Google+ ondergaat vanaf nu een make-over. Uitgangspunt van de nieuwe look is dezelfde beleving op alle apparaten en focus op onderwerp.
Wat is er veranderd?
De site ziet er nu precies zo uit als de mobiele versie. Responsive design staat voorop. Daarnaast zijn de Google Hangouts verdwenen. De functionaliteiten van hangouts en foto’s gingen over in een app en een eigen webapplicatie. Daarom zijn ze niet meer zinvol om in Google+ op te nemen.
Google+ moet door het redesign ook sneller zijn en makkelijker te gebruiken over de verschillende apparaten, zo meldt Eddie Kessler in de Google blogpost.
Communities en collecties in de spotlight
Communities, waarin gelijkgestemden samenkomen rond een onderwerp, komen duidelijker naar voren. Het doel van het redesign is volgens Google om Google+ simpeler en makkelijker in het gebruik te maken door het netwerk te organiseren rond de interesses van mensen.
In mei van dit jaar heeft Google+ collecties geïntroduceerd. Collecties geven je de mogelijkheid om berichten die je post in een verzameling te zetten. Zo kun je informatie over een bepaald onderwerp mooi groeperen. Je kunt op je profiel verschillende collecties zetten en volgers kunnen dan zelf kiezen in welk onderwerp ze interesseert. Deze collecties kregen in het nieuwe design een prominentere plaats.
Gaat het redesign Google+ redden?
Google meldt in haar blog over de veranderingen van Google+ dat ze de afgelopen tijd intensief hebben geluisterd naar de gebruikers van het platform. Dat komt voornamelijk omdat iedereen er van overtuigd was dat Google+ het niet ging redden, nadat Google meldde dat ze allerlei functionaliteiten ging verwijderen.
Google heeft zich vooral afgevraagd wat precies de meerwaarde van het sociale netwerk is ten opzichte van de andere grote netwerken: Facebook, Twitter en YouTube. Op de andere social media doen mensen vooral korte mededelingen. Het gaat om het zenden van informatie. Google+ is meer een ingang waar mensen met gelijkgestemden kunnen discussiëren.
De indeling in onderwerpen met communities en collecties maakt dat nu nog makkelijker. Je vindt veel sneller de onderwerpen en mensen die jou interesseren. Dat was voorheen altijd maar lastig en daarom zijn denk ik ook zo veel mensen nooit geïnteresseerd geraakt in Google+. Het zag er rommelig uit, leek ergens wel op Facebook, maar vooral ook weer niet en je had geen idee waar je moest beginnen.
De toekomst zal moeten leren of de aanpassingen genoeg zijn om het medium levend te houden. Het lijkt in ieder geval wel een duidelijke positionering die Google nu heeft ingenomen en dit zal het ongetwijfeld makkelijker maken voor nieuwkomers om Google+ te gebruiken. Vraag blijft alleen of het medium nog nieuwe gebruikers aantrekt.
Waarom deze aanpassingen?
Speculaties op internet zijn er altijd als een nieuwe dienst of functionaliteit van Google wordt uitgerold. Zo meldt Alex Hern op de site van The Guardian dat de nieuwe insteek erg lijkt op Reddit en Pinterest, om gebruikers tegemoet te komen in hoe ze het platform gebruiken (discussies rond een bepaald onderwerp samenbrengen), maar vooral om het makkelijker te maken om advertenties te verkopen.
Geen moetje, maar wel mooier
De nieuwe versie van Google+ wordt gefaseerd uitgerold. Je kunt er ook voor kiezen om de oude versie te blijven gebruiken. Dat is vooral fijn als je Google+ wilt blijven gebruiken op desktop of laptop. De webversie gaat als eerste over, waarna de apps voor iOs en Android volgen.
Als je nu overgaat op de nieuwe versie, kun je ook nog terug naar de oude look and feel. Ik moet zeggen dat ik zelf erg gecharmeerd ben van de nieuwe versie.
Maar wat denk jij? Gaat dit Google+ redden?