zelf interessant om te lezen welke contentvorm marketeers belangrijk genoeg vinden om meer in te investeren het komend jaar.

Als eerste: Wat is voor hen op dit moment het belangrijkst? Bijna de helft van de 3700 respondenten gaf aan dat bloggen bovenaan staat (bij B2B-marketeers en freelancers), gevolgd door visuals (deze staan bovenaan bij de B2C-marketeers) en daarna komt video.

Als tweede: In welke soort content gaan zij in 2016 tijd, moeite en geld stoppen? Op plek één, met grote voorsprong, de visuals, zijnde afbeeldingen. Op de tweede plek komt video, derde zijn de blogs en als laatste staan de podcasts. Hierbij willen de marketeers het meeste leren over hoe je (goede) video’s kunt maken.

Video blijft de toekomst

Het komt bij mij niet als een verrassing dat video bovenaan staat. YouTube is de nummer twee zoekmachine en Facebook doet zijn uiterste best een inhaalslag te maken met video. Daarnaast vinden mensen bewegende beelden erg prettig. En je kunt in twee minuten meer uitleggen en laten zien in een video dan in een platte tekst. Video infographics, here we come!

Je zou kunnen zeggen dat de grootste (groei)mogelijkheden liggen op podcasting-gebied (audio). Hier valt nog veel te winnen. Helaas is het een minder sexy onderwerp, kijkend naar de andere vier opties. Alhoewel, audio is natuurlijk prima te beluisteren in de auto, het openbaar vervoer of op de fiets.

Toch nog de social media-platformen

Oké, oké, de verschillende sociale platformen kwamen natuurlijk ook ter sprake. Volgens dit onderzoek willen de marketeers het meest weten over de ‘grote drie’: Facebook, Linkedin en Twitter, gevolgd door Google+ en YouTube. Groot verschil is de markt waarin men zich bevindt. B2B focust op Linkedin, waar B2C de nadruk legt op de inzet van Facebook. Belangrijkste redenen om social in te zetten zijn exposure, toename van het websitebezoek en het ontwikkelen van een fanbase.

Ikzelf ervaar de laatste tijd online dat het aantal berichten van mensen op Facebook afneemt. Wellicht beginnen de meesten genoeg te krijgen van nietszeggende status-updates of is men in het algemeen ‘Facebook-moe’. Dat het met Twitter niet zo goed gaat kon je al eerder lezen. Daarentegen zie ik steeds meer mensen Snapchat uitproberen. De jongeren hebben als ‘early adopters’, dit medium allang omarmd, dus het is goed mogelijk dat de ‘early & late majority’ aan de beurt is. Iedereen naar Snapchat dus?

De drie grootste platformen blijven voorlopig nog stevig in het zadel en de opmars van video zet gestaag door, volgens dit rapport. Ikzelf zie wel mogelijkheden voor audio. Wat denk jij? Gaan podcasts een grotere rol spelen in 2016 of blijven marketeers liever gebruik maken van datgene dat ze al kennen? Ik zie je reactie hieronder graag verschijnen!

Wil je de details van het onderzoek teruglezen? Download het rapport op de website van socialmedia examiner.


13.649 keer gelezen Geschreven door en