Hoe val je op met je content in de contentexplosie? Met behulp van formats zorg je dat je doelgroep niet alleen je content leest, maar er ook echt naar uitkijkt.
We produceren steeds meer content. En dan te bedenken dat contentmarketing nog maar aan het begin staat en er nog een contentexplosie aan zit te komen. Hoe val je nog op tussen al die anderen? Aart Lensink, voormalig programmamaker in de televisiewereld en spreker op het congres Content Marketing Fast Forward, vindt dan ook dat we moeten gaan werken met formats. Van veel, naar minder content. Maar dan wel goede, inhoudelijke content. Inhoud die je doelgroep niet alleen graag leest of ziet, maar waar je doelgroep ook echt naar uitkijkt. Dat wil jij toch ook?
Formats, rubrieken, series
Bij formats moet je denken aan de formats zoals in de televisiewereld. Zo zijn The Voice of Holland, De Wereld Draait Door (lees ook dit blog over wat je van DWDD kan leren voor je contentstrategie) en Hello Goodbye formats. Een programma dat bestaat uit een vast aantal elementen, met een hele duidelijke doelgroep en aanpak. Elke aflevering is in de basis hetzelfde, maar met andere deelnemers.
In de magazinewereld doen ze hetzelfde, maar daar heten het rubrieken. Vorig jaar schreef ik al wat content marketeers van magazines kunnen leren.
Het maken van serie, of een reeks van iets, op tv, YouTube of in een artikelvorm, het zijn allemaal formats. Kortom: we bedoelen hiermee hetzelfde. Het gaat om de vaste elementen waar je je als producent aan houdt en waar ook je kijk- of luisterpubliek houvast aan heeft.
Waarom je moet werken met formats
Op dit moment zie je dat de meeste content van bedrijven uit los zand bestaat. Met formats zorg je voor ordening in deze chaos en voor herkenbaarheid. Een mooi voorbeeld dat Aart gaf, was van het Wereld Natuur Fonds (WNF). Het WNF had allerlei video’s geplaatst op YouTube, maar er zat totaal geen structuur in. Als bezoeker wist je niet waar je moest beginnen met kijken.
Samen met Aart heeft het WNF structuur aangebracht in de video’s, ze overzichtelijk gerangschikt en daarmee een aantal series gemaakt. Zo’n 95% van de video’s staat er nog steeds. Maar nu elk gesorteerd in het juiste kanaal, met een goede, duidelijke titel en omschrijving. Met een duidelijke doelgroep per kanaal. Sommige video’s zijn gedeeltelijk opnieuw ingesproken of gemonteerd. Dit kostte eventjes wat werk, maar het werkte wel, de kijkers keken aanzienlijk vaker naar de vervolgvideo’s dan voorheen.
Nu is er een heuse realitysoap waarin een panterfamilie 8 weken gevolgd wordt. Of een lijst met video’s waarin je kunt zien waar het WNF zich voor inzet.
Content in formats is niet alleen voor de lezers fijn (en voor de resultaten) maar het is ook prettig voor jou als contentmaker. Je hoeft niet meer telkens opnieuw te verzinnen wat je moet creëren. Uit het format rollen ook eenvoudiger de teasers of previews. Je verzint eenmalig een format en daar kun je, als het goed werkt, dus heel lang mee doen.
Aan de slag: 3 gouden tips
Het klinkt allemaal erg goed, maar ik vroeg Aart hoe je hier nou mee aan de slag gaat. Hij had drie tips:
- Zorg dat je research doet. De kans is groot dat je tijdens je research een invalshoek ontdekt voor een format. Om een voorbeeld te geven: als je iets doet in de woonbranche en daar onderzoek naar doet, kom je er wellicht achter dat mensen altijd een bepaald moment in hun leven of in het jaar van interieur veranderen. Speel daarop in.
- Zorg dat je ontdekt wat de behoefte is van je doelgroep. Wat willen ze graag weten? Weer een mooi voorbeeld: je kunt als bank die zich richt op miljonairs content maken waarbij je een expert, bijvoorbeeld een fiscalist, aan het woord laat. Of je maakt ’10 tips wat je met je aandelen moet doen’. Een miljonair zit daar echter helemaal niet op te wachten. Die heeft een accountant voor de fiscale rompslomp en lang niet alle miljonairs zijn met aandelen bezig. Maar wat houdt hem wel bezig?
Veel miljonairs hebben bijvoorbeeld een tweede huis in een ander land. Dat brengt veel sores met zich mee. Hoe voorkom je inbraak, wie beheert de sleutels en hoe zit het met het belastingklimaat in dat land? Of vrouwlief vraagt aan haar man wanneer hij nou eindelijk eens stopt met werken, zodat ze kunnen gaan rentenieren. Dát is iets waar je een miljonair mee triggert, dát is wat hem bezighoudt. - Houd het simpel en: schrappen, schrappen, schrappen. Maak het niet te ingewikkeld voor jezelf. Verzin liever bijvoorbeeld een simpel 5x vraag- & antwoord-format, zodat je dat kunt volhouden, dan dat je een ingewikkeld concept verzint dat te complex is om vol te houden.
De Anybody is de meest succesvolle rubriek in de Viva, simpel en goed. Zij hoeven dus over in ieder geval één pagina in hun blad nooit meer na te denken. Ook het horeca-platform Foodbrigade van Sligro bijvoorbeeld wordt heel goed opgepakt en massaal gedeeld. Elke zaterdagochtend verschijnt er een groot interview met een chef of ondernemer. Zo simpel kan het zijn en daarmee dus ook effectief.
Als je meer wilt weten over het bedenken van goede formats, lees dan het boek van Aart: ‘Formats, the next step in contentmarketing.’ Je kunt op 9 november ook live met hem sparren, tijdens het seminar Content Marketing Fast Forward.
1 comment
Leuk blog nooit zo bij stilgestaan!
Groet Mike
Comments are closed.