Custom audiences zijn targeting opties in Google, Twitter en Facebook om op basis van een lijst met e-mailadressen je publiek voor een gerichte advertentie samen te stellen. In dit artikel lees je 3 tips hoe je dit in de praktijk kunt inzetten.
Custom audiences?
Binnen Facebook, Twitter en Google kun je voor een advertentie zelf je doelgroep instellen. Bij Twitter en Facebook is dit sterk gericht op demografische kenmerken en interesses. Bij Google kun je dit ook toepassen, in o.a. display advertising, search en YouTube. Een voorbeeld: je kunt je advertentie richten op mensen met interesse in voetbal, die wonen in de randstad, in de leeftijd van 18 tot 45.
Facebook, Twitter en Google bieden daarnaast ook een optie om een lijst met e-mailadressen te uploaden naar hun advertentiesystemen (Google sinds deze week). Deze lijst kun je vervolgens instellen als afgekaderde doelgroep voor je advertentie. Ofwel: adverteren richting mensen van wie je al weet wie het zijn. Dat biedt interessante mogelijkheden. Je weet al wie het zijn, namelijk de klanten van je webshop, app of inschijvers voor je nieuwsbrief. Je kunt zo je advertenties behoorlijk relevant en tijdig maken. En je kunt deze mensen op meer manieren bereiken dan alleen e-mail. In dit artikel vind je 3 manieren om dit te doen.
1. Bereik de mensen die je e-mail niet (of nooit) openen
Als je een mailing verstuurt, dan zijn er altijd mensen die deze niet openen. Dat is normaal. En er zijn tig redenen te noemen waarom een nieuwsbrief niet geopend wordt. Daar kunnen we uren over discussiëren, maar vast staat dat het eigenlijk zonde is. Want je boodschap bereikt zijn ontvanger niet. Dat kan reclame zijn, maar ook een belangrijke algemene mededeling van je bedrijf. (Een terugroepactie, een wijziging in je abonnementen structuur, een naamswijziging van je bedrijf, etc.)
Met custom audiences kun je opvolging geven aan e-mailmarketing. Bijvoorbeeld: iedereen die je mailing niet opent kun je ook via een ander kanaal benaderen. Zo zou je via Facebook, Twitter, YouTube, Gmail of in Google ook je boodschap voor de ontvanger kunnen tonen. Hiermee neemt je bereik en effectiviteit toe.
2. Upsell relevante vervolgaankopen
Stel, iemand koop een product bij je. Bijvoorbeeld een printer van merk X. Zoals met elke printer, gaat de inkt een keer op. (Meestal veel te snel, maar die ergernis laten we even buiten beschouwing.) Iemand die een printer heeft zal dus een keer inkt moeten kopen, het liefst weer bij jouw winkel. Stel dat je weet als verkoper binnen welk tijdsbestek deze behoefte de kop op steekt, dan kun je precies in die periode, voor die groep mensen die van merk X inkt nodig heeft, je advertenties serveren. Dat is relevant en vervult waarschijnlijk precies op tijd een behoefte. Bovendien kennen deze mensen je al. En je weet zeker op wie je je richt, wat ook kosten kan besparen.
3. Inactieve of trial klanten activeren
Elk bedrijf en elke winkel heeft klanten die inactief zijn. Of klanten die een (gratis) trial hebben gedaan (bijvoorbeeld voor software of een online dienst). Je kunt deze klanten mailen, maar je kunt ze ook bereiken met custom audiences op andere kanalen. Een relevante boodschap voor een hernieuwde kennismaking is dan een interessante mogelijkheid. Of een speciale aanbieding voor deze doelgroep, om ze te verleiden opnieuw iets bij je af te nemen.
Relevantie, kwaliteit en the freaky line
Bij custom audiences is voorzichtigheid geboden. Denk je dat je ongestrafd je klanten nu overal kunt spammen, dan kom je bedrogen uit en bovendien zullen de resultaten tegenvallen. Puur zenden en pushen is niet aan te bevelen bij custom audiences, bovendien zal je doelgroep het niet waarderen. Alles draait om relevantie en kwaliteit.
Er is namelijk ook nog zoiets als ‘the freaky line’. Ga je mensen benaderen met advertenties met persoonlijke aanhef of persoonskenmerken gebruiken dan zullen ze schrikken. Dat gaat te ver en komt te dicht bij. Bovendien weten de meeste mensen in je doelgroep waarschijnlijk weinig van deze mogelijkheden en kunnen het niet plaatsen. Ook de regels rondom custom audiences zijn op dit gebied scherp, vaak zal je advertentie afgekeurd worden. Daarnaast moet je bij alle netwerken een minimum aantal mensen in je doelgroep hebben, dus 1 op 1 advertenties zal niet mogelijk zijn.
Denk dus altijd na over de ‘customer journey’. Wanneer is welke boodschap voor wie van mijn klanten relevant? Welke inhoud gebruik je? Je gaat zó gericht te werk met deze adverteermogelijkheid, dat het echt logisch moet zijn en niet te freaky. Denk na waar een boodschap in de totale lijn past voor jouw merk of winkel. Dan zul je ook zien dat het resultaat oplevert.
Er zijn nog veel meer manieren denkbaar. Mocht je zelf een gave toepassing hebben, reageer dan hieronder.