Veel winkels hebben het lastig. Het internet wordt vaak als een oorzaak aangeduid. Winkeliers worstelen met de vraag of ze moeten meedoen. Twijfel jij erover om een webshop naast je winkel te openen? In dit artikel 3 punten om over na te denken. 

1. Je opent een nieuw filiaal

Realiseer je dat je een webshop er niet bij doet. Je opent gewoon een nieuw filiaal. En als je je bakstenen filiaal (of filialen) serieus neemt, moet je dat ook met je online filiaal doen. Het vergt dezelfde aandacht, dezelfde service en dezelfde tijd. En ook online zijn er administratieve taken, heb je een etalage en een nieuwe collectie, moet je opruimen en heb je te maken met seizoensinvloeden. Maar dan in een online jasje. Je online filiaal rekent af via een PSP, je krijgt zichtbare reviews en reacties van klanten, je moet content maken in plaats van face to face iets vertellen etc. In essentie heeft alles uit je bakstenen winkel een equivalent in je online winkel. Dus makkelijker werkt een webshop niet, laat staan dat je het erbij gaat doen.

2. Je hebt geen ervaring

Het is noodzakelijk je te realiseren dat je een hele goede winkelier kunt zijn, maar dat dat niet wil zeggen dat je dat ook online bent. En dat is ook niet erg. Een voorbeeld: stel, je bent een goede en aardige verkoper in je winkel, waar mensen voor terugkomen. Maar hoe draag je dat online uit? Dat kan in veel dingen zitten, zoals taalgebruik, design, contactmogelijkheden, bezorging en retouropties. Daarover zijn tips, boeken en artikelen genoeg te vinden. Maar wat werkt goed voor jou? Daar moet je eerst achter komen. En dus moet je gewoon beginnen en starten met leren.

Wees open minded. Sta open om veel te leren en wees ook kritisch richting mensen die het allemaal heel goed lijken te weten. Luister kritisch naar collega-ondernemers die eigenlijk dachten dat een webshop een trucje was om snel extra geld te verdienen. Vraag door op hun ervaring, adviezen en reacties. Wat hebben zij voor (echte) praktijkervaring? Ga ervan uit dat je zelf nog een hoop te leren hebt.

Klantgedrag

Twee voorbeelden die illustreren dat dezelfde dingen online anders werken, terwijl het hetzelfde lijkt:

  1. Klantgedrag. In je winkel kun je goed observeren hoe klanten zich gedragen en hoe druk het is. En je kunt mensen makkelijk aanspreken, als je ze ziet zoeken of twijfelen. Online moet je dat gaan analyseren en afleiden uit je webanalytics. Dat is iets anders en zeker niet zo plat als een paar bezoekers tellen. Bovendien is online gedrag vaak anders dan gedrag in een fysieke winkel.
  2. Kassakoopjes. Iemand die bij de kassa staat, koopt vaak nog iets extra. Veel mensen handelen impulsief in die situatie. Met een webwinkel zitten ze vertrouwd, lekker thuis achter hun PC. Hoe verleid je ze dan online tot kassakoopjes? Duizend mogelijkheden, maar wat werkt voor jouw producten en jouw winkel, bij jouw klanten?

Uitbesteden?

Geen zin om die webwinkel zelf te runnen? Dat kan ik begrijpen. Zoek dan iemand die jouw business leuk vindt en die begrijpt hoe het online werkt. Die persoon mag best jong en onervaren zijn. Maar, jíj moet als ondernemer open minded en leergierig zijn en vanuit de klant denken in online opzicht. Hoe jij je bedrijf wilt runnen en waar je voor staat, dat weet je als ondernemer al. Jouw visie en online vaardigheden zijn een sleutel naar succes.

Er zijn overigens honderden vacatures voor stagiaires die een website of webwinkel moeten gaan runnen. Dat vind ik zorgelijk. In de context van dit artikel: ga je echt je nieuwe filiaal of de marketing daarvan door de stagiaire laten runnen? Begrijp me niet verkeerd: er zijn stagiaires die het kunnen. En beter dan jij. Maar die zijn wel erg dun gezaaid. En gaan na hun stage meestal ook weer weg, met alle kennis en kunde.

Alles kan technisch….

En de techniek? Begin klein en spring niet in het diepe. Investeer niet meteen veel in techniek, maar wel in ervaring, kennis en service. Je weet nog niet precies hoe het moet en wat je nodig hebt. Dus waarom zou je dan meteen een heel duur (maatwerk) platform kopen? Kies liever voor een online platform als CCVshop.nl of SEOshop om een shop te starten die alles in de basis kan. Leer eerst en investeer pas later in een maatwerk shop, als je weet wat je echt nodig hebt. Investeer het geld dat je hiermee uitspaart liever in goed personeel en zinvolle marketing.

3. Je hebt andere concurrentie en niemand weet waar je zit

Ook online moet je zorgen dat je mensen in je winkel krijgt. Dat gaat niet vanzelf, want online bestaan er geen stadscentra waar mensen al vanzelf naar toe komen, met koopintentie. Begin je net met je webshop, dan kent niemand je nog. Je moet dus vindbaar zijn én opvallen tussen heel veel andere sites en shops. En concurrenten.

Cowboys

Als het over (online) marketing gaat, willen veel ondernemers maar wat graag advies aannemen dat eigenlijk neer komt op bochten afsnijden en trucjes toepassen. En er zijn ook genoeg cowboys die geen moeite hebben uit deze onwetendheid een slaatje te slaan. Wat betreft online marketing anno 2015: ik kan niet anders zeggen dan dat er geen shortcuts meer zijn. Niet in SEO, niet in AdWords, niet in Facebook, bannering of e-mail. Het tijdperk van trucjes is voorbij en marketing kost geld. (Als je het met beleid inzet en je een beetje verdiept in de online wereld, levert het meer op.)

Het is te makkelijk om te roepen dat Bol en Wehkamp zoveel geld hebben en alles afpakken. Dan ben jij simpelweg niet interessant, niche, opvallend of uniek genoeg. Bol en Wehkamp verkopen veel. Maar ook vooral middle of the road producten met lage prijzen. Het heeft geen zin om daar aan mee te doen als lokale ondernemer. Jij moet het van andere dingen hebben die zij niet zomaar kunnen leveren. Dat zit vaker in service, beleving en uniciteit.

Etaleer je passie & kennis

Gebruik dus je kracht, je beleving, jouw uniciteit. Dat zie je bijvoorbeeld in de schoenenwereld. De standaard Nike’s zijn overal te koop. En daarbij gaat het alleen om de prijs, niet om de beleving. Sneakershops specialiseren zich daarom en gaan bijzondere versies verkopen die beperkt verkrijgbaar zijn. Daar is publiek voor dat ook wil betalen. Beleving en uniciteit kun je zelfs als lokale drankenhandel naar voren laten komen. Moet je bijvoorbeeld alles online gaan verkopen dat je ook in je bakstenen winkel hebt? Alleen als je doel is te winnen van Gall&Gall en Mitra, denk ik. Wat je ook kunt doen: speel in op de whiskey hype, de gin revival of speciaal bier-cultuur. Gebruik je passie, kennis, advies en ervaring, en bespeel deze niche online!

Hoe ga jij jouw klant helpen online?

Klanten denken niet in offline en online. Ze denken in behoefte en vervolgens in bij hem of haar bekende merken. Of ze gaan op zoek naar specialisten via zoekmachines en vrienden (bijvoorbeeld via social media). Doe er daarom alles aan om jouw passie en kennis online goed te berde te brengen en dat ene merk of die ene specialist te worden. Let daarbij op je eigen vooroordelen, je nog beperkte online kennis en ervaring, en de cowboys die langs zullen komen. Wees eerlijk en open minded als je online gaat starten. Kort gezegd: wees goed in wat je doet, lever prima of opmerkelijke service en denk vanuit je klant. Wat heb jij die klant online te bieden en waar ga je hem mee helpen? Waar ga jij je op specialiseren met een webwinkel?


Geschreven door en