Meer dan 300 sollicitatiebrieven. Voor jou dus 300 anderen. Dacht het niet! Met deze tien sollicitatietips word jij de grote vangst.

Stel je bent bij een online uitzendbureau aan het neuzen tussen vacatures. Opeens maakt je hart een sprongetje. Dit is hem! De vacature waar je op zat te wachten. Je ziet jezelf er al helemaal werken. Hoe zorg je dat jouw brief en cv niet in de prullenbak belanden? Deze acht tips helpen je op weg.

1. Persoonlijke voorbeelden

Met persoonlijke voorbeelden geef je degene die de brieven selecteert meteen een inkijkje in jou als persoon. Los van je CV is het namelijk ook belangrijk of je binnen de bedrijfscultuur en het team past. Aan vage algemeenheden heeft een selecteur niets. Solliciteer je op een functie als webredacteur bij een voetbalclub? Vertel dan bijvoorbeeld hoe trots je was toen jouw zoon laatst dat beslissende doelpunt maakte.

2. Wees concreet over je resultaten

Iedereen kan claimen dat hij of zij een geweldige bijdrage heeft geleverd aan bijvoorbeeld het aantrekken van nieuwe klanten of een beter imago. Kom met wapenfeiten. Bijvoorbeeld: Ik heb een imagocampagne ontwikkeld waarbij we via een twitteraccount ons werk inzichtelijk hebben gemaakt. Hierna had 75% van de mensen een positief beeld over ons bedrijf, een stijging van 20%. Laat ook weten wat je concreet voor het bedrijf of de organisatie waar je solliciteert kunt betekenen.

3. Gebruik een passend medium

Het kan werken: een ander medium gebruiken dan de standaard sollicitatiebrief. Uiteraard moet het medium wel passen bij de functie. Wat dacht je van deze interactieve CV van grafisch ontwerper en animatiespecialist Robby Leonardi? Voor een functie als blogger zou je een origineel blog kunnen schrijven en als accountmanager een sterke presentatie maken.

4. Sluit aan op actualiteit

Is er landelijk nieuws of nieuw onderzoek dat aansluit op de functie? Refereer daar aan. Zo laat je zien dat je betrokken bent. Stel je solliciteert op een functie als SEO-tekstschrijver. Laat dan zien dat je op de hoogte bent van de nieuwste SEO-regels van Google die net in de media zijn verschenen. Ga je als marketingmedewerker voor een ontwikkelingsorganisatie werken, dan kun je mooi het recente onderzoek gebruiken waaruit blijkt dat Nederlandse ontwikkelingshulp effectief en efficiënt is.

5.Voor elke sollicitatie een apart CV

Aardig wat mensen hebben een standaard CV die ze slechts af en toe updaten, als ze een nieuwe opleiding of cursus hebben gevolgd. Toch is het slim om voor elke sollicitatie een nieuw CV te maken of je huidige aan te passen. Solliciteer je als webcare-medewerker, benadruk dan dat je als vrijwilliger de sociale mediakanalen van de voedselbank hebt beheerd. Voor een functie als contentspecialist bij een groot reisbureau, besteed je extra aandacht aan de vele reizen die je privé hebt gemaakt.

6. Laat je passie zien

Een werkgever loopt warm voor mensen met een passie. Helemaal als die passie in lijn ligt met de functie. Als social media-adviseur laat je dus zien dat sociale media je passie zijn. Vertel over hoe jij privé Twitter, Facebook, Pinterest en Instagram inzet en wat voor jou de meerwaarde daarvan is. Solliciteer je op een functie voor online marketeer bij een tuincentrum? Vertel dan over die prachtige tuin die je voor een familielid hebt aangelegd.

7. Verzin een originele openingszin

Teveel sollicitatiebrieven beginnen nog steeds met een afgezaagde openingszin. ‘Naar aanleiding van uw vacature in…’, ‘Met grote interesse las ik dat u op zoek bent naar…’ Bij dit soort zinnen valt de selecteur na een half uur in slaap. Dat kan echt beter. Zie het als een date. Wat dacht je toen je de advertentie las? Bijvoorbeeld: ‘Ik zie mezelf al enthousiast aan de slag gaan met de contentstrategie’. Je kunt ook een gebeurtenis uit je eigen leven beschrijven en een link maken naar de functie. Kijk hier eens voor meer tips.

8. Maak werk van je CV

Wil je echt indruk maken tijdens het solliciteren? Maak dan werk van je CV. Zorg voor een mooie profielfoto met een rustige achtergrond. Zet er een goed profiel in, waaruit de selecteur kan opmaken wat voor type je bent en wat jouw bijzondere kwaliteiten zijn. Dat laatste vergeten sollicitanten nog wel eens. Verval niet in de standaard kwaliteiten zoals stressbestendig, flexibel en een teamplayer. Let op: schud geen kwaliteiten uit je mouw. Je moet ze tijdens een gesprek wel met mooie voorbeelden kunnen onderbouwen.

Heb jij nog tips? Laat je horen!

Hopelijk gaan deze tips je helpen met het schrijven van een dijk van een sollicitatiebrief en bijpassend CV. Heb je zelf nog goede tips? Laat je horen. Daar help je andere werkzoekenden weer mee.

Geschreven door: Kim Nelissen, eindredactie Yvonne Schoolderman.


Geschreven door