Je zet de laatste punt achter je blog, leunt achterover en denkt ‘best goed’. Maar dan? Laat je het hierbij? En hoe ga je nu verder?

Een goed blog schrijven kunnen best veel mensen. Een fantastisch blog schrijven dat ook nog wordt gelezen en gedeeld, dat kunnen al een stuk minder mensen. Maar je kunt wel leren hoe je een beter blog schrijft.

Wat maakt een blog goed?

Zo veel mensen, zo veel meningen. Daarom is het belangrijk dat je bij het schrijven van een blog altijd rekening houdt met je publiek. Wat willen jouw volgers lezen? Wat delen ze? Waar liggen hun interesses? Dat bepaalt veelal of mensen je blog interessant, lezenswaardig en deelbaar vinden.

Het liefst wil je steeds meer mensen bereiken en een nóg beter blog schrijven. Deze 3 tips helpen je daarbij.

Tip 1: Maak een supertitel

Aansprekende titel

Waarom is de titel belangrijk?

Begin met de titel. De titel is een van de belangrijkste punten van een blog. Uit onderzoek blijkt dat een goede titel tot 500% meer bezoek kan genereren. Het loont dus om aandacht te besteden aan welke titel voor jouw blog het beste werkt.

Een titel moet duidelijk aangeven waar een artikel over gaat, maar het is ook belangrijk voor de zoekresultaten in Google. Om er zeker van te zijn dat Google je hele titel laat zien, moet je er rekening mee houden dat het over ‘t algemeen de eerste 50-60 karakters laat zien. Als je ervoor zorgt dat je titel binnen de 55 karakters blijft, kun je ervan uitgaan dat 95% van je titels juist wordt weergegeven.

Xaviera Ringeling heeft op dit platform hier al eerder aandacht aan besteed. Vooral haar aanbeveling over het gebruik van een swipefile is goud.

Voorbeelden van en hulpmiddelen voor steengoede titels

Chris Garett van Authorityblogger.com heeft 102 titels (in het Engels) verzameld die echt werken. Hij heeft ze in categorieën onderverdeeld.

Daarnaast zijn er hulpmiddelen voor het bepalen van de juiste titel. Zo heb je voor WordPress de plugin KingSumo Headlines van Noah Kagan. Die helpt je bij het optimaliseren van je titel.

Je kan met deze plugin zo veel titels per blog testen als je wilt. Je ziet vanzelf welke titel de meeste kliks krijgt.

Tip 2: Besteed aandacht aan beeldmateriaal

Een beeld zegt meer dan duizend woorden

Waarom is beeldmateriaal belangrijk?

Mensen zijn van nature visueel ingesteld. Een blog of post met een plaatje trekt sneller onze aandacht. Daarnaast hebben we vaak meteen een gevoel bij een afbeelding. Tussen alle teksten valt een goed beeld meteen op.

Een goed gekozen beeld bij een blog levert meer bezoeken en shares op. Een artikel met een afbeelding trekt 45% meer bezoekers.
Bedenk welk beeld het beste bij een blog past. Laat het plaatje zien waar je blog over gaat? Is het een aansprekend plaatje? Past het bij de stijl die je altijd gebruikt? Als je een goed plaatje hebt, let er dan op dat je de naam van het plaatje en de alt-tekst laat aansluiten bij het onderwerp. Google neemt ook dat mee in de zoekresultaten.

Hoe vind je de juiste afbeelding?

Denk je nu ‘hoe kom ik aan zo’n afbeelding?’ Via stockfoto’s bijvoorbeeld. Daar zijn zowel betaalde als gratis websites voor. Bijvoorbeeld Unsplash, Freeimages of Gratisgraphy maar ook Stocksnap.io.

Je kunt natuurlijk ook zelf afbeeldingen maken. Zo zijn er apps waarmee je eenvoudig een foto bewerkt of waarmee je juist afbeeldingen maakt. Zoals Picmonkey of Canva.

Let bij gebruik van een foto op de beeldrechten. Pak niet zo maar een plaatje van Google.

Naast afbeeldingen kun je ook ‘tekstplaatjes’ toevoegen. Vooral quotes worden zeer gewaardeerd. Wil je beide ineen? Maak een infographic. Daar zijn op het web heel handige tools voor.

Tip 3: Gebruik social media

Be social

Waarom moet je social media gebruiken?

Misschien klinkt dit als een open deur, maar het is belangrijk bij het promoten van je blog. Als je een blogartikel gewoon op je website plaatst, zal er niet veel interactie ontstaan. Als je het artikel op het juiste social media platform zet en op het juiste moment, heb je veel meer kans om gelezen en gedeeld te worden.

Welk platform gebruik je?

Welk platform je kiest, hangt af van waar je lezers zich bevinden. Met handige tools kun je zelf bijhouden welk platform het beste voor jou werkt. Neem bijvoorbeeld AtomicInsights (vanaf 49 dollar per maand). Met dit programma houd je bij welk blogartikel op welk platform op welk moment het ‘t beste heeft gedaan. Met deze gegevens weet je de volgende keer precies wanneer je waar moet posten. De lijst van tools die je kunnen helpen om te bepalen welk platform je het beste kunt gebruiken, is lang. Als je meer tools wilt bekijken lees dan eens Content Promotion Tools: The Ultimate List van Curata.com.

In het kort:

  • Gebruik Twitter – Volg mensen op Twitter die over hetzelfde onderwerp tweeten en tweet over wat jij vindt van je onderwerp.
  • Gebruik Facebook – Maak een mooie pagina waar je je blog kunt promoten.
  • Gebruik Google+ – Om je te mengen in online gesprekken.
  • Gastblog op andere sites – Een mooie vorm om meer mensen met jouw ideeën te laten kennismaken.
  • Reageer op andere blogs – Een goede manier om meer mensen van je mening op de hoogte te brengen.

Gebruik altijd je eigen stijl

Belangrijk bij het promoten van je blog is dat je altijd uitgaat van je eigen stijl. Doe je niet ineens anders voor dan je bent. Mensen willen je blog lezen omdat ze het leuk vinden wat jij over een bepaald onderwerp te zeggen hebt. Als je op alle social media platformen je eigen stijl uitstraalt, zul je herkenbaar zijn voor je volgers. Zorg ervoor dat je op alle platformen die je gebruikt, je profiel invult en link terug naar je blog.

Pas je blogpagina aan social media aan

Ook op je blogpagina kun je zorgen voor een betere respons. Plaats social media buttons zodat mensen je blog makkelijk kunnen delen. Denk daarbij aan het toevoegen van sharebuttons voor Facebook en LinkedIn. Als je met een WordPress-website blogt, kun je een retweetbutton bovenaan zetten.

Gebruik als je veel blogt een kalender om bij te houden wanneer je wat wilt promoten. Als je af en toe een blog schrijft, denk er dan aan het vaker dan één keer te promoten.

Bekijk ook deze nuttige infographic over het effectief promoten van je blog.


Geschreven door eindredactie door