We hebben onze mond ervan vol. Het is het antwoord op elke vraag. Meer omzet? Contentmarketing. Meer geschikte kandidaten voor de vacature? Contentmarketing. Meer zichtbaarheid? Weet je wat? Laten we maar iets met contentmarketing doen.

Toch zijn er situaties te bedenken waarin contentmarketing het verschil niet gaat maken.

Jouw product verkoopt zichzelf

Kijk, als je Apple bent of Tesla dan hoef je zelf niet heel veel te doen om content over jouw product te verspreiden. Dat doen jouw klanten al voor je. Jouw product is zo veelbesproken dat er nauwelijks marketing nodig is.

Blogs staan in de rij om jouw klanten te interviewen over hun ervaringen. Mijn advies: neem plaats in die relaxte stoel van je, leun achterover en geniet van de show!

Je hebt onbeperkt advertentiebudget

Advertenties zijn simpel. Je krijgt waar je voor betaalt: exposure. In plaats van veel tijd en geld te steken in de ontwikkeling van een contentmarketingplan kun jij direct aan de gang. Zelf zou ik het anders doen, maar ik snap jou heel goed.

Er is geen ambitie om te groeien

Laatst sprak ik een opticien. Hij geeft me altijd goed advies over mijn contactlenzen, dus ik dacht hem te helpen aan een nieuwe afzetmarkt. Zijn antwoord: “Bedankt voor jouw ideeën over klantwerving, maar op het moment heb ik geen gaten meer in mijn agenda. Het is zo druk.”

Klinkt als een luxe positie, zo’n volle agenda. Toch kunnen er van het een op het andere moment gaten komen in jouw agenda. En dan? Zorg dat je dat moment vóór bent en reserveer tijd in je agenda om nieuwe klanten te werven. Misschien niet voor nu, maar wel voor later.

Je kent al jouw klanten persoonlijk

De warme bakker bij ons iets verderop doet goede zaken. Het is echt zo’n ambachtelijke bakker die met alles en iedereen een praatje maakt. Hij kent zijn klanten allemaal en spreekt ze ook regelmatig. Wat heeft hij dan nog meer te melden?

Als hij goed werk levert en leuke praatjes maakt, dan is de kans groot dat ook zijn klanten over hem gaan praten. De marketing wordt uit handen genomen.

Voor de rest…

Je leest het. Als je geen überproduct hebt, geen oneindig budget, wél de ambitie hebt om te groeien en ook niet bekend bent met al je klanten, dan weet je wat je te doen staat.

Contentmarketing is geen hype en helpt ook jouw organisatie verder. En zelfs al zit je in een van de gelukkige situaties die ik hierboven schetste, dan kan het elk moment weer omslaan. Richt je niet alleen op vandaag en morgen, maar denk verder.

0 Shares:
1 comment
  1. Vreemde argumentatie. Je geeft vier gevallen aan waar CM *niet* werkt, en impliceert daarmee dat in alle andere gevallen het *wel* werkt.

    Content marketing is gebakken lucht, en ik heb maarliefst vier argumenten die mijn stelling onderschrijven .

Comments are closed.

Dit artikel is 5.425 keer gelezen