Aan het begin van het jaar schieten ze als paddestoelen uit de grond: de lijstjes, infographics en voorspellingen voor de komende twaalf maanden. Wat gaat er gebeuren met social media dit jaar? In dit artikel enkele trends ter inspiratie.

Communiceren in een kleinere setting

Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en gebruikt deze in overvloed. Hierdoor zijn de meeste mensen gewend om apps zoals Messenger of WhatsApp te gebruiken. En om websites te bekijken en gebruiken via hun mobiel.

Het lijkt daarom logisch als ondernemingen zich zouden aanpassen aan dit gedrag. Ten eerste door een bruikbare (responsive) website op de smartphone, tablet of phablet te bieden. Ten tweede door te zorgen voor meer interactie in een kleinere online setting (in een Facebook- of Linkedingroep) of zelfs 1-op-1 communicatie. Dit geldt voor de relatie tussen klant en dienstverlener, maar in een grotere organisatie kan deze vorm van communiceren ook intern worden toegepast. Daarbij mag de (IT-)beveiliging niet uit het oog worden verloren, vanwege bedrijfsgevoelige informatie die wordt gedeeld.

Werknemer zorgt voor content

Doordat ondernemingen steeds meer vertrouwd raken met de inzet van social media, zien zij (eindelijk) de meerwaarde van de inzet van het eigen personeel op dit gebied. De werknemers gebruiken tenslotte dezelfde tools in hun dagelijks leven. En de werkvloer is tenslotte de beste bron voor inhoudelijk goede content en online authenticiteit. Daarbij gaat het om de vrachtwagenchauffeur die laat weten hoe blij de klant was bij ontvangst van de goederen. Of de projectmanager die vertelt dat hij nog een leuke besparing heeft kunnen bewerkstelligen door het project eerder op te leveren.

Natuurlijk blijft de kwaliteit van de content die wordt gedeeld van belang. Helemaal in het perspectief van de aanhoudende privacydiscussie (welke klantdata mag je wel/niet gebruiken?) en de opkomst van adblockers die betaald adverteren simpelweg bemoeilijken. Om met hetzelfde budget betere content te maken zal de kwantiteit hoogstwaarschijnlijk afnemen en de kwaliteit toenemen.

Video kills the radiostar

Eén vorm van content is natuurlijk video. Vooral live video lijkt een nog prominentere plek in te gaan nemen in 2016. Met bewegende beelden kun je jouw storytelling een betere invulling geven. Bovendien zijn wij mensen zeer beeldgericht, waarbij film meer indruk maakt op jouw doelgroep dan ‘stilstaande’ afbeeldingen of foto’s.

Ondernemingen kunnen apps zoals Periscope, Meerkat en Skype (intern) inzetten om vergaderingen te houden. Ook hier kan video een grotere rol gaan spelen, want de inzet daarvan scheelt erg in de kosten. In plaats van een reis naar het buitenland, gewoon Skypen met elkaar!

Nog meer advertenties?

Afgelopen jaar nam het aantal advertenties op Facebook al toe. Ook wordt er tegenwoordig reclame getoond op Instagram. Omdat de groei bij Twitter is gestagneerd zal ook dit platform met nieuwe oplossingen moeten komen, waarbij je als eindgebruiker kunt betalen voor grotere exposure. Nog meer advertenties in je tijdlijn dus.

Daarnaast zetten ondernemingen Twitter steeds meer in voor webcare dan voor content. Waarschijnlijk zet deze trend zich dit jaar voort.

2016 here we come!

Dus komend jaar gewoon WhatsAppen met de klant, zoals je dat in het dagelijks leven al een paar jaar doet. (Vergeet daarbij niet de klant daadwerkelijk te helpen!) Overtuig je baas ervan dat Periscopen een stuk goedkoper is dan aansluiten in de file voor een vergadering. En probeer door middel van zeer goede content op te vallen tussen de overvloed aan advertenties. Zorg dat de werkvloer daarbij de middelen heeft (zowel qua kennis als technologie) om de content van goede kwaliteit te voorzien.

Welke trends zie jij als ondernemer voor 2016 en waar ga ji jje op richten? Ik lees je input graag bij de reacties!

Bronnen:
www.socialmediaexaminer.com
www.forbes.com
www.emerce.nl
www.mediaweb.nl
0 Shares:
8 comments
  1. Ik ken zo veel ondernemers die social media niet optimaal benutten; valt nog veel te winnen in 2016! Zou goed zijn als werknemers actief betrokken worden bij het maken van content. Maar praktisch gezien: hoe bewaak je dan de kwaliteit?

  2. Hi Paulien, Dank voor je reactie! Een van de eerste stappen zou wat mij betreft het maken van goede gezamenlijke afspraken zijn. Een social media richtlijn kan daarbij helpen.

    Hierin zet je beleidsrichtlijnen en verantwoordelijkheden uit, maar ook do’s en don’ts. Zoals over hoe werknemers zich dienen te gedragen zodat het de organisatie niet schaad. Maar ook dat werknemers zich gestimuleerd en vrij voelen door hun management.

    Beantwoord dat je vraag?

    Groeten, Richard

  3. Helemaal eens met het belang van een social media code of conduct bij een bedrijf. Richard, hoe denk je over een platform als Instagram (en in mindere mate Pinterest), blijven die relevant?

    1. Hi Dagmar, bedankt voor je reactie! Belangrijk is denk ik of dat het platform voor jou als ondernemer ook relevant is. Bereik je er jouw doelgroep mee en past het bij de (de uitstraling van de) onderneming? Dit zijn de eerste vragen die je jezelf stelt als je een social media strategie gaat uitzetten.

      Instagram gebruikt (bewegende) beelden en wij mensen vinden dat erg fijn (een afbeelding zegt meer dan duizend woorden). Daarnaast kun je adverteren op Instagram om zodoende een groter publiek te bereiken. Ik denk dat platformen met beelden wel relevant blijven (YouTube is ook een mooi voorbeeld hiervan op videogebied).

      Ik kan uit je reactie helaas niet afleiden hoe ver jouw kennis reikt over Instagram, maar als je behoefte hebt aan een basis, dan is dit een mooie start: https://www.managementboek.nl/boek/9789461261342/in-beeld-met-instagram-in-60-minuten-kirsten-jassies . In deze reeks zijn er nog meer prettige boeken verschenen.

      Laat aub maar weten of je wat hebt aan mijn antwoord.

      Groeten, Richard

      1. Ha Richard, nog bedankt voor je reactie. Om op je eerste alinea aan te haken: als copywriter en online communicatie-a-goog wil ik mijn opdrachtgevers ondersteunen in het gebruik van social media. Dus welk medium passend is hangt af van het type opdrachtgever. Voor mij persoonlijk vind ik het belangrijk om op zoveel mogelijk kanalen zichtbaar en vindbaar te zijn. Dank voor je boekentip! Ik ga er eens induiken.

  4. Hi Dagmar,

    Ik ken het gevoel om op zoveel mogelijk kanalen aanwezig te (willen) zijn :-). De uitdaging daarin is dat je het ook (als ZZP-er) allemaal zelf moet bijhouden. Dat vind ikzelf af en toe best wel lastig. Succes en als ik nog ergens mee van dienst kan zijn, mail me gerust op richard@socialpepper.nl. Groeten en nog een prettige dag!

Comments are closed.

Dit artikel is 16.227 keer gelezen