De markt voor apps is verzadigd. Grote namen als Airbnb of Uber kan niemand niet meer inhalen. Toch blijven er start-ups bijkomen die succesvolle apps weten te verkopen. Hoe doen ze dat?

​Sociale netwerken schieten als paddenstoelen uit de grond. Je kunt het tegenwoordig zo gek niet bedenken of er is wel een app voor. Een app is eigenlijk niets anders dan een sociaal netwerkje. Het werkt alleen maar als genoeg mensen de app downloaden en ook echt gebruiken. Het succes van de bekende apps zoals Blablacar, Airbnb of Uber is vooral te danken aan hun grote aantal gebruikers. Er is altijd wel een kamer of een autostoel beschikbaar waar je gebruik van kunt maken, als je tenminste de juiste app kent. Daarom openen mensen de app die het vaakst wordt gebruikt. Zolang de apps voor de gebruiker gratis zijn, zal hij of zij niet switchen naar iets anders.

Een voorbeeld: Tinder

Maar die algemene apps hebben ook hun nadelen. Ze spelen nauwelijks in op een specifiek marktsegment en verliezen het persoonlijke contact met de gebruikers. En soms leidt een softwarefoutje tot absurde resultaten. Ik ken bijvoorbeeld iemand die via Tinder een date had bij hem in de buurt. Heel normaal zou je denken – vijftig miljoen mensen tinderen iedere maand. Tot bleek dat ze in Brazilië woonde! Het had iets te maken met een softwarefout bij de bepaling van de coördinaten. Dus wat deed de verliefde? Hij kocht een vliegticket naar Rio de Janeiro, om zijn lokale tinderdate te ontmoeten. Nu zijn ze een stel, dat dagelijks via Skype contact heeft. Dit zijn natuurlijk de krenten in de pap van onze socialemediachaos. Maar over het algemeen willen we beter weten waar we aan toe zijn. Al die informatie kan ons tenslotte ook bedwelmen. Voordat we het beseffen, zien we door de bomen het bos niet meer.

Go local: minder-is-meer apps

De huidige trend is daarom juist om minder informatie te verstrekken. In Duitsland is er bijvoorbeeld een succesvol initiatief genaamd nebenan.de waarmee buurtbewoners met elkaar producten en diensten kunnen uitwisselen; in Engeland is er streetbank.co.uk. Nebenan is een paar jaar geleden gestart en is momenteel in een closed beta. Bij nebenan krijg je alleen de mensen te zien in je eigen postcodegebied en moet je (heel Duits) zelfs via een papieren ansichtkaart die je krijgt toegestuurd, aantonen dat je ook daadwerkelijk op dat adres woont.

Trustbank is een soortgelijk initiatief waar je dingen en vaardigheden kunt delen. Ook hier zie je alleen mensen die bij je in de buurt wonen. Zij kunnen dan bijvoorbeeld gereedschap van elkaar lenen of elkaar helpen met klussen. In Nederland is er buurtlink.nl. Op deze site kon ik browsen door de buurt waar ik ben opgegroeid zonder me aan te melden. Zelf een bijdrage plaatsen kan, maar één buurt tegelijk. Ook voor deze site geldt dus: minder (mogelijkheden) is meer.

De onlinewereld wordt op die manier bewust terug naar de realiteit gehaald. Wat je in een app doet, heeft meer en meer betrekking op de wereld om je heen: van je boodschappen tot het contact met je buren. Apps maken absoluut deel uit van onze realiteit. Tegenwoordig ben je wereldvreemd wanneer je niet weet wat AirBnb is of hoe je online gereedschap kunt lenen.

Minder informatie, meer succes

Nieuwe start-ups zetten niet meer in op het delen van zoveel mogelijk informatie. Die markt is verzadigd: Facebook en Twitter hebben een voorsprong die voorlopig niet valt in te halen. Succesvolle start-ups moeten het vandaag de dag vooral hebben van informatiebeperking. Door bewust minder informatie aan de gebruiker aan te bieden, is het veel duidelijker wat je bedrijf (je app) doet. Je aanbod op de sociale marktplaats krijgt een duidelijker profiel.

Voorbeeld: een app voor tweedehands schoenen

Een app die tweedehands schoenen verkoopt, heeft meer kans van slagen dan een app die tweedehands spullen verkoopt. Dat laatste is te algemeen en dan is het moeilijk om de gebruikers te overtuigen van het voordeel van jouw specifieke app. Ze denken dan al snel “Ik zet het wel even op Ebay”. Of op Marktplaats, of op een andere algemene website. Een app die zich echter bewust beperkt, bijvoorbeeld tot tweedehands schoenen, zal met allerlei extra’s kunnen komen voor een specifieke doelgroep. Denk aan meetups voor schoenengekken (die bestaan!) of een liefdadigheidscampagne met de titel “een paar meter in elkaars schoenen lopen”. Denk aan samenwerking met een bedrijf voor schoenverzorging of schoenmakers die zich bij het sociale netwerk aansluiten. Door specifieker te zijn, krijgen zulke bedrijven een veel betere toegang tot de markt dan algemene apps.

Goethe wist het al: “In der Beschränkung zeigt sich der Meister” – als je je beperkt tot een specifiek onderwerp, word je daar vanzelf goed in. De media-ondernemers van de toekomst moeten vooral weten hoe ze zich op een slimme manier beperken. Meer voorbeelden van zulke apps zijn van harte welkom in de commentaren.

0 Shares:
Dit artikel is 58.056 keer gelezen