Verzekeraar Achmea maakte onlangs bekend dat zij hun klanten premiekorting willen geven wanneer deze klanten hun data overdragen aan deze verzekeraar.

 

Jouw gedrag levert geld op!

Achmea, één van Nederlands grootste verzekeraars, wil graag slimme apparaten in jouw huis en auto installeren zodat ze met je mee kunnen kijken of je gedrag wel goed bijdraagt aan onder andere jouw eigen veiligheid. Daarmee zal de verzekeraar ook minder schade uit hoeven te betalen. Een win-win situatie toch?

Waar eerder grote partijen als Equens en ING de data van hun klanten (dat zijn jij en ik dus!) wilden verkopen aan commerciële partijen, beweert Achmea dit vooralsnog niet te doen. Dat de verzekeraar niet in dezelfde storm van kritiek wil belanden die ING en Equens trof, lijkt de meest voor de hand liggende reden.

 

Gezellig samen douchen?

Achmea wil hun schadelast verlagen en dat willen ze doen door hun verzekerden te kunnen waarschuwen voor onveilige situaties. Denk hierbij aan dat er een signaaltje jouw kant op komt wanneer je consequent te hard rijdt, snel optrekt of hard remt met de auto. Maar ook dat je een waarschuwing krijgt wanneer je op een weg of in een parkeergarage komt waar vaak schade veroorzaakt wordt. Na zo’n waarschuwing is het de bedoeling dat je dan extra alert bent op onveilige situaties. Of automobilisten ook daadwerkelijk hun gedrag zullen aanpassen is onzeker. Mensen rijden immers ook vaak te hard bij mist of ander onveilig weer.

Achmea wil niet alleen met je meerijden in je auto, ze willen ook graag gezellig met je mee naar huis. De verzekeraar is daarom bezig een samenwerking op te zetten met Google Nest. Een thermostaat die weet wat jouw leefritme is, welke temperatuur je lekker vindt in huis en weet wanneer je thuis bent. Je geeft je privacy wel behoorlijk op met zo’n slimme thermostaat. Want naast dat je je gedrag in jouw eigen huis al deelt met Google (en andere partijen zoals Logitech), deel je dit nu ook met jouw verzekeraar die nu precies van jou weet wat je wanneer doet. Laten we hopen dat verzekeraars deze gegevens echt alleen maar gebruiken om de veiligheid in je huis te verhogen.

Helemaal nieuw is het idee niet. Er zijn al verzekeraars die kastjes in je auto inbouwen als onderdeel van de verzekeringsovereenkomst die je sluit.

 

Is dit allemaal zo erg?

De verzekeraar gebruikt jouw data om de hoogte van je verzekeringspremie (mede) te kunnen bepalen. Wat nu, als deze verzekeraar deze data gebruikt om een schade, die jij hebt opgelopen, af te wijzen en niet gaat betalen? Bijvoorbeeld omdat je ondanks de waarschuwing van de verzekeraar dat je rijdt op een gevaarlijke weg, je toch een paar kilometer te hard hebt gereden. Dan kijk je opeens heel anders naar die korting op de verzekeringspremie omdat je een kastje in jouw auto laat plaatsen.

Natuurlijk geeft de verzekeraar aan dat ze heel zorgvuldig om zullen gaan met de data en dat ze deze niet zullen verstrekken aan derden. Wat nu als de Belastingdienst of politie die gegevens opvraagt? Zal de verzekeraar dan nog steeds deze gegevens niet verstrekken? Denk hierbij aan de parkeergegevens die de Belastingdienst op heeft gevraagd, om fraude bij leaserijders op te sporen. Je kan vermoedelijk wel bedenken dat de verzekeraar uiteindelijk jouw gegevens toch zal overdragen.

Naast bijvoorbeeld je rijgedrag, kan er steeds meer worden gemeten. Steeds meer apparaten worden aangesloten op het internet. Hiermee worden nog meer mogelijkheden geboden om data te delen met andere partijen zoals verzekeraars.

“De privacy van de verzekerden is in gevaar”, werd vaak geroepen na het bekendmaken door Achmea. Steeds meer data is bekend over je. Grote dataverzamelaars als Google, Apple en Facebook weten al bijna alles over jou. Nu komen daar ook de verzekeraars bij. Grote databanken vol met informatie over jou en mij.

Informatie over onszelf, en daarmee onze privacy, die we heel erg makkelijk weggeven. En zo wordt privacy gedegradeerd van een grondrecht tot een ‘valuta’ die je kan inruilen voor een product zoals een verzekering of de toegang tot een dienst als Google of Facebook. Een leven zonder privacy, is een leven waarin iedereen alles van elkaar weet. Iedereen is zichtbaar en afwijkingen worden ‘afgestraft’ door je bijvoorbeeld een hogere verzekeringspremie in rekening te brengen. Een situatie die we echt niet zouden moeten toestaan.

 

Blijft er nog één vraag over:

Ga jij jouw leven delen en samenwonen met een verzekeraar? Je hebt toch niets te verbergen? Of toch liever niet?

0 Shares:
Dit artikel is 4.702 keer gelezen