Wat is de relatie tussen zoekmachinemarketing en Google+? Heel plat gezegd ben je beter vindbaar op Google als je op Google+ zit. Maar wat is de relatie tussen Google+ en zoekmachinemarketing?

Zoekmachinemarketing, wat is dat eigenlijk?

In het Engels is zoekmachinemarketing Searchengine Marketing (SEM) en dat bestaat uit Searchengine Optimisation (SEO) en Searchengine Advertising (SEA). Doel van je SEM is om via Google zoveel mogelijk relevante traffic naar je site te krijgen.

Google gebruikt zo’n 200 ranking factoren om de resultaten te ordenen. Ranking factoren zijn de eisen waar volgens Google een goede site aan moet voldoen om relevant te zijn. Dit varieert van de mate waarin een site mobielvriendelijk is tot de frequentie waarin content wordt geplaatst, maar ook bijvoorbeeld hoeveel links er naar jouw site zijn. Hoe meer en hoe beter je aan die factoren voldoet des te hoger kom je in de resultaten. Platgeslagen is dat ongeveer hoe het werkt.

De bibliotheek

16257-inside-of-a-cdc-library-pv
SEO: structureel en efficiënt informatie aanbieden

SEO of zoekmachineoptimalisatie is de bibliotheekindeling en de boeken met inhoudsopgave en index. Je kunt je site zien als een boek in een kast die geordend is. Een boek met een bepaald onderwerp en een inhoudsopgave.

Een nog plattere omschrijving van SEO is het witte gedeelte van de telefoongids, als je dat nog kent. Daar waar de adressen en telefoonnummers van alle mensen en bedrijven staan. Waar we tegenwoordig dus Google voor gebruiken. Alleen indexeert Google nog veel meer. De ranking-factoren van Google zijn zaken als: heeft je boek een hoofdstukindeling, is het een handzaam formaat, kloppen je titels wat betreft tekst met de inhoud van de alinea’s. Maar ook: hoe vaak wordt je boek uitgeleend en verwijzen andere boeken in de index naar jouw boek.

Vergis je niet, nog steeds zijn op Google de SEO resultaten de belangrijkste resultaten waar op wordt geklikt. Bij een zoekresultaat klikt 71% op één van de links op de eerste pagina. Zowel op mobiel als desktop. Het is dus belangrijk dat je ervoor zorgt dat je bibliotheek geordend is, dat je boeken allemaal een inhoudsopgave hebben en dat er mensen zijn die jou in hun boeken vermelden. Daarmee ben je relevant, uiterst belangrijk aangezien mensen al op zoek zijn naar een product of dienst die jij aanbiedt.

De winkel

Er blijft 29% van websurfers over die iets anders doet dan klikken op die eerste pagina. Een aantal gaat weg, een deel klikt door naar andere zoekresultaten. Maximaal 15% van de bezoekers op een zoekresultatenpagina klikt op de Adwords. Dit is de winkel, of om in telefoongids jargon te praten, de Gouden Gids. Bedrijven betalen om opgenomen te worden in deze gids.

SAS_Supermarket_-_interior-_4
SEA: verkoopklaar presenteren

In tegenstelling tot een bibliotheek is een winkel ingericht om optimaal te verkopen. In plaats van veel tijd te investeren in SEO kun je met Adword meteen bij potentiële klanten komen. Je kunt dus veel sneller aandacht krijgen en makkelijker bepalen wat je toont. Maar ook voor Adwords gelden een aantal regels. Zoveel mogelijk geld bieden voor zoektermen betekent niet automatisch dat je advertentie het hoogste komt. Een combinatie van bod, aantal kliks en de relevantie van je advertentie bepalen de vertoning van je Adwords.

Net zoals in een supermarkt kun je met een Adword het product dat je het meest oplevert promoten door dat op ooghoogte zetten. Echter Google houdt ook bij hoe vaak er op je advertentie wordt geklikt en of er een tekstueel verband is tussen je advertentie en je landingspagina. Als er vaak op wordt geklikt en de onderliggende pagina biedt relevante informatie dan kan jouw advertentie in een van de top 3 posities komen. Dat is bovenaan de pagina boven de organische zoekresultaten. Die posities zijn niet betaald, maar zijn een beloning voor het tonen van relevante advertenties. Dus ook bij gebruik van Adwords is het belangrijk dat je je best doet om echt relevant te zijn voor je potentiële klanten.

Wat voegt Google+ toe?

Met Google+ maak je het nog gemakkelijker voor je potentiële klant om je te vinden. Als je een Google+ bedrijfspagina aanmaakt dan heb je automatisch een locatie in Google Maps. Alles wat je nu op Google+ zet over je bedrijf is dan ook automatisch door Google geïndexeerd. Die informatie wordt weer vertoond in Google Maps. Zoekt iemand op zijn mobiel in Google Maps naar jouw bedrijf dan ziet hij automatisch je locatie, route en openingstijden.

networking
Google+ maakt netwerken makkelijker

Dat geldt ook voor de berichten die je plaatst in Google+. Artikelen, foto’s en video’s die je deelt zijn meteen in Google te vinden. Je kunt ook je YouTube account koppelen en via Google+ delen. Ook is het slim om je blog of WordPress te koppelen en reacties daarop via Google+ te delen. Nog geen blog of YouTube kanaal? Dan is het sowieso de moeite waard om dat te overwegen.

Andere social media maken je ook beter vindbaar in Google. Door een deal met Twitter zijn nu in de zoekresultaten van Google je tweets te zien. Wat betreft content zullen die echter nooit zo rijk gevuld kunnen zijn als Google+ posts. Op Google+ zit iemand gelijk bij alle relevante info over jou. Op Twitter moet er over het algemeen doorgeklikt worden. Voor de duidelijkheid, Facebook- en LinkedIn-berichten worden niet geïndexeerd en zijn dus niet vindbaar via Google. Zelfs al zijn ze duizenden keren gedeeld en geliket.

Google+ is handig voor zowel bestaande connecties als voor mensen die je nog niet kennen. Door ineens veel SEO en sociale signalen af te geven beïnvloed je de zoekresultaten positief. Daarnaast bied je zoekers meer informatie door berichten en contactmogelijkheden. Dat vergroot het vertrouwen. Het is daarom handig om je Google+ account op de andere media te promoten en vice versa natuurlijk. Immers jouw connecties zien ook eerder jouw resultaten terug. Met een afbeelding van je Google+ profiel. De content die je op Facebook zet is dus prima ook te gebruiken op Google+ aangezien je daar andere mensen zult bereiken.

Verder zitten mensen vooral op Google+ vanwege gedeelde interesses. De Collecties feature is daar een voorbeeld van. Gebruikers kunnen collecties maken op basis van een onderwerp en die zijn dan weer te volgen. Dit is ook hetzelfde principe van de kringen, waarbij je mensen kunt indelen op basis van je relatie met hen. In het net geïntroduceerde nieuwe ontwerp van Google+ wordt er ook een grotere nadruk op Collecties gelegd.

Google+ is wel hot

Google ontwikkelt continu nieuwe mogelijkheden voor informatie zoeken en verwerken. Zowel in de zoekmachine, als op advertentiegebied of social media. Google+ en de koppelingen met andere Google producten zijn daar al enige tijd een voorbeeld van. Google heeft aangekondigd dat er eind dit jaar nieuwe features komen voor Google+. De verwachting is dat die zullen gaan richting de Collecties feature. Daarbij draait het er vooral om mensen met dezelfde interesses bij elkaar te brengen.

Door SEO, SEA en gekoppelde Google+ diensten gestructureerd te gebruiken, promoot je jezelf optimaal. Deze SEO tactieken hebben echter wel tijd nodig. Met Adwords kun je snel campagnematig zaken uitlichten die je wilt benadrukken. Die weet je nu beter doordat je informatie voor SEO duidelijk hebt gestructureerd.

Google+ is dus een mooie manier om organisch beter gevonden te worden met rijke social business content. Via de Google zoekmachine geef je mensen de gelegenheid om je te leren kennen. Bonus is dat je daarmee ook je online vindbaarheid verbetert. Extra bonus is dat je precies weet waar je je eventuele Adwords campagne op richt.

0 Shares:
4 comments
  1. “Ook is het slim om je blog of WordPress te koppelen “: deze begrijp ik even niet. Most er een woord? Bedoel je wordpress-site? Of een wordpress.com nog? Waarom noem je specifiek wordpress?

    1. De comments op je blog kun je via G+ laten verlopen. Dan komen die comments als berichten op Google+. Vergelijkbaar met zo’n optie die facebook ook heeft. Blogger heeft dit natuurlijk standaard. WordPress heeft daar uiteraard plugins voor.

  2. Daarmee wordt bedoeld dat je G+ comments door kunt laten plaatsen naar Google+. Als je dat activeert tenminste. In blogger zit dit natuurlijk standaard ingebouwd. In WordPress zijn hier plugins voor.

  3. De comments op je blog kun je via G+ laten verlopen. Dan komen die comments als berichten op Google+. Vergelijkbaar met zo’n optie die facebook ook heeft. Blogger heeft dit natuurlijk standaard. WordPress heeft daar uiteraard plugins voor. 42bis heeft dit ook.

Comments are closed.

Dit artikel is 9.664 keer gelezen