Heb je een bedrijf met bezoekers en klanten uit de buurt, zoals een restaurant? Dan wordt lokale SEO steeds belangrijker voor je online vindbaarheid. Sinds augustus toont Google namelijk nog maar drie bedrijven.

Als potentiële klanten nu zoeken in Google, worden nog maar drie in plaats van zeven lokale resultaten getoond. Pas als een webbezoeker op de button ‘Meer bedrijven’ klikt, verschijnen twintig lokale bedrijven. De kans dat iemand die extra handeling uitvoert, is een stuk kleiner. Mogelijk zijn de drie lokale bedrijven die Google als eerste vertoont, dus succesvoller dan de bedrijven onder de knop. Het is daarmee van belang geworden om in de top 3 te komen. Hoe doe je dat?

Hoe kom je in de top 3?

Brian Barwig van IntegrateDigitalMarketing onderzocht via Moz Local de kenmerken en overeenkomsten van autoverzekeringen in de lokale Google top 3. Hij ontdekte dat ze onder meer in bijna alle grote directories staan en hun bedrijfsvermeldingen ‒ ook wel ‘citations’ genoemd ‒ minimale dubbelingen en inconsistenties vertonen. Daarnaast zijn ook kwalitatieve, solide backlinks belangrijker geworden voor lokale SEO. Reguliere SEO blijft overigens ook van belang voor lokale vindbaarheid.

Focus op directories en citations

Het is zeker aan te raden om voor lokale vestigingen een Google Mijn Bedrijf pagina aan te maken. Google geeft immers voorrang aan vermeldingen op hun eigen producten. Handig is om op deze lokale pagina’s in ieder geval voor iedere vestiging de bedrijfsnaam, het adres en het telefoonnummer, samen met de link naar de overeenkomstige lokale pagina op je website te vermelden. Idealiter staat op deze webpagina ook in ieder geval je bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer vermeld. Voorkom meerdere varianten van bedrijfsnamen of zowel internationale als lokale netnummers.

Google voor lokale bedrijven
Bron: Karel Geenen

Ga vervolgens op zoek naar andere gerenommeerde directories, zoals Yelp en Wugly, en volg hierbij hetzelfde proces. Google haalt je bedrijfsgegevens ook van betrouwbare directories, zeker als je geen eigen website hebt. Een basis vereiste is dat het profiel correct en volledig is ingevuld, zodat er geen inconsistenties en dubbelingen ontstaan.

Volgens Brian Barwig zouden 1 tot 5 kwalitatieve lokale links je bedrijf in de top 3 kunnen brengen. Hoe trek je dit soort links aan? Geef bijvoorbeeld je steun aan een lokaal goed doel, een lokale sportclub of school, of onderneem andere lokale acties. Schrijf hier een persbericht over en zet dit op lokale nieuwswebsites of stuur het naar lokale media. Je kunt natuurlijk ook samenwerken met deskundigen uit het lokale bedrijfsleven of met complementaire ‒ maar niet concurrerende ‒ bedrijven. Denk creatief!

Focus op reguliere SEO

Reguliere SEO speelt ook een rol in de lokale rankings in Google. Blijf dus zorgen voor een sterke on-page optimalisatie. Ook als je niet in de top 3 verschijnt, verbetert het je organische ranking (hoewel Google deze resultaten inmiddels onder de lokale zoekresultaten vertoont).

Correcte on-page SEO instellingen
Bron: Ken Web SEO

In de top 3? Blijf waakzaam

Sta je in de top 3 van Google’s lokale zoekresultaten, dan mag je aan de ene kant blij zijn. Ineens is immers een groot deel van je concurrentie verdwenen. Toch is dat geen reden om achterover te leunen. De kans is namelijk groot dat lokale SEO agressiever wordt. Samen met je concurrenten moet je nu immers strijden om drie plekken in plaats van zeven. Juist de bedrijven die plotseling uit de eerste zoekresultaten zijn verdwenen, zullen een plek in de top 3 willen en hun SEO-inspanningen intensiveren. Bedrijven die nooit iets aan lokale SEO hebben gedaan en voorheen toch in de eerste zoekresultaten stonden, zullen – nu ze eruit verdwenen zijn ‒ zeker beginnen met lokale SEO. De kans dat zij ineens in de top drie verschijnen, is aanwezig. Ze kunnen namelijk alleen maar in de zoekresultaten stijgen.

Hoe blijf je in de top 3?

Intensiveren van je lokale SEO-inspanningen helpt uiteraard en je kunt je directe concurrenten in de gaten houden. Ook zij zullen inspanningen verrichten om links naar hun lokale webpagina’s te verkrijgen. Stel Google Alerts in voor de namen van je concurrenten, zodat je kunt zien als er een nieuwsbericht of recensie over hen is verschenen of dat ze een persbericht hebben gepubliceerd. Je kunt ook alerts instellen voor onderwerpen die relevant zijn voor jouw bedrijf, zodat je kunt inspringen op lokale kansen.

Mocht je je lokale pagina (Mijn Bedrijf) nog niet hebben geverifieerd via Google+, doe dat dan nu. Google zou namelijk alle niet-geverifieerde bedrijven uit de zoekresultaten verwijderen. Dat lijkt nog niet te zijn gebeurd, maar het is wel zaak om dit voor te zijn.

0 Shares:
Dit artikel is 6.070 keer gelezen