Werk jij je online een slag in de rondte? Komen je klanten desondanks niet binnen via jouw social media kanalen? Probeer eens een andere insteek!

Practice what you preach

Sinds 1 januari van dit jaar ben ik als zelfstandig professional werkzaam. Met mijn onderneming ontwikkel ik websites en geef ik advies over de inzet van social media marketing. Daarbij ben ik van mening dat geldt: ‘Practice what you preach’. Lijkt mij wel een inkopper. Bij mij gaat daarom veel tijd zitten in mijn eigen social media uitingen.

Hoeveel klanten zei je?

Vorige week vroeg iemand me het volgende: Hoeveel klanten heb jij al gekregen door de inzet van Facebook? Of Linkedin? Ik kreeg het warm, erg warm, werd rood en moest toegeven dat dat er niet zoveel waren. Om precies te zijn nul komma nul. Terwijl ik anderen vertel hoe ze het online allemaal moeten aanpakken. En zelf geen leads kunnen genereren. Dat kan toch niet! Mijn eerste conclusie was dan ook: Jij doet iets heel goed fout!

Mond-tot-mond

Stiekem bracht me dat in een dipje. Tijd om na te denken over de door mij gehanteerde strategie. Ik stop er tijd in om mijn kennis te delen, ik ga de interactie aan, probeer te triggeren door wedstrijden te houden en vragen te stellen. Daarnaast adverteer ik ter uitbreiding van mijn naamsbekendheid. En hoe komen mijn klanten bij me terecht? Door mond-tot-mondreclame! Nou ja zeg!

Wat is je doelstelling?

Gelukkig heb ik een business coach die mij in dit soort gevallen een schop onder mijn kont geeft, zodat ik weer rechtop sta en verder onderneem. Ze zet me door haar vragen aan het denken. Is het namelijk wel de bedoeling (lees: mijn doelstelling) om leads te genereren via de inzet van social media marketing? Waar ligt voor mij de toegevoegde waarde van social? Voor mij ligt deze in elkaar (online) verder helpen (het community gevoel) en in social proof. Daar zie ik zeker het nut van in. En de inzet van social helpt om je online vindbaarheid te vergroten. Erg handig voor kleine ondernemingen zonder megagrote budgetten. Bovendien kan ik mijn klanten goed bedienen door hen in een besloten groep online te helpen met hun vragen.

En wat hebben we geleerd?

Voor mij is de belangrijkste les van bovenstaande dat je de juiste doelstelling(en) stelt voor je onderneming als je social inzet. Op of in je online kanalen stel je jezelf sociaal op met de insteek anderen verder te helpen. Dit zegt namelijk veel over jou als mens en jouw onderneming. Je kunt wel salesdoelstellingen hebben, maar het is je publiek dat uiteindelijk bepaalt om naar jou toe te komen en niet andersom. Zoals met vele dingen in het leven is het eigenlijk een open deur: ‘Het is SOCIAL media en geen SALES media’.

0 Shares:
Dit artikel is 9.176 keer gelezen