Een foto kan dan wel meer zeggen dan duizend woorden, toch is er sprake van afstand. Je kijkt naar een beeld, maar je bent er niet bij. Zou het niet gaaf zijn als je ervaringen gelijk zou kunnen delen? Binnenkort doen we niet anders.

Van ansichtkaarten naar virtual reality

Wanneer heb je eigenlijk voor het laatst massaal ansichtkaarten gestuurd vanaf een vakantiebestemming? Ik kan me het zo snel niet voor de geest halen, maar zo heel lang geleden kan het niet zijn.

Nu delen we massaal foto’s en video’s op sociale media van vakanties en andere gebeurtenissen. Maar ook dat zal de komende tijd gaan veranderen. Want ook met foto’s en video’s maak je de gebeurtenis niet mee zoals de persoon die het bericht post.

groeten uit utrecht

Ook bij Facebook wordt dit herkend. Zo gaf Mark Zuckerberg onderstaand antwoord op de vraag waarom Facebook inzet op virtual reality bij het presenteren van de halfjaarcijfers van Facebook in juli [NB: Facebook heeft in 2014 virtual reality headset fabrikant Oculus Rift voor 2 mld gekocht]:

“The reason we’re excited in this space is the continued progression of people getting richer and richer ways to share what’s on their mind. Ten years ago it was text. Now it’s mostly visual and photos, then primarily video and we’re seeing huge growth there, but that is not the end of the line. Immersive 3D content is the obvious next thing after video.”

Immersive 3D content

Met immersive 3D content wordt gerefereerd aan 360 graden ervaringen. Je post niet meer een “gewoon” filmpje, maar een film die in 360 graden is opgenomen met een specifieke camera. De persoon die de film bekijkt, kan via YouTube of een virtual reality headset in de film om zich heen kijken.

Daarmee kan de kijker – in ieder geval wat zicht betreft – hetzelfde ervaren als de persoon die de film opneemt. Ongeacht waar je bent. Je kijkt niet meer naar een filmpje van iemand die aan het skydiven is; nee, je springt gewoon mee! Dit geldt uiteraard ook voor uitzichten, safari’s, enzovoort.

Nieuws

Het is zeker niet alleen een trend voor sociale media. Het is een kleine stap van vastleggen van privé gebeurtenissen, naar gebeurtenissen in de wereld. Zeker voor het brengen van nieuwsberichten is het een hele interessante ontwikkeling. Nieuwsberichten kijken op een klein scherm is totaal niet te vergelijken met virtueel aanwezig zijn op de plek waar het nieuws gebeurt.

Een goed voorbeeld van deze ontwikkeling komt van Ryot news. Zij hebben zowel de gevolgen van de aardbeving in Nepal (zie hieronder) als de huidige situatie in Syrië vastgelegd met 360 graden camera’s. En zeker met een headset krijg je (ik althans) een heel ander beeld van de verwoestingen.

Ook gevestigde partijen als de BBC zijn al begonnen te experimenteren met deze manier van vastleggen.

Hoe maak je het?

Wanneer deze manier van ervaringen delen echt de standaard wordt, blijft nog even gissen. Zoals je hierboven hebt kunnen zien is Facebook bezig met een oplossing voor het kunnen delen van ervaringen. Google is al verder, de filmpjes kunnen in ieder geval nu al op YouTube geplaatst en gekeken worden. Dit kijken kan bijvoorbeeld ook met een Google Cardboard variant in combinatie met een mobiele telefoon.

Aan het kunnen beleven van dit soort films wordt dus volop gewerkt. Echter, het maken ervan is nog een ander verhaal…

Nu wordt nog veelal gefilmd door setups met meerdere GoPro camera’s. Na het filmen worden de beelden van alle camera’s met specifieke software samengesmeed tot één rond beeld zodat je om je heen kunt kijken. Voor een 3D ervaring wordt er zelfs één specifiek beeld per oog gemaakt. Ondanks de software is dit nog een arbeidsintensief proces. Ik ga daar in een volgend blog dieper op in. Op dit moment wordt er o.a. door Google en Nokia gewerkt aan oplossingen waarbij het samenvoegen van de losse beelden van de verschillende camera’s tot één geheel wel automatisch geregeld wordt.

Google-Jump

Los daarvan komen ook via kickstarter verschillende kleinere camera’s beschikbaar die iedereen in staat stellen om 360 graden films te maken. Voorbeelden hiervan zijn: 360fly, 360 cam, bulbcam of sphericam. Vanaf een paar honderd euro beschik je al over een dergelijke camera.

Overload?

De eerste paar keer dat je op deze manier een filmpje kijkt, zijn natuurlijk indrukwekkend. Dat filmpje hierboven van Nepal geeft toch een impressie die onvergelijkbaar is met een gewone film. Ik heb inmiddels talloze filmpjes gezien, ook materiaal dat is gefilmd vanuit een helicopter of onder een drone en het blijft bijzonder. Je kunt ook plekken “beleven” waar je anders nooit zou komen.

Zeker met de juiste content zie ik wel toegevoegde waarde. Maar of het voor alle soorten filmpjes geschikt is betwijfel ik wel. Filmpjes die nu al flauw zijn, worden echt niet beter in 360 graden. Het is ook de vraag of je op deze manier niet immuun wordt door een overload aan indrukken. En of mensen erop zitten te wachten. Dat het kan, betekent nog niet dat het automatisch iets toevoegt…

Ik ben wel benieuwd naar jullie mening. Wat vinden jullie bijvoorbeeld van de film van Nepal? Voegt dit iets toe? Is het indrukwekkender dan een nieuwsuitzending over hetzelfde onderwerp? Of dichter bij huis, wie is van plan zijn GoPro (of andere camera) in te ruilen voor een 360 graden variant?


Geschreven door