We kunnen er niet meer om heen: de wereld om ons heen digitaliseert. Digitalisering, in het bijzonder de combinatie met het internet, maakt ons leven makkelijker en efficiënter.

Digitale post is binnen een paar seconden op de plaats van bestemming en postzegels plakken hoeft niet meer. Dat is vooral prettig als je een flinke lijst hebt van mensen die jouw post moeten ontvangen. Mijn eerste baas bij het PR-bureau waar ik ooit begon, vertelde me dat hij nog persberichten per post en fax verstuurde. Iets wat we ons nu bijna niet meer voor kunnen stellen.

Veel alledaagse analoge voorwerpen zijn inmiddels gedigitaliseerd en kunnen met het internet of elkaar worden verbonden. Vroeger gebruikten we een walkman met cassettebandjes om muziek te luisteren en tegenwoordig streamen we muziek naar onze apparaten. Een volgende golf innovaties om ons leven nog prettiger te maken richt zich nu op het automatiseren van al die digitale spullen, apps en diensten. Waarom? Omdat we eigenlijk nog te veel digitale handelingen moeten verrichten om informatie effectief te gebruiken. Hoe? Dat leg ik uit aan de hand van drie ontwikkelingen die nu gaande zijn.

Digitale informatie automatiseren

Veel informatie is nu digitaal beschikbaar. Maar hoe zorg je er voor dat je deze informatie ook kan gebruiken en het liefst met zo min mogelijk handelingen? Je raadt het al: daarvoor moet je de uitwisseling van informatie automatiseren.

In een eerdere blog schreef ik over healthtrackers. Deze populaire apparaten zetten lichaamsbeweging en hartslag om in digitale informatie. Een leuke bijkomstigheid van mijn eigen healthtracker is dat ik in de bijbehorende app handmatig bij kan houden hoeveel water ik drink.

Onlangs bestelde ik de slimme waterfles HidrateSpark. Deze gadget heeft een sensor waarmee de fles automatisch kan bijhouden hoeveel water ik drink. Deze digitale informatie over mijn waterinname kan ik vervolgens koppelen aan de app van m’n healthtracker, die de gewenste dagelijkse hoeveelheid ook nog eens aanpast op basis van de activiteit die het polsapparaatje meet. Want het is logisch dat ik op dagen dat ik sport meer water moet drinken dan op dagen dat ik niet sport. En door het automatiseren van deze informatie word ik realtime en nauwkeurig op de hoogte gehouden. Zonder daarvoor zelf informatie handmatig in te voeren of continu berekeningen te maken.

Digitale handelingen automatiseren

Door het gebruik van al die digitale apparaten en het internet, klikken en navigeren we ons door ons digitale leven. Om iemand te bellen, ga je bijvoorbeeld naar je adresboek in je smartphone, scrollt naar de naam, klikt op de naam en vervolgens op het knopje ‘bellen’. Snel en makkelijk, nietwaar? Toch is het mogelijk om een dergelijke actie nog sneller en eenvoudiger te maken door digitale handelingen te automatiseren.

Neem nou de Flic, waarmee je een aantal handelingen kan automatiseren en kan laten uitvoeren met een druk op de knop. Met een klik op de Flic zet je bijvoorbeeld in een keer de lichten, temperatuur en muziek in een romantische modus of kunnen grootouders hun kleinkinderen bellen. Een soort snelkeuze-knop, zeg maar.

Ook werkt Flic goed samen met een andere digitale automatiseerder: If This Than That (IFTTT). Dat is een tool waarmee je digitale, internet-gebaseerde, handelingen automatiseert. Ik gebruik de app zelf ook en ontvang automatisch push-berichten als er regen op komst is. Zo hoef ik nooit meer zelf de weersvoorspellingen bij te houden. Wil je meer weten over wat IFTTT nog meer kan, check dan ook deze blog .

Digitale verbanden leggen

Door de overvloed en verscheidenheid aan digitale informatie zien we soms door de bomen het bos niet meer. Maar als je die digitale ‘assets’ slim samenbrengt, dan krijg je echt leuke, interessante en vooral vernieuwende concepten.

Neem nou het fenomeen slimme auto’s. Overal wordt geroepen dat dit type auto het helemaal gaat worden. Dit komt doordat deze smartcars slim digitale verbanden kunnen leggen en op basis van die inzichten over kunnen gaan tot relevante acties. Stel je raakt met je auto betrokken bij een botsing. De sensor van de auto neemt dit waar en stuurt direct de coördinaten door naar de hulpdiensten, zodat ze snel ter plaatse kunnen zijn. Ook worden gelijk de omliggende digitale verkeersborden en stoplichten zo aangepast dat ander verkeer op een passende manier wordt geïnformeerd en omgeleid. En mocht je het echt goed hebben geregeld, dan is er mogelijk ook al een vervangend voertuig onderweg zodat je zo snel mogelijk je weg kan vervolgen.

Digitale uitdagingen

Welke digitale uitdagingen zou jij graag geautomatiseerd zien? En: welke digitale handelingen vind jij nu nog omslachtig of vergen te veel acties?

0 Shares:
Dit artikel is 4.339 keer gelezen